ISTRAŽIVANJE

Razbijaju koncentraciju: Kvarovi i lažna upozorenja obaveznih sustava za pomoć u vožnji izluđuju vozače

Najviše kritika dobiva inteligentni asistent za brzinu, sustav upozoravanja na prekoračenje brzine koji nervira vozače i često griješi

Sigurnosni sustavi pomoći vozaču u automobilu (ADAS), ilustracija

 Profimedia
Najviše kritika dobiva inteligentni asistent za brzinu, sustav upozoravanja na prekoračenje brzine koji nervira vozače i često griješi

Od srpnja 2024. godine svaki novi automobil u Europskoj uniji mora imati niz asistencijskih sustava, od automatskog kočenja do sustava za upozorenje na prekoračenje brzine. Na papiru, riječ je o tehnologijama koje spašavaju živote. U praksi, vozači ih često doživljavaju kao naporne ili nepouzdane.

Najnovije istraživanje instituta Civey, provedeno za njemački automobilski klub ACV, pokazuje probleme ovih sustava. Dvije trećine ispitanika smatra da sustavi u načelu povećavaju sigurnost, ali istodobno gotovo polovica korisnika prijavljuje učestale ili povremene kvarove i greške. Svaki četvrti vozač čak se osjeća ometan, a ne podržan.

image

Sigurnosni sustavi pomoći vozaču u automobilu (ADAS), ilustracija

Profimedia

Najviše kritika dobiva inteligentni asistent za brzinu, sustav upozoravanja na prekoračenje brzine koji bi trebao prepoznavati prometne znakove i automatski upozoravati na ograničenja. No u stvarnosti on često griješi, prikazuje kriva ograničenja i time stvara konfuziju. Nisu rjeđi ni lažni alarmi sustava za držanje u voznoj traci ili stalno nepotrebno oglašavanje sustava za upozoravanje na sudar, što mnoge vozače navodi da traže načine kako potpuno isključiti pomoćnike.

Sustav ACV upozorava da takva iskustva potkopavaju smisao uvođenja obavezne sigurnosne tehnologije. "Asistencijski sustavi mogu spasiti živote, ali samo ako uistinu funkcioniraju pouzdano", naglašava direktor kluba Holger Küster. Po njemu, problem je u tome što su mnogi sustavi pušteni u promet prije nego što su dovoljno testirani u svim mogućim uvjetima. "Vozači nisu pokusni kunići, tehnologija mora biti zrela prije masovne primjene."

image

Sigurnosni sustavi pomoći vozaču u automobilu (ADAS), ilustracija

Profimedia

Brojke ankete to potvrđuju: 41 posto ispitanih ima manjak povjerenja u asistencijske sustave, dok njih 39 posto navodi da im uglavnom vjeruje. To znači da većina vozača ostaje skeptična ili razočarana.

Za ACV je zaključak jasan. Samo sustavi koji rade dosljedno i intuitivno mogu izgraditi povjerenje i ostvariti sigurnosni potencijal. Ako korisnici tehnologiju doživljavaju kao smetnju, isključit će je, čime se gubi svrha zakonske obveze. Pred proizvođačima je stoga zadatak da pomoćnike učine manje napornima, a daleko pouzdanijima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 17:06