StoryEditor
RABLJENI

S JAMSTVOM SE MIRNIJE SPAVA Mudar ulog u rješavanje eventualnih mogućih problema nakon kupnje polovnjaka

I najbolji rabljeni je automobil kojeg je ipak netko već koristio i koji hipotetski već sutra može iznenada stati. Nespokoj može eliminirati ili ublažiti pismeno jamstvo prodavača ili mogućnost doplate za isto
 Ivan Lacković

Kupnja rabljenog auta za mnoge je sklizak teren i taj trenutak, htjeli-ne htjeli, uvijek prate doza neizvjesnosti i straha od mogućih visokih naknadnih troškova. Odnosno, mačka u vreći.

Postoji, međutim, financijski osigurač uz koji se mirnije spava, a zove se – jamstvo. Ili kako se u narodu običava reći, garancija. Kako stvari s time stoje?

Kupuje li se od privatne osobe, vrlo klimavo, praktički nikako. U kupoprodajnom ugovoru lijepo piše da prodavač jamči ispravnost svog automobila, ali što ako se odmah ili ubrzo nakon kupoprodaje ipak dogodi veći kvar? Preostaju samo dobra volja i suosjećajnost prijašnjeg vlasnika, no u praksi se sve zapravo svodi na viđeno – kupljeno, hvala i doviđenja.

Zagreb, 101219.
Auto Centum.
Ilustrativna fotografija za temu o jamstvima na kupnju rabljenih automobila.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
CROPIX
 

Sudska tužba? Zaboravite, bit će samo dodatna muka. Tomu se može pokušati doskočiti stručnim pregledom auta i kilometraže prije kupnje, na vlastiti trošak.

Kupnja kod ovlaštenih prodavača druga je priča. Jamstvo, klasično i mobilno, poslovna je praksa već niz godina svih velikih trgovaca rabljenima koji drže do svog ugleda (Das WeltAuto, Neostar, AutoMaxx, Kramar, Auto Hrvatska, Benussi, TRCZ, Transauto, Autoto, PSC…). To je posebno važno pri kupnji skupljih primjeraka više klase.

Dobar dio njihove ponude još uvijek je pokriven tvorničkim jamstvom, ali dio prodavača daje i dodatnu garanciju na ispravnost. Jednostavno, i rabljeni star godinu-dvije-tri mogao je biti svakako vožen i održavan.

Željko Puhovski / CROPIX
 

Zato se prije daljnje prodaje sve detaljno kontrolira i tek nakon toga može ići u prodaju uz jamstvo da nema skrivenih nedostataka.

Međutim, i automobili koji nisu više pokriveni tvorničkom garancijom mogu imati produženo jamstvo prodavača. Postoje, naravno, strogo definirani kriteriji za ulaz u takvo jamstvo, kao što su razina sačuvanosti, godine starosti, prijeđena kilometraža ili poznata povijest održavanja.

Kriteriji nisu kod svih prodavača isti, kao niti samo trajanje i uvjeti jamstva. Sve ovisi od slučaja do slučaja i stanju konkretnog primjerka.

Uglavnom se daju na jedne ili dvije godine te do 25 tisuća prijeđenih kilometara. Tu u pravilu nema dodatnih plaćanja i jamstvo se podrazumijeva u cijeni samog automobila.

 

Neki trgovci, međutim, nude mogućnost pojedinačnog dodatnog jamstva samo za određeni, potencijalno osjetljiviji i skuplji dio (turbina i slično) i to se, dakako, posebno naplaćuje.

S obzirom na temeljit pregled prije prodaje mogućnost takvih kvarova je objektivno mala, ali - postoji. Jer, iskusni prodavači dobro znaju da i najbolji rabljeni može na cesti stati već sutra, a može voziti sljedećih pet godina bez ikakvog izvanrednog troška.

A što je s kupnjom kod manjih prodavača, s “prodajnim salonima” na otvorenom, ograđenim žicom, kolokvijalno zvanim “šoderaši”? I tu ima lijeka. Većina doduše ne nudi nikakvo jamstvo, ali dio njih koji ozbiljno shvaćaju svoj business imaju svoje servisne resurse i sami nude besplatna jamstva.

 

Neki također na čak dvije godine ili do 30 tisuća kilometara. Iskustva su različita, od potpuno negativnih do iznimno pozitivnih. Međutim, imaju li manji prodavači partnerski ugovor s jednom od neovisnih i ozbiljnih jamstvenih tvrtki, kao što su G1 klub, Car Garantie i Motive Service, kupnja je kudikamo sigurnija.

Takvo jamstvo kupac dodatno plaća ovisno o odabranom paketu, pa se tako u slučaju potrebe mogu osigurati i pomoć na cesti, vučna služba ili zamjenski automobil, sve zapravo kao kod najvećih trgovaca. Pa možda čak i više, jer u obzir mogu doći i automobili stari do 12 godina ili 250 tisuća kilometara. U svakom slučaju više je varijabli u igri i pri kupnji se vrijedi dobro raspitati, ne štedeći riječi.

Treba znati da svako jamstvo, bez obzira kod kojeg prodavača se auto kupuje, velikog ili malog, prati precizan popis svega što se priznaje i ne priznaje u slučaju kvara. Zato vrijedi uzeti par minuta vremena i koncentracije i proučiti i krupna i sitna slova.

 

Možemo se, dakle, složiti da kupnja rabljenog kojeg prati jamstvo, unatoč moguće nešto većoj startnoj investiciji, može biti mudar potez. Jer, u automobilu kojeg je netko prije vas već vozio vrag nikad ne spava, a osim toga najvećem dijelu hrvatskog stanovništva kupnja čak i rabljenog automobila druga je najveća investicija u životu, nakon stambenog prostora.

Ukratko

Dobar dio mlađih rabljenih, koje najvećim dijelom prodaju veliki trgovci, još uvijek je pokriven i tvorničkim jamstvom

Kod velikih trgovaca rabljeni primjerak mora zadovoljiti stroge kriterije za dobivanje statusa rabljenog s jamstvom, od opće sačuvanosti do uredne servisne povijesti

Osim velikih trgovaca koji nude provjerene rabljene sa svojim jamstvom i pri kupnji od manjih tvrtki jamstvo se može ugovoriti i to samostalno, putem neovisnih tvrtki

Rabljeni mora proći detaljni servisni pregled u nekoliko desetaka točaka da bi zaslužio certifikat rabljenog s jamstvom

Preciziran protokol detaljne kontrole prije prodaje, od tehničkog do vizualnog segmenta, ulijeva povjerenje u rabljeni auto i adut je službenih prodavača pred privatnima

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. lipanj 2020 23:42