savjetnik auto kluba

Kupili ste novi automobil? Četiri savjeta kako ga optimalno razraditi i što izbjegavati prvih 1000 kilometara

Nakon što se izveli vaš novi automobil iz salona i prije prvog servisa potrebno je učiniti nekoliko radnji kako bi se vozilo dovelo u optimalno stanje

Novi automobili (ilustracija)

 Profimedia
Nakon što se izveli vaš novi automobil iz salona i prije prvog servisa potrebno je učiniti nekoliko radnji kako bi se vozilo dovelo u optimalno stanje

Kupnja automobila važan je moment u životu s financijske strane, a neki ga kao i prodaju doživljavaju vrlo emocionalno. Postoje oni koji mijenjaju auto svaki nekoliko godina, ali i oni koji su za svog životnog vijek vozili tek tri ili četiri automobila. Stvar je zapravo nebitna, važno je pitanje koje se postavlja. Je li za optimalan rad vašeg automobila potrebno ‘uhodavanja‘, neki će to nazvati i razradom? Ili je to sve samo jedan mit iz prošlih vremena? Evo odgovora.

Prvi kilometri su važni za vozilo. Danas se možete susresti s mišljenjem da moderni automobili ne zahtijevaju posebno razrađivanje. Međutim, postoji nekoliko preporučenih pravila kojih biste trebali biti svjesni. Prvo biste trebali pitati prodavača koji vam predaje vozilo kako bi trebalo izgledati razdoblje razrade. Pojedinačne preporuke mogu se malo razlikovati, ali suština ostaje ista.

image

Salon automobila

Željko Puhovski /CROPIX

Metalni dijelovi koji se spajaju, poput zupčanika u mjenjaču ili klipova u cilindru motora, trebaju vrijeme da se, tako reći, "slegnu". Mikroskopske nepravilnosti mogu se pojaviti na takvim osnovnim komponentama tijekom proizvodnje. Ako se od samog početka suoče s velikim opterećenjima, mogu se oštetiti ili pregrijati, što može utjecati na njihovu trajnost.

Tijekom početnih kilometara poboljšava se i prianjanje brtve između klipa i cilindra. Na metalnim površinama postupno se stvara trajni sloj maziva, što je potrebno za daljnji rad. Međutim, razrada se odnosi i na druge komponente. Kočione pločice i amortizeri također se moraju smiriti. Kočionom sustavu potrebno je otprilike 500 kilometara da bi postigao optimalnu funkciju, a nove gume najbolje se ponašaju na cesti nakon otprilike prvih 200 kilometara. Stoga, bilo bi dobro voditi se ovim savjetima:

1. Nakon pokretanja, dajte motoru oko 30 sekundi kako bi ulje došlo do mjesta gdje je potrebno. Tek tada biste trebali krenuti u vožnju i učiniti isto nakon što završite s njom. Ostavite motor da radi u praznom hodu 10-15 sekundi, a zatim ga ugasite.

image

Novi automobili, ilustracija

Profimedia

2. Važan je odabir rute. Za prve vožnje odaberite dulje rute i kombinirajte prve kilometre na primjer s izletom. Izbjegavajte stalnu gradsku vožnju, ali to ne znači da ne možete putovati po gradu. Vozite se seoskim cestama gdje se izmjenjuju različite brzine i izbjegavajte monotone vožnje autocestom gdje motor dugo radi u jednom rasponu brzina.

3. Treći savjet odnosi se na okretaje motora. Netko kaže da se ne smije prelaziti 3.500 okretaja u minuti. kod dizelskih i benzinskih motora tijekom prvih 1.000 do 2.000 km, netko postavlja ograničenje na 3.000 okretaja u minuti. Neki preporučuju da se ne prekoračuju brzine iznad 4500 o/min za benzinske motore i 3500 o/min za dizelske motore. Stvar je u tome što vožnja velikim brzinama opterećuje dijelove motora koji možda još nisu dovoljno podmazani.

image

Prodaja automobila, ilustracija

Dan Grytsku/Alamy/Alamy/Profimedia

To rezultira većim trenjem, što rezultira višim temperaturama, ali posebno može uzrokovati mikroskopske pukotine u materijalima. Međutim, to ne znači da povremeno ne možete prekoračiti ta ograničenja u iznimnim situacijama, na primjer iz sigurnosnih razloga. Suprotnost od tjeranja u visoke okretaje jest vožnja pri preniskom rasponu okretaja, a to je također nepoželjno. Siguran i ispravan način je izmjenjivanje opterećenja i odgovarajućeg spektra brzina, korištenjem različitih stupnjeva prijenosa. I na kraju, izbjegavajte tempomat.

4. Vuča prikolice ili drugog vozila značajno opterećuje motor i mjenjač te zahtijeva veće okretaje pri ubrzavanju. Motor definitivno neće cijeniti takvo opterećenje u početnoj fazi rada.

Posljednji savjet je da ne brinete zbog povećane potrošnje pri vremenu razrade. U početku će brojke biti više, međutim nakon par tisuća kilometara one će se stabilizirati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. studeni 2025 14:19