dragulj iz kutine

Kuriozitet hrvatske oldtimer scene: Ovaj Ford A kotrlja se domaćim cestama od 1929. godine

Ovaj Ford je desetljećima vozio po Ogulinu i okolici, a danas je u vlasništvu Mate Posavčića iz Kutine

Ford A

 Željko Puhovski/CROPIX

Pitanje svih pitanja u svijetu klasičnih automobila glasi “ostaviti u izvornom stanju ili restaurirati”, a odgovor na njega nije uvijek isti niti jednoznačan. Uzmimo za primjer ovaj primjerak, danas u vlasništvu Mate Posavčića iz Kutine.

Ford Model A velikoserijski je i često modificiran automobil, sačuvano ih je mnogo, pogotovo u Americi, a ovaj je dovoljno daleko od izvornog stanja da se restauracija na prvi pogled može činiti kao logična opcija.

image

Ford A

Željko Puhovski/CROPIX

No, automobil je ovo koji ima poznatu lokalnu, hrvatsku povijest najmanje od 1930., pali i vozi, sve na njemu radi, nema ničega što baš mora ići u obnovu. Pa zašto ga onda dirati? Aktualni vlasnik se slaže s tom filozofijom i, mada razmišlja o nekim zahvatima, poput prebacivanja električnih instalacija na praktičnijih 12 volta, nije sklon dirati previše toga. Pogotovo ne vizualno, osim možda krpanja dijela krova, kojeg su izgrizli miševi.

Uostalom, u petnaestak godina koliko je ovaj Model A Tudor Sedan Deluxe kod njega, zeza se, nije “čak ni ulje promijenio.” Tko je konkretni primjerak 1929. nabavio kao nov, ne zna se, no godinu dana starog u Zagrebu ga je kupio mladi poduzetnik iz Ogulina Nikola Žagrović.

image

Ford A

Željko Puhovski/CROPIX

Mada je tada imao samo 20 godina, već je imao dva automobila, pokrenuo taksi službu i imao vlastiti pogon za proizvodnju soda vode – u Ogulinu će do kraja svog vijeka i ostati poznat pod nadimkom Soda.

Zanimljivo, vlasnik nije želio prodati auto tako mladom čovjeku, koji se pojavio pred njim s hrpom gotovog novca, nego je pristao tek nakon što je telefonski provjerio njegovu vjerodostojnost kod zajedničkog poznanika, ogulinskog trgovca Žige Miznera.

image

Ford A

Željko Puhovski/CROPIX

Žagrović je Fordom prelazio za ono vrijeme impresivnu kilometražu, no automobil se pokazao neuništivim, te je ostao vožen i registriran gotovo 40 godina.

Tek je potkraj 1960-ih pospremljen u zasluženu mirovinu, no obitelj ga je i dalje imala, a povremeno i iznajmljivanja za snimanje filmova i televizijskih serija – prema njihovim navodima, može ga se vidjeti u Velom mistu, kao i u jednoj sceni kultnog filma Izbavitelj.
Žagrović je umro 1988. godine i obitelj je nakon nekog vremena prodala automobil, koji je nakon određenog vremena provedenog u Zagrebu završio kod Posavčića.

image

Ford A

Željko Puhovski/CROPIX

Tijekom onih četrdesetak godina izvorne eksploatacije automobil je, razumljivo, doživio određene modifikacije. Najuočljiviji su detalj dodatni žmigavci, koji ni po čemu ne pašu na model, ali poznavatelji će uočiti i kotače koji ne odgovaraju izvedbi Deluxe, kao i druge sitnice… Upravo na tome dolazimo do onog pitanja s početka teksta i moramo razmisliti što je to točno “izvorno” – uređivanje detalja u skladu s tvorničkim specifikacijama zapravo bi bilo svojevrsna restauracija.

Dok je njihovo čuvanje u sadašnjem stanju s jedne strane odmak od izvornosti, ali i iskaz poštovanja prema povijesti konkretnog primjerka. Osobno, smatram da je najbolje na ovom automobilu, koji ionako nikada neće ići u neku intenzivniju eksploataciju, uistinu najprimjerenije ostaviti ga točno kakav je, sa svim nesavršenostima i modifikacijama koje je skupio u ovih 95 godina.

image

Ford A

Željko Puhovski/CROPIX

Srećom, i vlasnik dijeli to mišljenje. Posjeduje još nekoliko oldtimera, neki su u izvornom stanju, neki modificirani, neki u restauraciji ili čekaju na nju… Prema svakom od automobila ima drukčiji pristup. Ako vam njegovo ime i prezime zvuče poznato, to je najvjerojatnije zato što se vrlo uspješno bavio motociklističkim utrkama, no danas je u potpunosti uronio u svijet oldtimera.

Na našoj je sceni i poznat pod nadimkom Oldtimer Driver, te odnedavno organizira i atraktivne relije na koje dolaze domaći i strani natjecatelji, vlasnici starodobnih vozila.

image

Ford A

Željko Puhovski/CROPIX

Sljedeći je na redu 15. i 16. lipnja ove godine, kreće iz Kutine, noći se u Osijeku, a potom se drugi dan sudionici vraćaju na zapad, sve do cilja u Vrbovcu. Ovaj Ford ipak neće sudjelovati, takve su vožnje primjerenije nešto mlađim vozilima, no svakako se nadamo da ćemo ga vidjeti na ponekoj izložbi i skupu starih modela, jer kod nas ne postoji mnogo ovako autentičnih automobila s gotovo 100-godišnjom lokalnom poviješću.

Ukratko

Motor pali od prve, bilo prekidačem iz kabine, bilo uz pomoć kurble, što izvorni priručnik ne preporučuje, osim u krajnjoj nuždi

Patina je samo površinska i pojačava vizualni dojam. Automobil je temeljito pregledan i nigdje nema problema s korozijom, te nema potrebe da se izvornost naruši obnovom

Mato Posavčić u kolekciji ima i još stariji, a vozni primjerak, Ford Model T iz 1918., nabavljen u okolici Kutine, kao i još nekoliko, ipak nešto mlađih, vrlo zanimljivih klasičnih automobila

Mada je prodan u impresivnih 4,858.644 primjeraka u četiri i pol godine proizvodnje, u Europi Model A nije bio toliko popularan - nije nudio dovoljno opreme za luksuzni model, bio je prevelik i koštao je previše u odnosu na europske proizvode

image

Ford A

Željko Puhovski/CROPIX

I u izvedbi Deluxe unutrašnjost je minimalistička, no impresionira jednostavnost preklapanja sjedala kod ulaska na stražnje sjedalo

Model A iz 3.3-litrenog je rednog četverocilindraša izvlačio samo 40 KS, no na cesti se doima vrlo živahno, pa ne čudi da je česta osnova za hot rod prerade. Mjenjač ima tri brzine, a na sva su četiri kotača bubanj kočnice

Sačuvana je izvorna registarska pločica iz 1932. koju je nekoć nosio baš ovaj automobil dok je bio u Ogulinu, u vlasništvu Nikole Žagrovića

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s CVH

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. travanj 2024 13:26