SAVJETNIK AUTO KLUBA

Kamenčić vam je zapeo u gumi. Je li to bezazleni ‘putnik‘ ili ozbiljna opasnost?

Sitni kamenčići koji se zavuku u šare automobilskih guma najčešće su bezopasni, ali ponekad mogu biti početak ozbiljnih problema

Kamenčić u gumi, ilustracija

 PBWPIX/Alamy/Profimedia
Sitni kamenčići koji se zavuku u šare automobilskih guma najčešće su bezopasni, ali ponekad mogu biti početak ozbiljnih problema

Vožnja cestom može donijeti različite zvukove, ali kada se iz kotača počne čuti ritmično “klik, klik, klik”, vozači znaju da im se opet kamenčić zaglavio u "šari" gume. Taj poznati scenarij ne izaziva paniku, ali često stvara sumnju. Je li to opasno? Može li probušiti ili oštetiti gumu? Treba li ga vaditi odmah ili ga ostaviti i čekati da jednom ispadne.

Iako se na prvi pogled čini beznačajnim, kamenčić koji ostane zaglavljen između lamela nije uvijek bezopasan. U većini slučajeva zaista je riječ o banalnosti, ali u određenim situacijama, osobito ako ostane dulje u gumi, ako je vrlo oštar ili vrlo tvrd, može izazvati štetu, vibracije, pa i proboj gaznog sloja.

Kako kamenčići uopće dospijevaju u gume?

Moderne automobilske gume dizajnirane su s nizom žljebova, kanala i lamela kako bi se osigurala odvodnja vode, bolje prianjanje i stabilnost u različitim vremenskim uvjetima. Međutim, upravo ti utori, osobito ako su duboki, idealna su mjesta gdje se mogu zavući sitni kamenčići, komadići stakla ili metala. Kamen najčešće zapne tijekom vožnje po šljunčanim cestama, makadamu, gradilištima ili rubnim dijelovima prometnica. U zimskim mjesecima, kada se kolnici posipaju drobljenim kamenom, učestalost ove pojave značajno raste.

image

Kamenčić u gumi, ilustracija

Christian Feldhaar/Panthermedia/Profimedia

Kada kamenčić postaje problem

U većini slučajeva, malen kamen ostane u šari neko vrijeme, a zatim ispadne sam tijekom vožnje. No ako se radi o većem, oštrijem ili dublje usađenom fragmentu, moguć je mehanički utjecaj na strukturu gume. Oštećenje gaznog sloja, narušavanje rubova lamela ili čak razvoj mikropukotina mogu se dogoditi s vremenom, osobito ako se isti kamen vrti u gumi tisućama kilometara. Pojedini vozači primijete vibracije na višim brzinama, što može biti posljedica neravnomjerne mase uslijed nakupljenih kamenčića u istoj zoni gaznog sloja. Rijetko, ali moguće, oštar kamenčić može prodrijeti dublje, sve do unutarnje strukture pneumatika. Tada se otvara mogućnost sporog ispuštanja zraka, a u ekstremnim slučajevima i pucanja gume.

Što učiniti kada primijetite kamenčić?

Najbolje je reagirati odmah, ako imate vremena i možete se sigurno zaustaviti. Sitne kamenčiće koji se lako pomiču dovoljno je odstraniti prstima, drvenim štapićem ili plastičnim alatom. Treba izbjegavati upotrebu metalnih predmeta s oštrim vrhom jer mogu oštetiti gumu više nego sam kamen. Nakon svakog vađenja kamenčića, korisno je provjeriti tlak u gumi. I minimalni pad tlaka može upućivati na to da je došlo do nevidljivog oštećenja i da zrak sporo izlazi iz gume.

No to vrijedi samo za kamenčiće. Naime, ako predmet izgleda poput čavla, vijka ili stakla, preporučljivo je ne vaditi ga odmah. U takvim slučajevima guma može gubiti zrak vrlo sporo dok je strano tijelo još uvijek u njoj. Nakon vađenja, može doći do naglog ispuhivanja. Najpametnije je posjetiti vulkanizera, gdje se može provjeriti stanje gume i po potrebi izvršiti profesionalno krpanje.

image

Kamenčić u gumi, ilustracija

PBWPIX/Alamy/Profimedia

Postoji li prevencija?

U potpunosti izbjeći kamenčiće gotovo je nemoguće, osobito ako se vozite po makadamu. No redovit vizualni pregled guma može pomoći u sprječavanju nakupljanja prAoblema. Prije dužih putovanja dobro je obratiti pažnju na utore gume i po potrebi ih očistiti. Također, važno je redovito balansirati kotače. Neravnoteža u masi, uzrokovana nakupljenim stranim tijelima, može dovesti do vibracija koje utječu na udobnost i habanje ovjesa.

Kao i kod većine tehničkih detalja na automobilu, sitnica poput kamenčića ne mora biti razlog za brigu ali može biti signal da je vrijeme za kratku pauzu i provjeru. Kamenčić u gumi možda neće izazvati spektakularni kvar niti će vas ostaviti na cesti, ali njegova dugoročna prisutnost ipak može imati posljedice. Pregled guma jednom tjedno ili mjesečno jednostavna je rutina koja čuva sigurnost, štedi novac i sprječava veće probleme.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 01:24