Skriveni tragovi

Kupili ste rabljeni auto u inozemstvu i shvatili da je riječ o bivšem taksi vozilu? Evo na što niste pazili

Iskusni prodavači često prikrivaju prošlost vozila, ali detalji u interijeru i servisnoj povijesti otkrivaju istinu

Taxi, ilustracija

 Profimedia
Iskusni prodavači često prikrivaju prošlost vozila, ali detalji u interijeru i servisnoj povijesti otkrivaju istinu

Kupnja rabljenog automobila može biti izvrstan način za uštedu novca, ali kupci moraju znati što točno dobivaju. Naime, rabljeni automobili mogu biti i vozila koja su korištena kao taksi, policijska vozila ili automobili za najam – što su kategorije koje se obično intenzivnije troše i vrijede manje. Problem je što prodavatelji ne otkrivaju uvijek te informacije, što otežava donošenje dobre odluke. Posebno je važno prepoznati bivše taksi vozilo, jer su ona izložena većem trošenju od konvencionalnih vozila. Automobili korišteni za taksi usluge ili vožnju na zahtjev suočeni su s jedinstvenim, znatno zahtjevnijim uvjetima vožnje.

image

Taxi, ilustracija

Profimedia

Često rade u smjenama od 12 sati, s motorima koji rade dulje, ponekad i satima u praznom hodu. Ova stalna uporaba ne dopušta motoru da se odmori, što prirodno dovodi do ubrzanog trošenja tijekom vremena. Kako objašnjava Matas Buzelis, stručnjak za tržište automobila u tvrtki carVertical, "taksi vozila vrlo brzo dosegnu veliku kilometražu, jer često voze tri do četiri puta više od osobnih automobila iste starosti. Dulji rad u praznom hodu sprječava postizanje optimalne temperature motora, što uzrokuje nakupljanje ugljika u komorama za izgaranje." Osim toga, česta zaustavljanja i ponovna pokretanja u gradskom prometu preopterećuju sustav ovjesa i kvačila, dovodeći do preranog trošenja. Iako su taksi vozila obično dobro održavana, rutinsko održavanje ne može riješiti sve probleme koji proizlaze iz takve intenzivne uporabe.

image

Taxi, ilustracija

Profimedia

Neki modeli, poput Mercedes-Benz E-klase, Toyote Prius, Hyundaija Ioniq, Toyote Corolle, Škode Octavie ili Škode Superba, češće se koriste kao taksi, a sve se više koriste hibridni i električni modeli. Međutim, postoji nekoliko ključnih znakova koji mogu otkriti da je automobil u prošlosti služio kao taksi. Prvi alarmantni pokazatelj je povijest čestog servisiranja. Taksi tvrtke strogo prate rasporede održavanja kako bi vozila što duže ostala u prometu. Ako servisna evidencija pokazuje češće intervencije od uobičajenih, to može ukazivati na intenzivnu prošlu uporabu.

Iako je redovito održavanje pozitivno, pretjerana učestalost servisa često otkriva visoko opterećenje vozila. Još očitiji znak je neobično velika kilometraža automobila u odnosu na njegovu starost. Taksi vozila brzo akumuliraju kilometre zbog konstantnog rada – imaju i do 3-4 puta veću kilometražu od običnih automobila iste starosti. Buzelis upozorava: "Kupci trebaju biti na oprezu s vozilima koja imaju kilometražu koja ne odgovara njihovom stanju ili dobi – vraćanje kilometraže na brojaču kilometara uobičajena je praksa među beskrupuloznim prodavateljima."

image

Taxi, ilustracija

Profimedia

Prekomjerna istrošenost interijera još je jedan jak pokazatelj. Vozilo nekada korišteno kao taksi često pokazuje značajno trošenje unutrašnjosti zbog svakodnevnog intenzivnog korištenja. Posebnu pozornost treba posvetiti volanu, ručici mjenjača i papučicama koje mogu izgledati više istrošeno nego što bi se očekivalo. Sjedala, osobito stražnja, također trebaju pažljiv pregled. Dok su u privatnom vozilu stražnja sjedala obično minimalno korištena, u bivšem taksiju često nose primjetne tragove. Dodatni znakovi uključuju probušene rupe ili tragove ljepila na kontrolnoj ploči (gdje je možda bio taksimetar), kao i ogrebotine i oštećenja na pločama stražnjih vrata i naslonima prednjih sjedala od česte upotrebe od strane putnika.

Specifična boja karoserije također može biti znak. Mnoga taksi vozila su u prepoznatljivim bojama poput žute, pa neobična boja ili nedosljednosti u njezinoj teksturi (npr. oko okvira vrata) mogu ukazivati na prebojavanje kako bi se sakrila prava namjena vozila. Vinilne obloge također treba promatrati sa sumnjom jer se mogu koristiti za prikrivanje stanja. Stanje boje oko ručki stražnjih vrata i ulaznih točaka često otkriva ogrebotine ili istrošenost od česte upotrebe, dok tamne mrlje na krovu ili tragovi naljepnica na vratima mogu ukazivati na postojanje taksi znaka ili oznaka komercijalne uporabe.

image

Automobili, ilustracija

CROPIX

Unutrašnjost koja je još uvijek vlažna, ima miris sredstva za čišćenje ili tragove plijesni također bi trebala pobuditi sumnju. Taksi tvrtke često dubinski čiste unutrašnjost prije prodaje, ponekad čak skidaju sjedala i tepihe radi pranja pod pritiskom, a tragovi vlage mogu ukazivati na to. Iako bivša taksi vozila mogu biti privlačno jeftinija, stručnjaci poput Buzelisa ne savjetuju njihovu kupnju u većini slučajeva. Rizik od prijevremenih kvarova zbog ubrzanog trošenja je značajan, a vrijednost preprodaje takvih vozila obično je niža.

"Provjera kilometraže apsolutno je neophodna pri kupnji rabljenog automobila, jer je važan pokazatelj stanja vozila. Zapravo, vozila s velikom kilometražom poput bivših taksi vozila vjerojatno će imati lažnu kilometražu kako bi privukla kupce," ističe Buzelis. Izvješća o povijesti vozila, kao što pruža carVertical, iznimno su vrijedan alat jer mogu otkriti pravu namjenu korištenja i pokazati zapise o kilometraži. Kupci koji ipak razmatraju bivše taksi vozilo trebali bi zatražiti temeljit pregled od strane neovisnog stručnjaka kako bi identificirali skrivenu istrošenost i potencijalne mehaničke probleme. Međutim, u većini slučajeva, odabir automobila u privatnom vlasništvu, koji nije vršio taksi usluge, predstavlja pametniju investiciju, nudeći veću pouzdanost, sigurnost i manji rizik od skupih, neočekivanih popravaka kao posljedice intenzivnog korištenja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. prosinac 2025 18:35