RESTAURATORI SVJETSKOG GLASA

POSJETILI SMO RADIONICU SNOVA NA RUBU ZAGREBA Pagoda Classics milijunske hrđave olupine iz štagljeva pretvara u automobile dostojne muzejskih prostora

 
 Marko Miščević

U istočnjačkoj kulturi Pagoda je naziv za kultne građevine. U Indiji za monetu iz 18. stoljeća, u Americi za alternativni rock band, a za poklonike automobila prva asocijacija bit će Mercedes-Benz W113. No, posljednjih godina iza imena Pagoda krije se i vrhunska hrvatska radionica za restauraciju automobila. Pagoda Classics nastala je prije pet godina, ali njeni korijeni puno su dublji.

- Sve je krenulo 1990. kada je u obiteljsku garažu stigao Mercedes 220 SE Cabrio iz 1965. koji je još uvijek tu, govori nam Karlo Beštak, osnivač tvrtke Pagoda Classics dok sjedimo u izložbenom salonu nove radionice otvorene u Adamovcu nedaleko Zagreba u kojoj se obavljaju završni radovi dok je u Varaždinu, gdje je sve i počelo, zadržan grublji dio posla poput pjeskarenja, brušenja i rekonstrukcije limarije.

- Pokojni djed Stanislav bio je strastveni ljubitelj automobila. Prenio je to na moga oca Zlatka i za mene nije bilo nekog izbora po pitanju hobija. Ljeti, umjesto na more, mi smo hodali po sajmovima i skupljali staru kramu.

Bilo je tu i utrka, a prije pet godina strast je prerasla u posao. Nakon što sam bio već pomalo isfrustriran uslugama nekih majstora s kojima sam surađivao na restauracijama, jednostavno sam nazvao svoje prijatelje, iznio im svoju viziju i tako je nastala Pagoda Classics.

Većina ljudi koja i danas radi u Pagodi moji su dugogodišnji prijatelji i sami ljubitelji starih automobila. Nisu nužno po struci majstori pojedinih zanata, ali ono što je svima zajedničko je strast i ljubav prema automobilima.

Marko Miščević

To je jedini preduvjet da bi mogli raditi ovaj posao koji nije šou, kako to ljudi vide na nekim emisijama na Discoveryju. Ovo je vrlo ozbiljno i zahtjevno, ističe Karlo dok stojim pored rukom izbrušene karoserije Mercedesa na kojoj se već naziru dijelovi koje će trebati nanovo skrojiti i ugraditi.

U većini slučajeva restauracija podrazumijeva i proizvodnju. Gotovo 50 posto dijelova karoserije, mehanike i interijera većine automobila koji izađu iz Pagode su novi, ali načinjeni ili kupljeni u skladu sa standardima proizvođača. To zahtjeva stručnost, iskustvo, ali i specifična znanja.

- Sve što vrijedi u svijetu starih automobila u Hrvatskoj, a vezano je za struku i majstore, trenutno je u Pagodi. Trenutno imamo 18 zaposlenika, ali želimo povećati broj zaposlenih na 25. Tražimo mlade ljude, ali ne na burzi.

Organiziramo akademije na koje pozivamo zainteresirane bez obzira na zanimanje koje su stekli u školi. Bitno je da ih zanima posao.

Marko Miščević

Stvari se prezentiraju teoretski i praktično, a kroz 2 do 3 tjedna koliko provedu u Pagodi oni odluče da ili ne, a mi kroz taj period vidimo imaju li potencijala. Jako su bitna i primanja, a u ovom poslu se može dobro zaraditi ako se ozbiljno radi, što je dodatan motiv za mlade ljude koji ih može potaknuti da se bave ovim zanimanjem.

U skladu s poslovicom koja kaže da je najteže biti prorok u svom selu, većina restauracija koje odrade u Pagodi, gotovo 90 posto, namijenjena je klijentima izvan Hrvatske, a posla kako ističe Karlo ima dovoljno.

- Pokrivamo cijelu Europu, Ameriku i Australiju i za sada nemamo problema s tržištem. No, ono što je zanimljivo i što nas dodatno veseli je da u posljednjih godinu i pol polako raste interes za naše usluge i u Hrvatskoj.

Marko Miščević

S vremenom smo dobili 2 do 3 vrlo ozbiljna Hrvatska klijenta koji su prepoznali kvalitetu i vrijednost naših restauracija koje su potvrđene i na svjetskom nivou. To nam laska, jer je nekoliko vrlo zanimljivih automobila završilo u našim rukama. Govori to o rastu svijesti, na čemu mi konstantno radimo. Želimo potaknuti ljude da počnu drugačije shvaćati klasične aute.

U svemu važnu ulogu igraju i financije, ali nisu uvijek presudne. Ljudi koji imaju novaca kupe novi skupi auto jer mogu, ali kupiti stari auto, neki klasik, za to moraš imati malo i tradicije, znanja, afiniteta.

Usporedno s razvojem i dokazivanjem, mijenjao se i model poslovanja. U početku je Pagoda kupovala automobile i potom ih obnovljene prodavala, ali to se s vremenom i stečenom reputacijom drastično promijenilo.

Marko Miščević

- Udio uslužne restauracije sada čini oko 90 posto našeg posla što nam je bio i cilj. Uz to nudimo i uslugu komisione prodaje, a jako bitan segment našeg posla je konzalting. Našim klijentima dajemo savjete pri kupovini i prodaji automobila, nabavi dijelova, servisiranju, održavanju, te vršimo usluge specijaliziranog zatvorenog transporta, kao i skladištenje i čuvanje automobila.

Najveći dio posla ipak je vezan uz restauraciju, a iz Pagode se u savršenom stanju u život vrati prosječno 12 automobila godišnje. Prilično impresivna brojka s obzirom na obim posla koji to podrazumijeva.

- Dijelove, a poseban problem su detalji i ukrasni elementi, nabavljamo širom svijeta. Većinu pronalazimo i kupujemo na specijaliziranim sajmovima, ali nabavljamo i od specijaliziranih trgovaca, dilera, te privatnih kolekcionara. Za neke potrošne materijale postoje i specijalizirani proizvođači koji se bave takvim poslom, i u načelu to dobro funkcionira. Jako puno dijelova i obnavljamo u svojim pogonima, osobito kromirane dijelove, te interijer bilo da se radi o drvetu ili koži.

Marko Miščević

Popularnost oldtimera u stalnom je porastu. To povlači sve veći broj instant kolekcionara koji u kupovini starih raritetnih automobila vide tek dobru investiciju. No, Karlo u tome, kao i sve većem broju „uradi sam“ majstora ne vidi većih problema.

- Generalno je retro in. U svim sferama, u autima, odjeći, dizajnu, muzici i to je po meni dobro. Naravno da novi takozvani ljubitelji, zapravo investitori, to prepoznali i vide svoj vid zarade što je isto u redu. Ja nema s tim problema jer animiraju tržište i svi od toga imamo neke koristi.

Problem je ponekad što ti novi ljubitelji često barataju s malo predznanja i zapravo ne znaju što mogu očekivati, pa kada uvide da nema klime, serva na volanu, da sve zuji, teško se mota, a kočnice loše, slijedi razočaranje.

Marko Miščević

Tome smo doskočili tehničkim unaprjeđivanjem. Karburatore zamjenjuje ubrizgavanje, bubanj kočnice diskovi, ugrađujemo električni servo, klima uređaje, ali sve diskretno i bez zadiranja u osnove. Ne smetaju me ni ljudi koji sami kreću u restauracije. Hrvatska nije bogata ni standardom, ni poviješću, ni tradicijom kada su u pitanju oldtimeri i treba cijeniti svaki pokušaj restauriranja, udomljavanja i stavljanja na cestu bez obzira kako to izgleda. Naravno da se to ne smije staviti u isti koš i da postoje određeni kriteriji, ali ne treba to obezvrijediti, već educirati. Na svemu treba samo raditi.

Marko Miščević

UKRATKO

Strast i ljubav prema automobilima koju su mu usadili djed i otac, Karlo Beštak pretvorio je u posao i nastala je respektabilna restauratorska radionica koja privlači klijente iz gotovo cijelog svijeta vrhunskim obnovama starih Alfi, Mercedesa, BMW-a, Maseratija, Ferrarija, Porschea…

Marko Miščević

Alfa Romeo Spider 2000 Touring 1959.

Vrlo cijenjen i popularan Alfin model „velikog“ Spidera proizveden je u nešto više od 3000 primjeraka i jedan je od nekoliko Touring Spidera koji se obnavljaju u Pagodi. Konkretan primjerak je kupljen u SAD-u u vrlo lošem stanju, a kompletna obnova potrajala je pune dvije godine i trenutno čeka isporuku novom vlasniku

Marko Miščević

Lamborghini Espada SII 1970.

Remek djelo slavnog talijanskog dizajnera Marcella Gandinija, ujedno je i prvi pravi GT automobil na svijetu. Pokreće ga sprijeda smješteni V12 motor zapremine 4000 ccm. Tijekom deset godina famoznih Lamborghinija proizvedeno je 1217 primjeraka od kojih se trenutno pet nalazi u Pagodi u raznim fazama restauracije

Marko Miščević

Renault A110 Alpine Gordini 1972.

Kultni francuski sportski automobil slavu je stekao na reli utrkama, a posebice se izdvaja 1971. kada je ostvario trostruku pobjedu u Monte Carlu. I primjerak u vrlo rijetkoj žutoj boji koji je originalno za utrke pripremio Gordini, nastupao je u Kneževini. Trenutno je u fazi kompletne restauracije koja će potrajati još 12 mjeseci

/

Maserati Mistral

Vrlo rijedak biser talijanske auto industrije iz prvih godina proizvodnje ovog modela. Poznati njemački kolekcionar u Pagodi je naručio kompletnu obnovu jednog od samo 21 primjerka Mistrala kojem je aluminijska karoserija presvučena raritetnom Oro Andalusia metalik bojom

Restauracija starih automobila prava je umjetnost koja zahtijeva iskustvo, pažnju prema detaljima i nadasve veliku strast, postulati koji se u Pagodi beskompromisno njeguju

Jedno od blaga koje brižno čuvaju u Pagodi je i ogromna arhiva, jedna od najvećih u Europi s originalnim katalozima i press mapama, tvorničkim i dilerskim brošurama koja se prostire na 100-tinjak kvadrata, i nezamjenjiv je izvor informacija neophodnih za pravilnu restauraciju

Zlatko Beštak za sebe će reći da je poklonik klasičnih BMW-a, premda je Mercedes kojeg je tijekom naše posjete dotjerivao, bio prvi automobil kojeg on osobno restaurirao

Bez obzira da li je u pitanju uređenje interijera, karoserije ili slaganje motora, Pagoda pod svojim krovom pruža kompletnu uslugu, a svojim klijentima će pomoći i savjetima koji mogu rezultirati podizanjem vrijednosti kupljenog oldtimera

Po imenu tvrtke moglo bi se zaključiti da Mercedesi imaju određenu prednost, no, u Pagodi s jednakom strašću pristupaju svim projektima s posebnim naglaskom na modele iz 50-ih i 60-ih godina

Ljubav prema automobilima Karlo Beštak naslijedio je od djeda Stanislava i oca Zlatka, a prije pet godina hobi je pretvorio u posao i stvorio vrhunsku radionicu za restauraciju automobila

Visokim standardima Pagoda je vrlo brzo stekla svjetsku reputaciju, a pored restauracije svojim klijentima pružaju usluge servisa, savjetovanja pri prodaji ili kupnji, prijevoza, a u novije vrijeme organiziraju i druženja

Jedan od ključeva uspjeha je pedantnost, bilo da je u pitanju alat ili priprema posla, a osobito dolazi do izražaja kod kromiranih elemenata

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. ožujak 2024 00:46