StoryEditor
SERVIS

10 savjeta kako produljiti vijek spojke, nekad je umjesto zamjene jeftiniji izbor reparacija

Sama spojka nije skupa, a nerijetko se može i reparirati čime se može uštedjeti. Reparacija za većinu auta stoji od 120 do 180 kn
Popravak spojke
 Tin Koren

Spojka je prema mnogima vrlo komplicirana komponenta vozila, ali ako se rastavi na dijelove, vidljivo je da je ipak poprilično jednostavna. Naime, ona služi prijenosu snage s motora na mjenjač, a sve to se ostvaruje pomoću četiri komponente: kućišta spojke, diska ili lamele, potisnog ležaja i potisne ploče.No, prava komplikacija zapravo stiže kad je spojku potrebno servisirati ili popravljati jer je za to potrebno skidanje cijelog mjenjača ili u nekim slučajevima i motora. Kvarovi spojke mogu biti različiti, ali da nešto ne valja je lako uočiti. Naprimjer, ako okretaji rastu dok vozite, a s njima ne raste brzina vozila, znat ćete da spojka proklizava.

image
Popravak spojke
Tin Koren

Ako se prilikom kretanja osjeća miris paljevine ili ako pedala spojke stoji visoko, to je znak da je lamela već poprilično istrošena. Također, ako se čuje struganje prilikom kretanja ili ako kod otpuštene pedale spojke ležaj „ruži“, vrlo je vjerojatno da ćete uskoro morati posjetiti mehaničara. U većini slučajeva dolazi do prekomjerne potrošnje lamele, dok ostale komponente ostaju sačuvane. S obzirom na to da se tarni element lamele potroši oko milimetar na svakih 100 tisuća kilometara, lamela u pravilu ima radni vijek od 200 do 250 tisuća kilometara. No, to najčešće ovisi i o spretnosti vozača – ako vozač nježno kreće s mjesta, ne koči previše motorom te ne opterećuje spojku brojnim radnjama, ona može trajati i znatno duže.

image
Popravak spojke
Tin Koren

Iako se lamela najčešće kvari u sklopu spojke, mehaničar ne može znati je li potrebno promijeniti i neke druge komponente sve dok se ne skine mjenjačka kutija i svaka komponenta ne provjeri zasebno. Tako osim same potrošene lamele, može doći i do zauljenja i trušenja te do zamora opruga. Prilikom popravka, prvo je svakako potrebno provjeriti jesu li potisna ploča spojke i zamašnjak ravnomjerno potrošeni. Ako je zamašnjak oštećen ili neravan, on se može detaljno izbrusiti ili istokariti, ali ako je potisna ploča neravnomjerno potrošena, potrebno je kupiti cijeli novi set spojke.

image
Popravak spojke
Tin Koren

No u slučajevima da su te komponente ispravne, potrebno je samo promijeniti lamelu, a ona se zapravo može vrlo jednostavno i jeftino reparirati. Tvrtka Comet iz Jastrebarskog jedna je od rijetkih radionica u ovom dijelu Europe koja se još uvijek bavi reparacijom lamela spojki, a njihov direktor Josip Rački navodi da se na taj način može znatno pojeftiniti popravak spojke. Naime, za većinu automobila to će koštati tek od 120 do 180 kuna, dok bi novi set spojke inače koštao i preko tisuću kuna s obzirom na to da se lamela u pravilu ne može kupiti odvojeno.
Stoga sama izmjena spojke ne mora dugo trajati i biti mukotrpna, ali montaža i demontaža mjenjača je težak fizički posao koji zahtjeva vrijeme, strpljenje i barem dva mehaničara pa ne treba čuditi da takav servis i košta poprilično mnogo. No ako je spojka ravnomjerno trošena te su komponente još uvijek dovoljno iskoristive, razmislite o obnavljanju lamele jer se tako može poprilično uštedjeti, a svejedno napraviti kvalitetan posao.

image
Popravak spojke
Tin Koren

Reparacija lamele vrlo je česta opcija prilikom popravaka spojki na kamionima, autobusima, traktorima ili pak građevinskim strojevima, ali je to popularna opcija i kod brojnih vozača utrka
Obnavljanje lamele svakako može pridonijeti velikoj uštedi, ali ako je površina potisne ploče ili zamašnjaka neravna i oštećena, reparacija će praktički biti bespotrebna Većina sportskih automobila današnjice koriste keramički tarni sloj na lamelama zbog veće kvalitete i izdržljivosti. Takva lamela može izdržati i preko 500 KS, ali je i znatno skuplja

Potrošena lamela
Lamela je izložena konstantnoj frikciji pa nije ni čudo da se s vremena na vrijeme potroši. Svakih 100-injak tisuća kilometara, potroši se oko jednog milimetra tarnog elementa pa joj je radni vijek između 200 i 250 tisuća kilometara. No to najčešće ovisi i o spretnosti vozača pa se lamela može potrošiti znatno prije kod nepažljivih vozača ili znatno kasnije kod iskustvenih vozača. Svakako u slučaju da se tarni element lamele potroši, isti se može jednostavno i brzo reparirati.

Zauljenje lamele
Kao i svaka brtva na motoru, nerijetko se događa da brtva između motora i mjenjačke kutije popusti. Osim što će se izvana vidjeti lagano zauljenje na tome spoju, moguće je da dođe i do zauljenja lamele. Naime, tarni element lamele od sličnog je materijala kao i pločice u kočnicama, pa jednom kada se zaulji, praktički mu više nema spasa. Stoga je prvo bitno promijeniti navedenu brtvu, a potom ili kupiti novu lamelu ili odvesti lamelu na reparaciju kako bi se promijenio zauljeni tarni sloj.

Mehaničari ne mogu znati koji je uzrok
kvara spojke dok ne skinu kutiju mjenjača i provjere svaku komponentu zasebno. Osim istrošenosti lamele, naime, može doći i do zauljenja ili do trušenja


Najčešći kvarovi spojke

Trušenje lamele
Poneki novi automobili koriste lamele koje imaju tarni sloj od lošijeg materijala pa se nerijetko događa da se na njima isti znatno brže trusi i troši. Tvrtka Comet u tome slučaju preporučuje reparaciju lamele jer će se tako ugraditi znatno kvalitetniji tarni sloj te će sama spojka biti dugotrajnija.

Neravnomjerno potrošena potisna ploča
Potisna ploča se prilikom otpuštanja pedale spojke prislanja uz lamelu. Ako vozač redovito naglo starta, često drži nogu na pedali ili radi radnje koje štete spojci, potisna ploča može se početi neravnomjerno trošiti. To se može lako provjeriti uz neki ravni predmet poput ravnala. Ako je ona neravnomjerna potrošena, velika je vjerojatnost da je i lamela uništena pa se preporučuje kupovina novog seta spojke. Takvu potrošnju ponekad može i uzrokovati loše servisiranje spojke kada se ista nije dobro centrirala.

image
Popravak spojke
Tin Koren

Zamor opruga
Opruge, uz potisni ležaj, služe kako bi se vozaču olakšalo pritiskanje pedale spojke. No, ako je pedala spojke postala pretvrda ili jednostavno više nema klasičan hod kao i prije, vrlo je vjerojatno da je došlo do zamora opruga. U tome slučaju svakako je potrebno kupiti i ugraditi novi set spojke.

image
Popravak spojke
Tin Koren

Pucanje sajle spojke
Kada osjetite da je pedala spojke propala ili ne odvaja motor od mjenjača, vrlo je moguće da je došlo do pucanja sajle koja povezuje pedalu i sam potisni ležaj. Takav kvar u pravilu nastaje zbog starosti automobila, a tu je riječ i o vjerojatno najjeftinijem popravku koji uključuje spojku.

image
Popravak spojke
Tin Koren

Savjeti za produljenje vijeka spojke
Naglo kretanje s previše gasa uvijek rezultira nepotrebnim trošenjem lamele pa je uvijek bolje to napraviti čim nježnije s manje gasa. Svakako počnite davati malo gasa tek kad otpustite pedale spojke.

Nježno kretanje s čim manje gasa
Brojni vozači imaju naviku držati nogu na pedali spojke dok stoje na semaforu ili čak u vožnji, a to je iznimno loše. Tako se oštećuju brojni dijelovi spojke te joj se samo smanjuje životni vijek, a pokraj spojke uvijek postoji prostor za odmaranje noge.

Nemojte odmarati nogu na pedali spojke
Kretanje na uzbrdicama se u autoškolama uvijek uči pomoću ručne kočnice i to s razlogom. Ako se automobil drži „na vagi“ pedalom spojke, lamela će se bespotrebno trošiti te će joj se ubrzano trošiti tarni sloj.

image
Popravak spojke
Tin Koren

Kretanje na uzbrdicipomoću ručne kočnice

Ako je vozilo pod punim opterećenjem, moment motora morat će se boriti s velikom masom. Spojka je jedina veza koja trpi najveća opterećenja pa pri naglim ubrzanjima vrlo lako može doći do pucanja nekih od elemenata spojke.

Polagano ubrzavajte ako ste pod punim opterećenjem
Na svakih 100 tisuća kilometara vožnje prosječnog vozača, potroši se oko milimetar frikcijskog elementa na lameli
Tvrtka Comet iz Jastrebarskog jedna je od rijetkih specijaliziranih tvrtki u ovom dijelu Europe koja se bavi nitanjem lamela, i to već preko 20 godina

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. kolovoz 2020 23:46