VELIKI POVRATAK

Maserati 20 godina nije razvio vlastiti motor. Zato sada novi V6 Nettuno postavlja nova mjerila!

U najboljoj maniri nekadašnjih V6 bi-turbo agregata, novi Nettuno (tal. Neptun) uvodi inovativna rješenja i vrijedan je pažnje
Maserati Nettuno motor
 Maserati

Većini koji nas prate od samih početaka ime Maserati bi-turbo dobro je poznato i izazva poštovanje. Jer, 80-ih i početkom 90-ih tvrtka s Neptunovim trozupcem kao zaštitnim znakom bila je ta koja je postavljala mjerila. Njen V6 bi-turbo bio je prvi serijski motor na svijetu s dva paralelna turbo-punjača, a verzija obujma dvije litre, namijenjena primarno talijanskom tržištu zbog restriktivne porezne politike na veće motore, u svojoj najsnažnijoj varijanti razvijala je gotovo nestvarnih 306 KS i godinama držala rekord po specifičnoj snazi među serijskim motorima.

image
Maserati Nettuno motor
Maserati

Novi motor Nettuno želi vratiti taj ugled. Maserati je već najavio MC20, novi supersportski automobil sa središnjim motorom, no sada objavljuje i detalje o pogonskom agregatu koji će ga pokretati. Nakon puna dva desetljeća ovo je prvi Maseratijev motor iz vlastitog razvoja i razvidno početak raskida s Ferrarijem, koji je posljednjih 10-ak godina bio dobavljač pogonskih agregata kolegama iz Modene.

image
Maserati Nettuno motor
Maserati

No, kako više nisu korporacijski vezani (Ferrari se početkom 2016. izdvojio iz koncerna FCA), a Maserati želi poraditi na vlastitom identitetu, trebao mu je i novi motor. Razvoj je počeo još pred pet godina, a rezultat je uistinu dojmljiv. Kako bismo stvari stavili u jasniju perspektivu, recimo da novi 3,0-litreni V6 bi-turbo razvija 50 konja više nego aktualni Ferrarijev 3,8-litreni V8 bi-turbo u modelu Levante Trofeo – 630 prema 580. Podjednako su dojmljivi i ostale detalji, o kojima možete čitati dolje.

image
Maserati Nettuno motor
Maserati

No, ovdje valja malo stišati euforiju. Nettuno i MC20 za Maseratija su ‘Biti ili ne biti’. Jer, osim Levantea, ostali modeli baš se ne mogu pohvaliti prodajnim rezultatima, a aktualna korona-kriza sigurno ne pomaže financijskoj konsolidaciji. Ipak, nova tehnika iz Modene mnogo obećava i na njenim krilima lako je moguć novi uzlet – ili početak nove ere, kako kažu u Maseratiju.

Ukratko

Inovativni sustav paljenje smjese - Iz Formule 1 za cestovnu uporabu

Sustav paljenja s predkomorama koriste aktualni motori u Formuli 1, no Maserati ga po prvi puta uvodi u serijski motor namijenjen cestovnoj uporabi. Kako radi? U sredini glave, iznad mjesta gdje se obično nalazi svjećica, u Maseratijevom motoru je posebna komora, a u njoj svjećica. Komprimirana smjesa tako se prvo pali u predkomori, a zatim užareni plinovi kroz niz mlaznica ulaze u glavnu komoru i praktički trenutno pale glavninu smjese u njoj. To podiže učinkovitost, a za one okretaje kada takav način paljenja nije moguć, sa strane je u svakom cilindru još jedna svjećica.

 

Dvostruki sustav ubrizgavanja - Izravno visokotlačno i u usisne kanale

Kako bi mogao učinkovito i kultivirano raditi u širokom rasponu režima, Nettuno paralelno koristi visokotlačno (350 bara) izravno ubrizgavanje i konvencionalno ubrizgavanje (6 bara) u usisne kanale. Na taj način omogućeno je stvaranje vrlo homogene smjese neovisno o opterećenju, što smanjuje sklonost samozapaljenju i nekontroliranom detonantnom izgaranju, unatoč vrlo visokom stupnju prednabijanja i visokom kompresijskom omjeru za jedan turbo-motor od čak 11:1. U Maseratiju tvrde da time uz povećanje učinkovitosti i nižu emisiju smanjuju i buku u nižim okretajima.

V-raspored pod kutem od 90° - Neobičan razmak paljenja i uravnoteženost

Baš poput originalnog V6 bi-turbo i kod Nettuna su redovi cilindara razmaknuti za 90 stupnjeva, a nasuprotne klipnjače vezane su za ista koljena radilice, bez kutnog pomaka. Takva konstrukcija za posljedicu ima neobičan razmak paljenja za 6-cilindarski motor - naizmjenice 90, pa 150 stupnjeva okretaja radilice – ali jednako tako omogućava dobru uravnoteženost inercijskih sila samo utezima na koljenastom vratilu, bez dodatnih komplikacija i mase. Konačni rezultat je visok krajnji broj okretaja od 8000 u minuti i zasigurno simpatičan grgljav zvuk pri nižim okretajima.

Snaga, učinkovitost i ekologija - Moćne performanse uz čisti ispuh

Već na papiru performase motora Nettuno izazivaju poštovanje - najveća snaga od 630 KS (210 KS po litri obujma!) pri 7500 okretaja, uz čak 730 Nm okretnog momenta u rasponu od 3000 do 5500 okretaja. Za razliku od nekadašnjih Maseratijevih V6 motora, Nettuno nema izrazito kratki hod klipa (promjer x hod: 88 x 82 mm), no zato prije nabrojena tehnika i kompaktnije komore izgaranja svakako doprinose učinkovitosti. Maserati se hvali specifičnom potrošnjom od 289 g/kWh, što je odličan rezultat i za obične motore, a ispuh pritom udovoljava najstrožoj aktualnoj normi Euro 6d.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. listopad 2020 10:34