kompletan vodič

Pet najtraženijih: Ovi su dizelski motori najčešći izbor kod naših kupaca rabljenih auta u Njemačkoj

Udio dizelskih motora u novim autima u Europi sustavno se smanjuje, no među rabljenima koji stižu u Hrvatsku uvjerljivo dominiraju

TDI motor, ilustracija

Udio dizelskih motora u novim autima u Europi sustavno se smanjuje, no među rabljenima koji stižu u Hrvatsku uvjerljivo dominiraju

Statistika je neumoljiva. Prošle godine dizelaši su među novim autima činili manje od četvrtine udjela. Gotovo nevjerojatno, jer su još ne tako davno dominirali tržištem, čak i u nižim klasama. Što je preokrenulo trend? Afera poznata kao Dieselgate, kojoj će u rujnu biti 10. godišnjica, razotkrila je probleme koje proizvođači imaju s ispunjavanjem sve strožih normi za čistoću ispušnih plinova, ali i raskrinkala zaobilazne putove koje su ti isti proizvođači koristili kako bi lažirali rezultate testiranja.

Na stup srama pritom je prvenstveno stavljen Volkswagen, koji je zbog toga i drakonski kažnjen, no ispostavilo se da ni mnogi drugi nemaju čiste ruke.

image

Dieselgate, ilustracija

Kako god bilo, ispuh dizelaša u međuvremenu je postao iznimno čist te udovoljava i najstrožoj aktualnoj normi Euro 6, no posljedica je kompliciran i skup ispušni sustav koji, osim uobičajenog oksidacijskog katalizatora i filtra čestica (DPF), mora imati i sustav selektivne katalitičke redukcije (SCR) s ubrizgavanjem AdBlue aditiva, kako bi i emisija štetnih dušikovih oksida (NOx) ostala u dozvoljenim granicama. Nećemo vas zamarati kemijskim formulama, no rad dizelskog motora uz ispuh u kojem nema ni čađe niti NOx-ova je balansiranje na oštrici noža, pa je nužno opsežno tretiranje ispušnih plinova, a pritom cijeli taj sustav – dakle, od turbopunjača do atmosfere – košta praktički koliko i sam motor, koji je već ionako skuplji od benzinca.

image

Tema dizelaši

I sada stvari postaju jasnije. Dizelaši su skupi u proizvodnji, zahtjevniji i skuplji za održavanje, neprikladni za vožnju na kratkim relacijama i zato samo uvjetno ekonomičniji u gradskim uvjetima vožnje, a proizvođači na njima manje zarađuju.

Prednosti dizelaša, poput niže potrošnje, još se uspijevaju opravdati samo u klasi teških i skupih SUV modela, no oni koji imaju novac za takva vozila rijetko se zamaraju troškovima goriva, a kao alternativa sve se više nameću plug-in hibridi. U tom kontekstu obnova voznog parka u najrazvijenijim zemljama EU ide u smjeru da se vlasnici rješavaju automobila s dizelskim motorima, a idealno tržište za njih je siromašniji jug i istok Europe. Zanimljivo, u većini unesenih rabljenih u Hrvatsku svega je pet motora, koje donosimo u ovom pregledu.

image

TDI motor, ilustracija

Volkswagen 2.0 TDI Više od tri desetljeća sinonim za suvremenog dizelaša

Nije TDI ovdje slučajno na prvom mjestu, jer je uvjerljivo najzastupljeniji dizelaš među rabljenima, s obzirom na to da ne pokreće samo brojne Volkswagene, već i Audije, Škode, Cupre... Oduvijek ga je krasila ekonomičnost, no tek je uvođenje common-rail ubrizgavanja utišalo kritike na grubi rad i osjetno proširilo upotrebljivo radno područje. Posljednja, 2,0-litrena izvedba EA288, koju ćete pronaći u mlađim primjercima, ima i dodatne osovine za uravnotežavanje, pa je uglađenost rada usporediva s benzincima.

image

TDI motor, ilustracija

Jedan od najsvestranijih motora u automobilskom svijetu, s rasponom snage od 115 do 204 KS i najvećim okretnim momentom između 320 i 400 Nm, dostupan je u širokoj paleti modela, od kompaktnih VW Golfa, Audija A3 i Škode Octavije, preko srednje velikih SUV modela poput VW Tiguana i Cupre Formentor, limuzina VW Arteon i Škode Superb, pa sve do masivnog Audija Q5, gdje odlično surađuje s DSG mjenjačem i quattro pogonom. Poučeni skandalom s emisijama, u Volkswagenu su ispuh opremili dvostrukim SCR sustavom, pa je prije kupovine dobro provjeriti čitav ispušni sustav, kako bi se izbjegli skupi popravci.

image

Tema dizelaši

Mercedes-Benz OM654 Duhovni sljednik prvog dizelskog motora

Od tvrtke koja je prva serijski počela ugrađivati dizelski motor u osobne aute i prva mu dodala turbopunjač, stiže pravi tehnički dragulj koji u najsnažnijoj izvedbi razvija čak 265 KS i 550 Nm – rekordne vrijednosti za četverocilindarski dizelaš i to samo iz dvije litre obujma. Laki blok i glava, čelični klipovi, integrirani starter-generator i električni turbopunjač samo su neke od njegovih tehničkih pikanterija.

image

Tema dizelaši

Može biti ugrađen poprijeko u klasi A, GLA ili GLB, ali i uzdužno u klasi E ili SUV modelu GLE. U nešto starijim Mercedesima pronaći ćete 2,2-litreni dizelaš prethodne generacije OM651, koji je još konkurentan performansama, a ako je moguće provjeriti povijest urednog održavanja, svakako zaslužuje preporuku. Zapnu li vam za oko luksuzniji Mercedesi, u njima ćete pronaći i 6-cilindarsku verziju OM656 koja zna brojati i 340 KS. Nju krase sve vrline manjeg OM654, ali i izuzetno uglađen rad tipičan za redne 6-cilindraše.

image

Tema dizelaši

Renault/Nissan 1.5 dCi Poželjan suputnik i u trećem desetljeću

Malo je tko mogao predvidjeti dugu i blistavu karijeru Renaultovog 1,5-litrenog dizelaša interne oznake K9K. Predstavljen je pri temeljitom redizajnu druge generacije Clija još tamo 2001. i razvijen iz bloka tadašnjeg 1,6-litrenog benzinca, a bio je jedinstven po tome što je koristio common-rail sustav tvrtke Delphi s kuglom umjesto cijevi. Kasnije je zamijenjen sustavom tvrtke Bosch, no motor je do danas zadržao istu strukturu s dva ventila po cilindru.

image

Tema dizelaši

Dodavanjem prvo intercoolera, zatim većeg turbopunjača promjenjive geometrije, a potom i naprednijih sustava ubrizgavanja, snaga je s izvornih 65 KS narasla sve do 115 KS, a okretni moment sa 160 na sasvim konkretnih 260 Nm. Ne čudi stoga da je 1.5 dCi iz klase gradskih automobila brzo uskočio u kompaktne modele, a potom i u sve popularnije SUV modele sa značkom Renaulta, Nissana, Dacije, ali i Mercedesa. Iako je posljednjih godina postupno uzmaknuo pred hibridiziranim benzinskim izvedbama, u Hrvatsku stiže značajan broj rabljenih modela pokretanih ovim malim, ali izdržljivim dizelašem.

image

Tema dizelaši

BMW B47 Sportski geni i u dizelskoj izvedbi

Kupujete li rabljeni BMW iz ‘uvoza‘, najvjerojatnije će ga pokretati četverocilindraš oznake B47. Brojke na stražnjem kraju već dugo nemaju veze s radnim obujmom, no ako su četiri cilindra, onda je obujam dvije litre. Modele u koje se ugrađuje (ili se ugrađivao) gotovo je nemoguće pobrojati, a na raspolaganju su snage od 115 do 231 KS, uz okretni moment od 270 do čak 500 Nm.

image

Tema dizelaši

Snažniji imaju dvostupanjsko turbo-prednabijanje, što poboljšava odziv, proširuje raspon upotrebljivih brojeva okretaja i dodatno naglašava sportsku notu. Ne treba zazirati ni od rednih 6-cilindraša oznake B57, koji uz uredno održavanje bez problema prelaze više stotina tisuća kilometara. Ipak, nije na odmet provjeriti stanje razvodnog lanca, a kao i kod svih dizelaša koji imaju DPF i SCR, poželjno je da se automobil uglavnom vozio izvan grada.

image

Tema dizelaši

Stellantis/Ford 1.5 DV/DLD Zdravi mladić iz prošlog stoljeća

Suradnja pokrenuta još pred kraj prošlog stoljeća (točnije 1998.) kao zajednički projekt koncerna Ford i PSA, stvorila je seriju modernih četverocilindarskih dizelaša obujma između 1,4 i 1,6 litara i različitih snaga, koji su pokretali brojne modele niže i srednje klase Citroëna, Peugeota i Forda, te Mazde i Volva.

image

Tema dizelaši

Motor je kroz desetljeća sustavno moderniziran i prilagođavan sve strožim normama čistoće ispuha, pa danas aktualna 1,5-litrena izvedba u svojoj najsnažnijoj varijanti razvija solidnih 130 KS uz 300 Nm. Formiranjem koncerna Stellantis proširio se i broj marki koje koriste ovaj motor, pa ga je, uz prije spomenute, moguće pronaći i u modelima tvrtke DS, kao i u Opelima, ali i u lakim gospodarskim vozilima Fiata i Toyote. Najbolji dokaz da su stvari od početka bile dobro postavljene. No, bez obzira na marku, ključno je provjeriti stanje razvodnog lanca, kako bi se prevenirali kasniji skupi popravci.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. studeni 2025 08:50