
Većina vlasnika oldtimera svoja vozila koristi samo povremeno, no za zagrebačkog entuzijasta kragujevačkih automobila Ivana Kolenka to nije bila opcija. Otkako je 2021. nabavio ovu Zastavu 101 iz 1976., napravio je već gotovo dvadeset tisuća kilometara. Tijekom sezone susreta nastoji svaki vikend otići na neki, pri čemu ga više od lokalnih zanimaju međunarodni, pa se obično zaputi u Sloveniju, Mađarsku, Austriju, Italiju…
Jednom je preko Lihtenštajna otišao čak do Švicarske, na jubilarni deseti susret tamošnjeg kluba ljubitelja Zastavinih vozila. Scena je to koja cvjeta posljednjih godina, sve je više klubova i susreta posvećenih ovim modelima koji su motorizirali države bivše Jugoslavije, a potom dugo bili neopravdano prezreni od strane zajednice ljubitelja oldtimera.
Ivan dolazi iz za naše krajeve tipične obitelji koja je posjedovala niz Zastavinih vozila, a u posebnom mu je sjećanju ostao bijeli Stojadin s crnom umjetnom kožom u unutrašnjosti. Njegov ga je otac kupio novog 1977., te ga vozio petnaest godina, samo da bi se raspao otprilike kad i bivša država. I u vremenu kada su se njegovi vršnjaci oduševljavali njemačkim ili japanskim markama, on je nastavio održavati ljubav prema Zastavinim autima.
S dolaskom interneta, počeo je sudjelovati na forumima, učlanio se u klubove, počeo ići po specijaliziranim susretima. Nabavio je i Yugo Tempo iz 2002., jedan od posljednjih kod nas isporučenih primjeraka.
Želja za nabavkom Stojadina čim više nalik očevom napokon mu se ispunila 2021., kada je od jednog entuzijasta iz Osijeka kupio ovaj primjerak. Auto je bio u dobrom i izvornom stanju, te je vrlo brzo ušao u današnji ritam posjećivanja skupova, kako općih oldtimerskih, tako i specijaliziranih.
Kako mu iskustvo nije potpuno bez da ga podijeli, svako putovanje detaljno opiše i objavi putopis o njemu na svojem profilu na Facebooku, popraćen nizom fotografija koje dočaravaju atmosferu. Svakako preporučujemo da ih pročitate, može se saznati svašta zanimljivo.
Mada je automobil, kada ga je nabavio, bio u originalnom stanju, Ivan je imao drukčije ambicije, želio mu je dati vlastiti pečat. Srećom, za razliku od popularnih trendova modernizacije i stavljanja suvremenih dijelova, njemu je ideja vodilja bila urediti automobil na način kako bi to napravio netko otprilike kada je auto bio nov, od dijelova po koje bi u to vrijeme najvjerojatnije išao u Trst.
I Ivan je bio u Trstu, gdje se oko njegovog auta okupilo više ljudi nego na obližnjem skupu mnogo ekskluzivnijih i skupljih vozila. Detaljiziranje nije dovršeno, u planu su dodatna Saturnusova svjetla, crvena maglenka, kao i moderni, napokon funkcionalan retro radio.
Kroz sva ta putovanja automobil se pokazao vrlo pouzdanim i odlazi na njih bez ikakvih dvojbi ili straha. Dakako, 101 je bio poznat po problemima s nedostatnom krutošću karoserije, što se uglavnom rješavalo dodatnim uzdužnim i poprečnim ojačanjima.
Ne zna se ništa o ranijoj povijesti auta, no najvjerojatnije je ta ojačanja ugradio još prvi vlasnik, što pojašnjava očuvanost i stanje auta. Valja spomenuti i da je ovo jedan od primjeraka u koje je ugrađen originalni, talijanski motor, koji znalci smatraju boljim od kasnijih licencnih.
Oduševio nas je jedan za Z101 karakterističan detalj, obratno okrenuti plastični usisnici zraka na poklopcu motora. Onaj ispred suvozača namijenjen je boljem dotoku zraka u kabinu, pogotovo pri većim brzinama, dok je onaj ispred vozača za izlazak toplog zraka iz motornog prostora, no istovremeno pomaže i odleđivanju i grijanju vjetrobrana.
Jednostavan, a ingeniozan detalj! Baš kao što je i sam model bio konceptualno sjajan, poput praoca modernih gradskih automobila, Fiata 128, samo s dodatkom forme hatchbacka.
Stoga je danas sve zanimljiviji i međunarodnim kolekcionarima i sve ga više viđamo na raznim susretima, pa i utrkama klasičnih automobila, ne samo u “našoj” regiji.
UKRATKO:
- Prednja je maska u skladu s ukusom vlasnika kombinacija rane, saćaste, s izvornim znakom i horizontalnih linija karakterističnih za model Lux
- Motor je izvorni, te u potpuno tvorničkoj specifikaciji, za razliku od estetskih dorada vlasnik nema nikakvih planova za modificiranje
- Atraktivni naplaci iz slavne tvornice CMR, u stilu onih kakve su ugrađivane na Fiat 128 Coupe, tipičan su dodatak po kakav se nekada išlo u Trst
- Ivan Kolenko kaže da bi, dopusti li mu to prostor, u budućnosti volio imati i Fiću kontraša i Tristaća, no zapravo već vozi automobil svojih snova
- Zastava 101 bila je prilično živahan i startan automobil za svoje vrijeme, te ju je gušt voziti čak i u današnjem prometu, s kojim se vrlo solidno nosi
- Jedan od najzanimljivijih dodataka svakako je ploča s instrumentima od modela 128 Giannini, slavnog talijanskog tunera specijaliziranog za Fiat
- Karoserija u bijeloj boji i crni interijer bili su ono što je Ivan pamtio iz obiteljskog automobila, pa je zato i tražio baš takav preživjeli primjerak
- Ovakva montaža zvučnika na stražnjim nosačima bila je karakteristična za kraj sedamdesetih i osamdesete, kada je bilo bitno pokazati stereo sustav
- Mada je Zastava 101 već odavno oldtimer, još uvijek ih je razmjerno malo registrirano kao povijesno vozilo. Većina, uključujući i ovu, ima obične registarske pločice
Sadržaj nastao u suradnji s CVH.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....