Ako vozite ili ste vozili relativno novi automobil, gotovo sigurno imate indikator promjene brzine na instrumentnoj ploči. To je ikona koja vam govori kada trebate promijeniti brzinu ručnim mjenjačem u višu ili nižu, ili, alternativno, broj koji označava odgovarajući stupanj prijenosa za svaki trenutak. Ali jeste li pokušali strogo slijediti ove preporuke?
Ako jeste, vjerojatno ste primijetili da nešto nije u redu. Teoretski, indikator promjene stupnja prijenosa u vašem vozilu pomaže vam da uvijek imate ispravan prijenosni omjer na temelju brzine i pritiska koji primjenjujete na papučicu gasa. Kako bi se postigao ovaj cilj, upravljačka jedinica trebala bi uzeti u obzir potrošnju goriva, odziv gasa i dugoročnu njegu motora.
Nažalost, proizvođači žele samo jedno: poslati vam poruku da biste trebali trošiti – i zagađivati – što je manje moguće. Da bi se to postiglo, indikator promjene brzine na vašem vozilu – i na svim ostalima – govori vam da prebacite u višu brzinu pri smiješno niskim okretajima motora.
A to ima posljedice, većinom negativne za vas, koji ste, uostalom, kupili automobil i želite da traje dugi niz godina. Proizvođači su postali pravi regulatorni hodači po žici. Kako bi prošli testove emisija i potrošnje goriva, softver koji upravlja tom malom ikonom na instrumentnoj ploči programiran je s jednim ciljem: smanjiti prosječnu potrošnju goriva tijekom homologacijskog ciklusa, a ne brinuti se o bloku motora vašeg vozila.
Zato vas indikator traži da prebacite u višu brzinu kada motor jedva prijeđe 1500 okretaja u minuti. Izgleda prekrasno na laboratorijskom testu; u stvarnom životu, to je kao da prisiljavate biciklista da se penje preko planinskog prijevoja u najvišem stupnju prijenosa: ne samo da je neučinkovito, već će dugoročno zajamčeno uzrokovati ozljede. Motor koji radi ispod optimalnog broja okretaja teško osigurava snagu koja vam je potrebna. To, pri vožnji konstantnom brzinom, nije problem i čak je preporučljivo za smanjenje potrošnje goriva, piše Auto Bild.
Ali kada automobil treba ubrzati uzbrdo ili pretjecati, javljaju se mikrovibracije koje se na kraju prenose na mnoge vitalne dijelove i samu radilicu. I ne samo to, već izgaranje nije u potpunosti završeno, što uzrokuje nakupljanje nečistoća na klipovima, EGR ventilu i filtru čestica. Svaki iskusni mehaničar će vam potvrditi: motori automobila koji uvijek rade na niskim okretajima završe na servisu prije ili kasnije.
Zapravo smo mi sami najbolji indikator kada treba prebaciti u viši ili niži stupanj. Naravno, iskusniji vozači prije će ‘pohvatati‘ sva pravila izmjene stupnjeva. Kao opća preporuka, motor vašeg vozila uvijek bi trebao raditi u sljedećem rasponu brzina. Kod benzinca, ovisno o modelu, između 2000 i 4000/min, gdje smjesa zraka i goriva čisto izgara. Kod dizelaša je nešto drugačija priča, ideal je između 1700 i 2500/min, s dovoljno okretnog momenta da se izbjegne prekomjerno pojačanje. Treba jasno osjećati muči li se motor i osluhnuti kako on radi. Na samoj papučici ćete osjetiti razvija li on ravnomjerno snagu i moment ili se ‘muči‘ na preniskim okretajima.
Evo primjera iz stvarnog života. Ulazite u kružni tok brzinom od otprilike 25 km/h, a u četvrtom ste stupnju prijenosa. Pri izlasku dodajete gas, a motor zvuči kao da ga mučite, a od samog ubrzanja nemate gotovo ništa. Jasno je da ste trebali biti u trećem ili čak drugom stupnju prijenosa.
Ili se isto tako pokušavate popeti uzbrdo u petom stupnju prijenosa, a automobil vam usporava i počne se čudno tresti. Jasno je da se uspon mora svladati pri višim okretajima, odnosno u nižem stupnju prijenosa. Stoga, ne slušajte slijepo indikator, vaš osjećaj u vožnji najbolje će odrediti koji stupanj je optimalan u određenoj situaciji.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....