SAVJETNIK AUTO KLUBA

Ovo bi vas moglo koštati skupog kvara: Sedam grešaka kojim kod korištenja oštećujete ručni mjenjač

Mjenjač je jedan od najsloženijih mehanizama u automobilu i ako se ne koristi pravilno može izazvati vrlo skupe kvarove

Ručni mjenjač (ilustracija)

 Ivan Lacković

Mjenjač je bitan element za upravljanje silom koju stvara motor. I premda su sustavi automatskog mjenjača sve rašireniji, posebno s dolaskom elektrificirane mehanike, velika većina automobila u prometu još uvijek ima ručicu koja vozaču omogućuje da ručno bira stupnjeve.

Ručni mjenjači dizajnirani su tako da traju cijeli životni vijek vozila, koji kod većine aktualnih modela lako prelaze barem 300.000 kilometara. Udaljenosti koje uključuju stotine tisuća pa čak i milijune promjena brzina, ovise i o tome jesu li izvedene na otvorenoj cesti ili u gradu.

U svakom od njih vozač mora ‘odvojiti‘ motor pritiskom na papučicu, djelovati na ručicu za odabir željene brzine i ponovno otpustiti spojku, koja je tarni mehanizam preko kojeg se snaga prenosi na kotače.

image

Ručni mjenjač (ilustracija)

Porsche

Ispravno mijenjanje brzina ne samo da će vam omogućiti da maksimalno iskoristite potencijal motora i potrošite manje goriva, također će spriječiti oštećenje ovog složenog mehanizma i kvarove čiji popravak ponekad može biti vrlo skup. Sljedeći ovih sedam jednostavnih savjeta, izvući ćete najbolje iz svog vozila i prijenosa.

1. Izbjegavajte držati ruku na ručici cijelo vrijeme.

To je običaj koji mnogi vozači imaju i to se ne bi smjelo činiti, prvo zato što uvijek morate pokušati držati volan s obje ruke radi sigurnosti, a također i zato što težina vaše ruke na ručici vrši štetan pritisak.

2. Ne držite papučicu spojke pritisnutom dok vozilo miruje s upaljenim motorom.

Kad dođu do semafora, mnogi vozači ostaju u brzini i umjesto da ubace u "ler", pritisnu kvačilo tijekom zaustavljanja. To je greška koju uvijek treba izbjegavati jer ubrzava trošenje ove važne komponente i također nepotrebno povećava temperaturu mehanike.

3. Stišćite kvačilo do kraja kada mijenjate brzine.

image

Ručni mjenjač (ilustracija)

Volkswagen AG

Ako mijenjate brzinu, a da papučica nije potpuno pritisnuta, lančanici i vrijeme mijenjanja stupnjeva prijenosa prije će se istrošiti. Potpuno stiskanje kvačila sprječava "grebanje" zupčanika.

4. Ne krećite u drugoj.

To je također prilično raširena praksa među vozačima, ali s mehaničkog gledišta uopće nije preporučljiva. Kretanje iz mjesta u drugom stupnju prijenosa umjesto u prvom zahtijeva veći napor motora, mjenjača općenito i posebno spojke. To je loša navika koja uzrokuje veće zagrijavanje sustava i znatno ubrzava njegovo trošenje.

5. Ne otpuštajte spojku naglo.

Uglađena vožnja je najpoželjnija za udobnost putnika u vozilu, ali i za njegovu mehaniku. Naglo otpuštanje papučice spojke uzrokuje nasilne trzaje koji štete cijelom sustavu i oštećuju njegove komponente, poput same spojke, zupčanika mjenjača, diferencijala i spojeva šipki prijenosa.

6. Šaltajte na odgovarajućoj brzini.

Razvoj mjenjača izračunat je za prilagodbu brzini vozila i morat će se birati postupno kako se ona povećava ili smanjuje. Dakle, kao opće pravilo u automobilima sa šest stupnjeva prijenosa i ovisno o modelu, prvi stupanj prijenosa treba održavati do 15 ili 20 km/h; promjena iz druge u treću kada se postigne 30 km/h; četvrta brzina pri 40 km/h, peta pri 60 km/h i šesta iznad 100 km/h.

7. Ne preskačite izmjene ulja.

Za ispravno održavanje mjenjača bitno je da radi dobro podmazan. Kvalitetno ulje u dobrom stanju ne samo da će spriječiti trošenje njegovih dijelova uslijed trenja, već će također pomoći u hlađenju cijelog sustava odvođenjem topline kroz krug podmazivanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. travanj 2024 15:34