ZABLUDA

Moderni auti sve rjeđe imaju pokazivač temperature motora: Pokazuje li ovaj instrument kad se motor zagrijao?

Instrumenti, obrtomjer, ilustracija

 Boragoo studio/Alamy/Profimedia

Koliko je zapravo važno zagrijati automobil prije vožnje pitanje je koje se ciklički vraća svake zime, a ovih dana ponovno je postalo viralno zahvaljujući jednoj TikTok objavi. Autorica videa otkrila je, na vlastito iznenađenje, da pad okretaja motora ispod 1000 o/min navodno pokazuje kada je automobil spreman za kretanje. Još zanimljivije, priznala je da taj instrument prije gotovo nikad nije ni gledala. E sad, koliko vrijedi savjet od osobe koja nikada nije geldala u obrtomjer?

Nakon hladnog starta, većina modernih benzinskih motora radi s povišenim brojem okretaja. To je namjerno programirano ponašanje. Elektronička upravljačka jedinica podiže ler-gas kako bi stabilizirala izgaranje, smanjila emisije i brže dovela ključne sustave u optimalno radno stanje. Kako se motor smiruje, okretaji postupno padaju na uobičajenu razinu, najčešće oko 800 o/min.

Upravo taj pad okretaja mnogi vozači doživljavaju kao signal da je automobil "zagrijan". No to tumačenje nije uopće točno. Pad okretaja ne znači da je motor dosegnuo radnu temperaturu, niti da je ulje tek tada počelo cirkulirati. Ulje počinje kružiti motorom gotovo odmah nakon paljenja, često unutar nekoliko sekundi, zahvaljujući modernim mazivima i preciznijim tolerancijama.

Istina je, međutim, da je hladno ulje gušće i slabije podmazuje nego kada se zagrije. Upravo zato proizvođači savjetuju umjerenu vožnju u prvim minutama, bez visokih okretaja i naglih ubrzanja. Drugim riječima, pad okretaja označava kraj faze povišenog ler-gasa, a ne trenutak kada je motor spreman za maksimalno opterećenje.

image

Instrumenti, obrtomjer, ilustracija

MAXSHOTO/Alamy/Profimedia

Savjet da se ne forsira motor dok kazaljka u leru ne padne ispod "jedinice" zvuči zanimljivo, ali u praksi nema univerzalno značenje. Ler-gas ovisi o konstrukciji motora, vanjskoj temperaturi i softverskim postavkama. Neki automobili se gotovo odmah spuste ispod 1000 o/min, dok drugi ostaju iznad toga dulje vrijeme, iako su se već relativno zagrijali.

Za razliku od starih automobila s rasplinjačem, moderni automobili ne traže nikakvo zagrijavanje u mjestu. Proizvođači jasno navode da je najbolji način zagrijavanja lagana vožnja. Dugotrajno stajanje u mjestu troši gorivo, povećava emisije i ne zagrijava ostale važne sklopove poput mjenjača ili ovjesa. Sve ovo je samo još ejdan dokaz da ne morate vjerovati u sve što vidite na društvenim mrežama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2025 17:43