U maloj švicarskoj općini Birsfelden, nedaleko od Basela, uvedena je vjerojatno najbizarnija prometna mjera u Europi. Od rujna, svi vozači koji se sa svojim autom u mjestu zadrže kraće od 15 minuta automatski dobivaju kaznu od 100 švicarskih franaka, otprilike 107 eura. Sustav funkcionira pomoću kamera koje bilježe vrijeme dolaska i odlaska svakog vozila, a tko se u međuvremenu ne zadrži dovoljno dugo, dobiva kaznu.
Cilj mjere, tvrde gradske vlasti, je mir. Naime, kroz Birsfelden je posljednjih godina prolazilo sve više automobila koji su tražili prečac kad bi se obližnje autoceste začepile. Taj tranzitni promet doveo je do sve veće gužve, buke i nezadovoljstva stanovnika. Uvođenjem vremenskog ograničenja, lokalne vlasti žele spriječiti vozače da koriste selo kao alternativnu rutu.
Mjera je odmah izazvala ogromno čuđenje i velike polemike. Umjesto očekivanih petnaestak kazni dnevno, kamere sada bilježe oko tisuću prekršaja na dan, što znači da općina dnevno uprihodi više od 100.000 franaka. Mnogi stanovnici i posjetitelji smatraju mjeru pretjeranom. Neki je nazivaju "porezom na prolazak", drugi "pukom birokratskom smicalicom". Unatoč tomu, općina poručuje da se iza odluke krije isključivo želja za smanjenjem prometa i povećanjem sigurnosti. "Naš cilj nije zaraditi, nego vratiti mir stanovnicima", poručili su gradski čelnici.
Problem se, međutim, dodatno zakomplicirao jer navigacijski sustavi i dalje automatski vode vozače kroz Birsfelden, ne upozoravajući ih na nova pravila. Lokalne vlasti već su u kontaktu s proizvođačima softvera kako bi ažurirali karte i spriječili slučajne prekršitelje.
Ovakve inicijative nisu izolirane, slične mjere uvedene su i u Njemačkoj, primjerice u području Berchtesgadener Land, gdje su pojedina sela vikendima i blagdanima zatvorena za tranzitni promet. No Švicarci su umjesto zatvaranja prometnica uveli neobičnu mjeru zbog koje se sada već javljaju pravni problemi.
Profesorica kaznenog prava Monika Simmler upozorila je da bi takav oblik automatskog nadzora mogao predstavljati "ozbiljno ograničenje osobne slobode" te biti u sukobu s ustavom. I stručnjak za prometno pravo Manuel Bader dijeli sličan stav, ističući potrebu za "temeljitom analizom utjecaja na privatnost i prava građana".
Iako je borba protiv prometnog kaosa u malim sredinama razumljiva, slučaj sela Birsfelden pokazuje kako granica između sigurnosti i nadzora u modernoj Europi postaje sve tanja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....