
U potezu koji je već izazvao duboke rasprave, Austrija je uvela neobičan propis na svojim autocestama. Tzv. Zakon o emisijama u zrak. Ovo je pravilo uvedeno u nekim austrijskim saveznim državama (Tirolu, Salzburgu, Gornjoj Austriji, Koruškoj i Štajerskoj) poznato i kao IG-L (Immissionsgesetz-Luft, IG-L). Taj je savezni zakon osmišljen kako bi zaštitio ljudsko zdravlje i okoliš od onečišćenja zraka postavljanjem ograničenja emisija i provedbom mjera za smanjenje onečišćenja zraka.
Među svojim instrumentima, uspostavila je diferencirana ograničenja brzine za vozila, ovisno o tome jesu li električna ili s motorima s unutarnjim izgaranjem. Zahvaljujući ovom mehanizmu, prednost je dana električnim i plug-in hibridnim vozilima. Dok vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem moraju na određenim dionicama voziti maksimalnom brzinom od 100 km/h, električna vozila se taj propis ne tiče i oni se slobodno mogu kretati brzinom od 130 km/h.
Ova mjera, koja je na snazi od 2019. godine, imala je za cilj poboljšati kvalitetu zraka smanjenjem emisija onečišćujućih tvari. Međutim, oduvijek je privlačila kritike, jer naravno da nije po svačijem ukusu. Na primjer, neki korisnici električnih vozila istaknuli su na forumima da vožnja brzinom od 130 km/h značajno smanjuje doseg njihovih automobila, pa rijetko voze tom kontinuiranom brzinom.
S druge strane, tvrdi se da mjera ne rješava problem zagađujućih čestica koje emitiraju gume i kočnice, a koje podjednako utječu na sva vozila. Vrijedi zapamtiti da je nekoliko studija već pokazalo da su čestice koje proizvode kočnice i gume tijekom vožnje jednako otrovne za pluća kao i dim koji nastaje izgaranjem goriva.
Štajerska regija potom je postala prva savezna država koja je ukinula ovaj propis, dopuštajući svim vozilima da se kreću brzinom od 130 km/h na autocestama. Ova odluka temelji se na poboljšanju kvalitete zraka zabilježenom od 2020. godine, zahvaljujući širenju električnih automobila u regiji. Međutim, druge regije u Austriji i dalje održavaju diferencijaciju brzine, što stvara neizvjesnost oko budućnosti ove regulacije na nacionalnoj razini.
Istina je da je austrijski IG-L istaknuo složenost usklađivanja zaštite okoliša s mobilnošću i jednakim uvjetima za sve vozače. Rasprava o njegovoj učinkovitosti i prikladnosti ostaje otvorena, a njegov razvoj, ako se više zemalja pridruži ovoj diferencijaciji maksimalnih brzina na autocestama, mogao bi postaviti presedan za električnu mobilnost u Europi.
Komentari
0