Premda tržište cjelogodišnjih guma postoji još od 1977., Michelin ga je u proljeće 2015. doslovce okrenuo naglavačke izbacivši prvi CrossClimate. Gumu, dakle, koja se sjajno ponaša i ljeti i zimi, pa nema potrebe za zamjenom svakih šest mjeseci, vozači su jedva dočekali i ne čudi što je tržište cjelogodišnjih guma sa samo osam milijuna u 2014. već u 2015. skočilo na 12, a lani na čak 49 milijuna. I to uglavnom na tržištu EU, Turskoj i Japanu.
U međuvremenu je francuski proizvođač 2021. predstavio drugu generaciju CrossClimate 2, a u lipnju ove godine – točno deset godina nakon premijere prve generacije – i treću CrossClimate 3, koja se na tržištu mora nositi s Pirelli Cinturato All Season SF3, Bridgestone Turanza All Season 6, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 i Continentalom AllSeasonContact. Michelin, međutim, u trećoj generaciji jedini nudi i sportskim automobilima namijenjeno izdanje CrossClimate 3 Sport.
Obje gume sredinom lipnja testirali smo na Mercedesu E 300 de 4Matic i to na dvjestotinjak kilometara dugoj ruti vijugavim cestama uz Dunav u dolini Wachau sjeverozapadno od Beča. Istini za volju, na suhoj cesti i gotovo u idealnim uvjetima za vožnju – djelomično oblačno i temperature oko 25 stupnjeva Celzijevih – nismo osjetili ništa posebno kad je u pitanju obični CrossClimate 3.
Očekivano, jer je treća generacija od prethodnika tek nijansu bolja u kočenju na mokrom i ubrzavanju te kočenju na snijegu, a najveći napredak inženjeri francuskog proizvođača ostvarili su po pitanju trajnosti, što i nije moguće osjetiti na duljini od 150 kilometara. Prema testiranjima, nova generacija prevali čak 15 posto više kilometara od prethodne iz 2021. Tajna je u većoj dodirnoj površini između gume i asfalta, zbog čega se sile prilikom ubrzavanja, kočenja i prolaska kroz zavoje ravnomjernije raspoređuju, što osigurava duži životni vijek bez narušavanja sigurnosti. Francuzi to zovu Max Touch.
No, zato se jasno osjetio prelazak u automobil opremljen sportskim cjelogodišnjim gumama CrossClimate 3 Sport. Već poslije par zavoja postalo je jasno da guma puno preciznije prenosi pokrete upravljača na cestu, a više je i povratnih informacija s ceste na upravljaču. I automobil se u zavojima puno ranije oslanjao na vanjske kotače i preciznije slijedio zadanu putanju, premda je riječ o na udobnost podešenom Mercedesu 300 de 4Matic. Tajna je u specijalnom pojasu od aramida i najlona, koji onemogućuje pretjerano pomicanje gaznog sloja gume.
Michelinovi inženjeri čak tvrde da je vrhunska sportska ljetna guma Pilot Sport 5 samo 7 posto bolja u kočenju na suhom i podjednaka u kočenju na mokrom, odnosno da je nova cjelogodišnja sportska guma CrossClimate 3 Sport na snijegu jednako dobra kao i vrhunska zimska Pilot Alpin 5. Pritom od obje ima niži otpor kotrljanja, odnosno troši manje goriva/struje.
CrossClimate 3 u prodaji je od početka srpnja i već danas je dostupan u čak 63 veličine od 16 do 22 cola, a još šezdeset veličina bit će pušteno u prodaju 2026. Sve gume za europsko tržište proizvode se u jednom od osam europskih pogona Michelina, od Valladolida i Vitorije-Gasteiz u Španjolskoj, preko Bad Kreuznacha u Njemačkoj do Olsztyna u Poljskoj i Pirota u Srbiji. Najsloženije dimenzije se, međutim, proizvode isključivo u matičnoj tvornici u francuskom Roanneu kraj Lyona, uz korištenje 3D printanju slične tehnologije C3M.
CrossClimate 3 Sport je priča za sebe
Premda izgleda gotovo isto, sportsko izdanje CrossClimate 3 koristi niz dodatnih tehnologija, otkrivaju u Michelinu. Treću generaciju CrossClimatea upoznali smo iz prve ruke na vijugavim cestama uz Dunav u dolini Wachau nedaleko Beča, za upravljačem Mercedesa E 300 de 4Matic. Sportsko izdanje na upravljaču se jasno razlikuje od standardne cjelogodišnje gume CrossClimate 3. Treća generacija već je stigla u trgovine i to u čak 63 dimenzije, a proizvodi se u Europi. Dogodine stiže još šezdesetak dimenzija.
Cijeli niz tehnologija V-Shape, MaxTouch, Dynamic Response...
Nova generacija cjelogodišnje gume CrossClimate koristi niz tehnologija svojstvenih Michelinu. Šare koje se šire od središta prema rubovima gazne površine povećavaju, primjerice, istiskuju vodu i sprečavaju pojavu aquaplaninga (V-Shape Technology, slika lijevo). Ili specijalni pojas od aramida i najlona, koji sprečava pretjerano pomicanje gaznog sloja u zavojima i povećava preciznost upravljanja na sportskom izdanju CrossClimate 3 Sport (Dynamic Response Technology, slika desno).
Tržište cjelogodišnjih guma Dramatični rast potražnje za all-season i gumama od 18 cola u EU
Tržište cjelogodišnjih guma sa osam milijuna 2014., dakle godinu dana prije pojave prve generacije Michelina CrossClimate, do kraja prošle godine naraslo je na čak 50 milijuna. Rast, naravno, nije došao niotkuda, i najviše je pogodio segment ljetnih guma (75 posto), a manje zimskih (25 posto). Usporedo s rastom tržišta cjelogodišnjih guma, rasla je i opremljenost auta na koje se ugrađuju – u samo osam godina potražnja za gumama od 18 cola narasla je čak 20 puta!
Sve je više, naime, električnih i sportskih auta, ali i SUV modela. Cjelogodišnje se gume, zanimljivo, prodaju samo u EU, Turskoj i Japanu, dok na ostalim tržištima ne igraju bitnu ulogu, bez obzira je li riječ o Sjedinjenim Državama, Kanadi, Kini ili Australiji. Što se, pak, tiče Europe, gotovo tri četvrtine cjelogodišnjih guma proda se na tržištima Francuske, Njemačke, Italije i Beneluxa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....