AUDI ZA PAMĆENJE

LEGENDE: AUDI S4 B5 Super karavan nije M3, ali i danas plijeni vrlo brzim gutanjem kilometara

Sprintom do stotke za samo 5,6 sekundi te s 265 KS koje je uz quattro pogon mogao uvijek efikasno plasirati S4 je uništavao konkurenciju. Možda nije bio brutalan kao M3, ali je i danas savršen za ono u čemu su Audiji uvijek briljirali – prelasku značajnih udaljenosti vrlo visokim tempom u savršenom komforu bez obzira na vanjske uvjete
 Marin Tomas

Originalni S4 (poznat i kao Ur-S4) zapravo je bila sportska verzija Audija 100 (tip 4A, platforma C4) i proizvodio se od 1991. do 1994. godine, a bio je nasljednik legendarnog Audija 200 quattro, prve prave sportske limuzine. No onda je Audi napravio model A4, pa se sve kasnije S4 izvedbe odnose na A4, a 100 je postao A6 koji je dobio S6. Tako da je ovo pred vama prvi pravi S4, iako nije prvi S4. Nije vam baš najjasnije? Ne opterećujte se, nije ni nama. Ono što je bitno da je S4 B5, kako mu je službena oznaka, začetnik službene ere Audi Sporta, koji je nastao po uzoru na M odjel (BMW). Modeli poput Ur-S4 ili RS2 još su bili svojevrsno eksperimentiranje, a sa S4 Audi se ozbiljno primio razvoja svoje sportske linije modela. S4 B5 proizvodio se od 1997. do 2001. i bio je jedna od najbržih limuzina svog vremena.

Foto: Marin Tomaš

Naime, ispod njegovog poklopca motora radi moćni 2,7-litreni biturbo V6 s cilindrima pod pravim kutem čiji je blok izliven iz sivog lijeva, klipovi su kovani, a glave s po pet ventila po cilindru iz aluminija. Uz to za prednabijanje koristi dva paralelna Borg Warnerova turbopunjača iz K03 serije i dva bočno smještena intercoolera, pa tako opremljen razvija 265 KS pri 5800 o/min i čak 400 Nm već pri 1800 o/min. Po mnogima je to jedan od najboljih motora koji je Audi proizveo, odmah iza 20-ventilskog 5-cilindraša, a zanimljivo motor je počeo svoj život kao dizelaš da bi kasnije njegov ogromni potencijal dokazali stručnjaci iz Coswortha. Oni su iz njega izvukli 400 KS uz što je bez problema radio i 160.000 kilometara i to je bila baza za RS4 verziju s 380 KS. Zbog toga se mnogo vlasnika S4 odlučuje na tuning – već samo čipiranjem i sportskim ispuhom snaga s lakoćom raste preko 300 KS, a uz druge, veće turbopunjače i preko 400 KS. Iako je motor omiljen među tjunerima jer trpi što god u njega gurnete, upravo je u S4 verziji najprilagođeniji za svakodnevnu upotrebu zbog vrlo linearne krivulje okretnog momenta. No to ne znači da je spor: S4 B5 s mjesta do 100 km/h stiže za samo 5,6 sekundi i dostiže elektronski ograničenih 250 km/h što ga je činilo najbržom limuzinom u Audijevoj ponudi u to doba.

Audi S4 1999.
Marin Tomas

Njegov kultni status potvrđuje i činjenica da ga je posjedovao čak i slavni Ayrton Senna. A u Hrvatskoj smo ga pronašli u vlasništvu Marina Dajaka, menadžera u biznisu s biciklima, poznatog u krugovima hrvatske styling i tuning scene te ljubitelja sportskih automobila VAG grupacije. Prije nego se odlučio na kupnju Audija S4, Marin je posjedovao sređenu Škodu Fabiju RS, pa onda pomno dorađeni Golf V GTI Edition 30, a s prijateljem je nedavno završio projekt turbo Lupa s motorom iz S3 s 260 KS. Kako je S4 poznat kao financijski zahtjevan auto, godinama se nećkao oko kupnje iako ga je taj model oduvijek privlačio. - Dugo sam pratio taj auto, ali me ga bilo strah kupiti zbog visokih troškova. No kad je završio kod mog prijatelja Petra koji je sjajan mehaničar i koji ga je doveo u stanje u kojem je sad, onda sam se odlučio na kupnju, priča nam Marin stojeći pored Nogaro plavog S4 Avanta iz 1999. na kojem se godine gotovo uopće ne poznaju. Istina, u automobil je tijekom godina uloženo puno novaca, ali zato s više od 235.000 km na brojčaniku još uvijek puca od snage i ide impresivno.

Audi S4 1999.
Marin Tomas

Dojam prilikom ubrzanja je kao u kakvom mlaznom avionu pa nije rijetkost da vam se uši začepe. Naime, kako je riječ o turbo motoru zvuka gotovo i nema pa 400 Nm okretnog momenta lijepi za sjedalo bez puno pompe, ali takvom silinom da je teško pomicati udove ili odlijepiti glavu od sjedala. Naročito stoga što zahvaljujući legendarnom quattro pogonu na sva četiri kotača usprkos snazi ne dolazi do proklizavanja kotača čak ni na skliskim podlogama. Takva snažna ubrzanja i performanse imaju i svoju drugu stranu, no Marin se ne zamara potrošnjom. - Na otvorenoj cesti se laganom vožnjom mogu voziti s 8, ali po gradu troši 17 do 20 litara. No kad se vozim s tim autom vozim se iz gušta pa ne gledam na potrošnju. Za sve ostalo tu je dizelski Passat, smije se Marin. S obzirom na veliki potencijal rijetko koji S4 nije tjuniran, no ovaj primjerak je ostao relativno originalan. Istina, vozi na 3,5 centimetara nižem Eibach sportskom ovjesu, ali što se mehanike tiče to je to. Ostale izmjene su kozmetičke prirode jer ga je bivši vlasnik htio izgledom pretvoriti u RS4 pa tako nosi prednju masku i završetke auspuha od RS4, a retrovizori su sivi umjesto u boji karoserije.

Audi S4 1999.
Marin Tomas

Kada smo već kod boja, S4 se proizvodio u deset boja, a Imola žuta i ova Nogaro plava bile su ekskluzivne samo za ovaj model. Interijer je također potpuno serijski i premda broji već gotovo 20 godina drži se izvrsno i dokazuje Audijevu visoku kvalitetu izrade. Zapravo ničime, ni po kvaliteti izrade, niti opremljenosti, ali niti dizajnu ne odudara od potpuno novih Audijevih modela. Doduše trokraki upravljač je zastarjelog izgleda, a interijer je pretežito siv, no ističu se karbonske ukrasne lajsne i Nogaro plavi umetci od alkantare na sportskim, ali udobnim kožnom presvučenim sjedalima. U svoje doba, Audi S4 je bio savršena sredina između beskompromisnog BMW M3 E36 i premekanog Mercedes AMG-a C43, ali je istovremeno bio moderniji i brži od oba. Ono što impresionira je koliko je malo performansi, ali i privlačnosti, izgubio nakon puna dva desetljeća – nešto što odlikuje samo prave legende.

Ukratko

Automobil je trenutno na zimskom setu kotača s gumama originalne veličine 225/45 R 17, dok za ljeto čekaju 18-colni BBS-ovi CH naplaci. Prijašnji vlasnik htio je izgledom pretvoriti auto u RS4 pa su nastavci auspuha i prednja maska s RS4, ali je Marin s nje skinuo lažnu oznaku. Također, retrovizori su aluminijski kakve je S4 dobio u Sport paketu nakon 2001.

Audi je S4 nudio kao limuzinu i karavan, a proizvodio se isključivo u tvornici u Ingolstadtu. Dotični automobil vozi na 35 mm nižem Eibach sportskom ovjesu. S4 B5 rabi quattro pogon četvrte generacije s T-2 središnjim diferencijalom (nominalni split 50:50) i elektronskim blokadama prednjeg i stražnjeg diferencijala. Interijer odlikuje vrlo visoka kvaliteta izrade što dokazuje činjenica da bez većih tragova podnosi 18 godina upotrebe, a i vječnog je dizajna. Instrumentna ploča jedna je od najboljih ikada napravljenih.

S4 je dolazio samo u kombinaciji s ručnim mjenjačem sa šest brzina koji je kao i motor postavljen uzdužno. Ručica je uvijek bila gumenasta, ali se na njoj gotovo ne primijete tragovi korištenja. Već je serijski S4 bio vrlo bogato opremljen, a ovaj model dodatno ima Boseov premium audio sustav i Sport paket s umetcima od karbona i alkantare na svim sjedalima

Audi S4 1999. (1997. - 2002.)

TEHNIČKI PODACI

Motor turbobenzinski, V6

Obujam 2671 ccm

Snaga 195 kW/ 265 KS pri 5800 o/min

Moment 400 Nm pri 1850 o/min

Mjenjač ručni, šest stupnjeva

Dimenzije 449x173,5x140 cm

Gume 225/45 R17

Pogon na sve kotače

Brzina 250 km/h

0 do 100 km/h 5,7 sekundi

Potrošnja (tvornička) 12,2 l/100 km

Cijena novog (1999.) 100.000 DEM

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 17:38