Promjena igre

Veliki povratak koji malo tko očekivao: Motor s unutarnjim izgaranjem opet ima budućnost

Elektrifikacija ostaje dugoročni cilj, ali motor s unutarnjim izgaranjem dobio je neočekivano produženje života...

TDI motor, ilustracija

 Cropix
Elektrifikacija ostaje dugoročni cilj, ali motor s unutarnjim izgaranjem dobio je neočekivano produženje života...

Vijesti o skoroj smrti motora s unutarnjim izgaranjem pokazale su se, blago rečeno, preuranjenima. Početkom 2020-ih činilo se kako je sudbina benzinskih i dizelskih motora zapečaćena, proizvođači su postavljali ambiciozne rokove elektrifikacije, a vlade su zakonskim ciljevima gurale industriju prema potpuno električnoj budućnosti. Danas, samo nekoliko godina kasnije, slika je potpuno drugačija.

Ipak, električni automobili nisu nestali, dapače. U Europi i velikom dijelu svijeta njihova prodaja i dalje raste, a do kraja godine očekuje se da će činiti oko 25 posto globalnog tržišta, što znači više od 20 milijuna novih električnih vozila na cestama. No istodobno, sve je više signala da proizvođači više ne vide elektrifikaciju kao jedini mogući put. Promjene u potražnji, infrastrukturi i politici dovele su do neočekivanog povratka klasičnih pogona.

image

Horse Powertrain C15 motor

Horse Powertrain

U Europi i Aziji taj se zaokret očituje kroz tehnološku kreativnost. Horse Powertrain, britanski dobavljač u vlasništvu Geelyja, predstavio je kompaktni hibridni motor C15, zamišljen kao prijelazno rješenje za štedljive modele. U malom kućištu integrirani su motor, generator i hlađenje, a snaga varira od 94 do 161 KS, ovisno o izvedbi. Još važnije, motor je prilagodljiv različitim gorivima, od benzina i etanola do sintetičkih goriva, čime se izravno cilja na dulji životni vijek motora s unutarnjim izgaranjem.

Još radikalniji pristup dolazi iz Japana. Mazda je u listopadu na Japan Mobility Showu predstavila koncept Vision X-Coupe, koji kombinira plug-in hibridni sustav s Wankel motorom i tehnologijom koju nazivaju "mobilno hvatanje ugljika". Sustav koristi mikroalge za hvatanje CO2 iz ispušnih plinova, iz kojih se potom proizvodi ugljično neutralno gorivo. Ideja je daleko od serijske proizvodnje, ali jasno pokazuje da Mazda ne odustaje od razvoja novih oblika motora na izgaranje.

image

Mazda Vision X Coupe

Mazda

Sličnu poruku šalju i ostali veliki proizvođači. BMW i Mercedes-Benz otvoreno govore o novim generacijama V8 motora. Nissan razvija benzinski motor s patentiranom tehnologijom za smanjenje potrošnje, Honda radi na novom V6 hibridu, dok Toyota paralelno razvija nove V8 motore i alternativna goriva. Čak i u Kini, tržištu koje snažno gura elektrifikaciju, gotovo svakog mjeseca pojavljuju se nove i neočekivane inovacije vezane uz klasične pogone.

Na kraju dolazimo do američkih proizvođača, koji su možda i najjasniji pokazatelj promjene smjera. General Motors ulaže 888 milijuna dolara u tvornicu Tonawanda u New Yorku kako bi osigurao budućnost svog legendarnog small-block V8 motora, što je najveća pojedinačna investicija u proizvodnju motora s unutarnjim izgaranjem u povijesti kompanije. Chrysler ulaže čak 13 milijardi dolara u američku proizvodnju, s naglaskom na razvoj novih benzinskih pogona, uz povratak Hemi V8 motora u ponudu Rama i oživljavanje V6 Duranga kod Dodgea.

image

GM-ov V8 motor

Chevrolet

Sve to odvija se u političkom kontekstu koji dodatno ide u prilog benzincima. U SAD-u su ukinuti ključni poticaji za električna vozila, dok je Europska unija ukinula planiranu zabranu motora s unutarnjim izgaranjem nakon 2035. godine, smanjivši ciljeve emisija i ostavivši prostor za klasične motore.

Zaključak je jasan. Elektrifikacija ostaje dugoročni cilj, ali motor s unutarnjim izgaranjem dobio je neočekivano produženje života. Proizvođači su odlučili iskoristiti dodatno vrijeme, ne samo održavanjem postojećih rješenja, nego i razvojem potpuno novih tehnologija koje bi benzinskim motorima mogle osigurati mjesto u automobilskoj budućnosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2025 15:41