RABLJENI

POLOVNA Mazda 323 je primjer dobre stare škole, ali s jednom manom...

Posljednja generacija Mazde 323 primjer je da se i za malo novca može kupiti možda neatraktivan, ali jako dobar rabljeni, koji će uz uredno održavanje još godinama služiti besprijekorno. Izrada je kvalitetna, mehanika pouzdana, a jedina prava slaba točka - koroziji vrlo podložan lim
 Foto: Željko Puhovski / HANZA MEDIA

Mazda 323 jedan je od onih modela koje stariji vozači, s iskustvom vožnje japanskih automobila iz osamdesetih i devedesetih godina vole svrstavati u kako kažu - dobru staru školu, kad su se još proizvodili dobri auti. To znači da je posljednja generacija Mazde 323 (zadnja prije dolaska prve Trojke) izdržljiva kao mazga, nekvarljiva i pouzdana ili u najgorem slučaju rijetko kvarljiva. I da se sitni kvarovi uglavnom mogu riješiti u kućnoj radinosti. Mazda 323 iz zadnje serije (BJ) nema, dakle, mehaničkih slabosti, ali ima jednu boljku, i to dosta veliku, a to je - hrđa. Lim Mazdi je, naime, u to vrijeme bio dosta tanak i slabo tvornički zaštićen i već nakon četiri-pet godina vožnje po zimi posoljenim cestama, rubovi blatobrana i vrata počeli su cvjetati na sve strane.

Foto: Željko Puhovski / HANZA MEDIA

Pri svakoj kupnji bilo kojeg rabljenog, naravno da je i pregled podvozja jedna od osnovnih stvari, no kod 323 ipak treba malo više vremena posvetiti tom segmentu automobila, posebno prednjem ovjesu. Stalnom vožnjom po lošim cestama, grubljim naletima na ležeće uspornike ili udarne rupe dijelovi prednjeg ovjesa brže će pokleknuti i trebati zamjenu spona, kugli ili vilica. Nije to, doduše, neki veliki problem, jer zamjenskih dijelova ima, a i cijene im nisu paprene. Pregledati treba još stražnje kočne čeljusti, koje znaju ostati djelomice blokirane.

Što se unutrašnjosti tiče, velik dio primjeraka s obzirom na godine izgleda skoro perfektno, posebno kod pažljivijih i urednijih vlasnika. Plastika jest sivkasta i monotona, ali je iznimno kvalitetna i dugovječna, a na opip ugodna, kao kod skoro svih japanskih auta iz devedesetih godina. I dizajn interijera je nenametljiv i simpatičan. Treba znati da su podnica i sjedala 323, poput većine japanskih kompakata iz tog vremena, za koji centimetar niži no u današnjim autima, pa se sjedi nešto niže no u sličnim europskim autima. Oprema je uglavnom solidna po ondašnjim standardima, pa većina primjeraka ima stakla na struju, centralno zaključavanje, ABS, radio i prednje zračne jastuke, premda ne baš svi i klima-uređaj...

Mazda 323 je dosta lagan automobil, precizna je na volanu i ovjesu, pa ostavlja dosta dobar dojam u vožnji, a što se motora tiče, u ponudi je najviše benzinskih 1.3 16V (73 KS) i 1.5 16V (88 KS). Oba su dugovječni i trajni, a premda su skloni povećanoj potrošnji ulja, uz uredno održavanje nadživjet će čitav auto. Jači motor, naravno, nešto bolje vuče, a potrošnja mu je skoro pa jednaka slabijem, oko 7 do 8 litara. Štedljiviji, ali i skuplji dizelski 2.0 DITD (sa 90 i 101 KS) radi dosta tvrdo, ali ima puno više momenta (230 Nm) i dobro vuče, no rijetko ga se nađe s umjerenom kilometražom.

Benzinski primjerak iz Auto Hrvatske, kojeg smo testirali, je, doduše, nešto skuplji od prosjeka, jer je u vrhunskom stanju, dok se oni iz oglasnika mogu dobiti i za manji novac.

Ukratko

I u današnjim mjerilima prtljažnik je dosta velik (415 litara), a prostranost vrlo dobra. No, Mazda je niža od prosjeka, pa se na sjedalo pomalo pada. Mjenjač ne stvara probleme i nakon 15 godina stupnjeve prebacuje precizno i mekano, kao kroz putar. Pri kupnji gledajte i postoji li klima, jer ju u to doba nisu imali svi modeli. Kvaliteta izrade je izvrsna, a materijali pomalo monotonih boja, ali vrlo kvalitetni i dugovječni. Dobra stara japanska škola…

Ova je Mazda u 15 godina prešla samo 184.000 kilometara, odnosno 12.200 godišnje. Uz to je i pažena i mažena, pa kad se tome pribroji kvaliteta auta, ne čudi što je u top stanju. Ovjes je slabija točka i neće dugo bez oštećenja trpjeti nepažljive prelaske ležećih uspornika i udarnih rupa. No, povoljne zamjenske dijelove nije problem nabaviti

Pazite na moguću hrđu karoserije, posebno rubova blatobrana i vrata. Mazde tih godišta imale su slabu antikorozivnu zaštitu i lim im je brzo hrđavio.

Osnovni benzinski motor 1.3 16V (73 KS) dobar je izbor za rabljeni 323, zbog prihvatljivih troškova održavanja i registracije i umjerene potrošnje

MAZDA 323 1.3 (1998. - 2003.)

Godište 2001.

Kilometraža 184.000 km

Cijena 21.900 kuna

Motor benzinski

Obujam 1324 ccm

Snaga 53 kW/73 KS pri 5500/min

Moment 108 Nm pri 4000/min

Mjenjač ručni, 5 stupnjeva

Dimenzije 439 x 171 x 141 cm

Međuosovinski razmak 261 cm

Masa 1055 kg

Prtljažnik 415 litara

Brzina 167 km/h

0-100 km/h 14,2 sekunde

Izmjerena potrošnja 7,6 l/100 kM

Ispuh C02 179 g/km

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. ožujak 2024 09:44