neočekivan rezultat

Kažnjavaju se vozači dizelaša, a sada nova studija pokazuju da su manje štetni za zdravlje od benzinskih motora

Studija je analizirala emisije modernih benzinskih automobila s filterima čestica i zaključila da su one gore nego što se prije mislilo

Ispušni plinovi ilustracija

Studija je analizirala emisije modernih benzinskih automobila s filterima čestica i zaključila da su one gore nego što se prije mislilo

Tijekom proteklog desetljeća svjedočili smo fenomenu koji nitko nije očekivao: demonizaciji dizelskog motora. Ovaj je fenomen dobio dodatni zamah nakon skandala s Volkswagenom koji je EPA otkrila 2015. godine, prije samo deset godina. Sada studija tvrdi da su ispušni plinovi modernih benzinskih automobila gori. Studiju je proveo njemački istraživački centar Helmholtz München, zajedno sa Sveučilištem u Rostocku, a objavljena je na portalu Science Advances.

Ovo istraživanje sada se usredotočuje na benzinske motore, a posebno na učinkovitost filtera čestica koji su potrebni od propisa Euro 6d (koji su još uvijek na snazi).

image

Ispušni plinovi, ilustracija

Nadalje, upozorava se da emisije iz modernih benzinskih automobila, iako su u skladu s europskim propisima, mogu postati mnogo štetnije kada se ispuste u atmosferu. Istraživanje njemačkog centra usredotočilo se na automobil s benzinskim motorom opremljen filterom čestica, tehnologijom koja se koristi u dizelskim vozilima od Euro 5 za smanjenje emisija izgaranja, a u benzinskim vozilima od Euro 6d. Prema istraživanju, novoispušteni ispušni plinovi nisu pokazali uočljive citotoksične učinke na ljudske plućne stanice.

Međutim, nakon fotokemijskog starenja, prirodnim procesom transformacije potaknutim sunčevom svjetlošću i atmosferskim oksidansima, postali su znatno toksičniji.

image

Najpristupačniji dizelaši

„Stareće emisije uzrokovale su značajno oštećenje DNK i oksidativni stres i u kancerogenim alveolarnim epitelnim stanicama i u normalnim bronhalnim epitelnim stanicama. Ova toksičnost nije bila povezana samo s novonastalim česticama već i s oksigeniranim hlapljivim spojevima, poput karbonila, koji su nastali tijekom njihovog boravka u atmosferi“, detaljno se navodi u studiji.

S druge strane, studija ističe da „emisije iz modernih benzinskih vozila, koja su u skladu s trenutačnim europskim standardom ispušnih plinova Euro 6d, i dalje dovode do stvaranja SOA [sekundarnog organskog aerosola] koji premašuje razine POA [primarnog organskog aerosola]“.

Nadalje, „nije uočena očita razlika u stvaranju SOA između lakog benzinskog vozila EURO 5, opremljenog GPF-om [filtrom čestica benzina], i benzinskog automobila EURO 6b bez GPF-a“.

Stoga je provedba standarda emisija ispušnih plinova samo djelomično uspješna u suzbijanju PM 2.5 [inhalabilnih finih čestica] iz benzinskih vozila, uzimajući u obzir njihove primarne i sekundarne izvore zajedno, zaključuje se.

Phys.org naglašava da iako Euro 6d standard jamči niske emisije ispušnih plinova, ne uzima u obzir kemijske transformacije koje te emisije prolaze nakon ispuštanja u okoliš.

Drugim riječima, trenutni propisi mjere emisije proizvedene odmah nakon izgaranja, ali ne i kako se ponašaju kada izađu iz ispušne cijevi. To je problem jer filtrirane emisije ostaju toksične kada su izložene sunčevoj svjetlosti.

U tom smislu, istraživanje napominje da je „nedavno sekundarni organski aerosol (SOA) povezan s povećanim rizikom od smrti od kardiorespiratornih bolesti u Sjedinjenim Državama. Poznato je da su vozila na benzin glavni izvori stvaranja SOA u urbanim područjima, u kojima dominira atmosferska oksidacija aromatskih hlapljivih organskih spojeva (VOC) emitiranih kao neizgoreno gorivo ili nastalih u procesu izgaranja.“

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 07:09