servis

Posjetili smo radionicu za sanaciju hrđe: Prirodni vosak koji luče ovce najbolja je zaštita podnice automobila

Temeljita obrada hrđe te premazivanje podnice sredstvima poput elastične boje i lanolinskog voska najbolja su garancija dugovječnosti

Zastita od korozije




 

 Marin Tomaš

Hrđa je najveći neprijatelj limenih ljubimaca, a taj se problem aktualizirao zahtjevima modernog društva za što više ekologije, ali i što većim profitom. Ekologija tako isključuje neka tradicionalna, provjerena sredstva zaštite, a profit čini lak, boju i zaštitne premaze sve tanjima i slabijima. I dok je karoserija lakirana, podnica, podvozje i elementi donjeg postroja nisu, a uz to su u puno većoj mjeri izloženi vlazi.

image

Zastita od korozije




Marin Tomaš

Baš kao i prljavštini i blatu, koji također zadržavaju vlagu. Ako se tome dodaju kamenčići, posebno prisutni na cestama u zimskom razdoblju, koji s vremenom doslovno ispjeskare i skinu bilo kakvu zaštitu s površine, ne čudi što hrđanje automobila odozdo nije rak rana samo starih, nego postaje sve češći problem i kod novijih automobila.

image

Zastita od korozije




Marin Tomaš

No, ima modernih rješenja koja mogu pomoći, saznajemo u specijaliziranom servisu SRS Garage. Nakon procjene stanja, ako se vlasnik odluči na tretman, prvi korak je temeljito pranje specijalnom “vodenom metlom”, kada otopina klora pod visokim tlakom skida sol i najtvrdokorniju nečistoću. Slijedi sušenje, automobil ide na dizalicu, a potom slijedi skidanje zaštitnih plastika. Ako je automobil nov ili u dobrom stanju, nudi se usluga nanošenja posebnog voska na bazi lanolina koji izlučuju ovce.

image

Zastita od korozije




Marin Tomaš

Ovaj aktivni vosak zavlači se u mikropukotine i sprječava dotok kisika i vode i na taj način šiti od hrđe, a moguće ga je nanijeti svugdje, na sve vidljive, ali i nevidljive dijelove poput unutrašnjosti pragova, vrata i krakova šasije, osim na vruće dijelove poput ispušnog lonca i motora.

Nakon tretmana voskom bilo bi dobro da automobil bude na suhom dva do tri sata, odnosno da ne ide odmah na kišu i prljavštinu, dok se premaz temeljito ne stabilizira. Ovisno o veličini auta i pogonu takva usluga stoji 300 do 400 eura i automobil je nekoliko godina zaštićen.

image

Zastita od korozije




Marin Tomaš

Tko traži dugoročno rješenje ili je podnicu već dobro načela hrđa, to zahtijeva opsežniji zahvat koji uključuje demontiranje ključnih dijelova podvozja poput stražnjeg mosta, a zatim slijedi precizna obrada i skidanje hrđe laserom sa svih zahrđalih dijelova, obrada antikorozinom i fleksibilnim, dvokomponentnim epoksi premazom (bojom), o čemu smo detaljnije pisali u broju 1002.

Takav tretman stoji od 1200 do 2500 eura, ovisno o stanju automobila, veličini i opsegu posla, ali je onda automobil temeljito zaštićen na dulje vrijeme, možda i slijedećih 10 godina.

image

Zastita od korozije




Marin Tomaš

Osim što je modernije i ekološki prihvatljivije rješenje od klasičnog bitumena koji je derivat nafte i tijekom proizvodnje ispušta toksične plinove, teško se skida i razgrađuje, ovakvi moderni premazi su kvalitetniji izbor, jer su elastični. Bitumen, s druge strane, nije, već se s vremenom, kao i na niskim temperaturama, stvrdne i puca. Te pukotine nisu lako vidljive, ali vlaga uvijek nađe svoj put, a onda podnica i dijelovi neprimjetno hrđaju prema unutra. Savršeno za preprodavače automobila, ali ne i za vlasnike.

Zaštita voskom ne samo izvana, nego i iznutra

Ono što čini posao zaštite od hrđe u SRS Garage izuzetno kvalitetnim jest i nanošenje voska na unutarnje, zatvorene dijelove podnice, kao što su, primjerice, pragovi. To se radi uz pomoć posebne, elastične cjevčice sa štrcaljkom, sposobne raspršiti vosak po oku skrivenim površinama u 360 stupnjeva. Nakon što cjevčicom uđu u otvore, majstori mogu voskom zaštititi pragove, cijevi i slične oblike i iznutra, osiguravajući obostrani, kompletni premaz, a samim time i maksimalnu moguću zaštitu. I dok je premaz na vanjskim površinama podložnima vanjskim utjecajima kraćeg vijeka trajanja, onaj iznutra štit će od negativnih vanjskih utjecaja i više od 10 godina.

image

Zastita od korozije




Marin Tomaš

Ukratko

Podnica Honde Civic stare 15 godine prije i poslije obrade hrđe u SRS Garage. Automobil je došao na tretman taman kada je hrđa načela strukturne dijelove podnice, poput pragova

Otvori za odvod vode iz nosača kao i pragovi prva su mjesta na kojima će se hrđa krenuti razvijati. No, situacija je jasno vidljiva tek nakon temeljitog čišćenja i dizanja na dizalicu

Ključna mjesta na kojima hrđa radi najviše štete su spojevi limova, podnice i pragovi - ako oni jače stradaju, može doći doslovno do propadanja kroz njih

image

Zastita od korozije




Marin Tomaš

Problem bitumena je što zarobljava hrđu i s vremenom se stvrdne i puca, osiguravajući put vlazi koja se uvlači, pa automobil hrđa “prema unutra”

Zadnji korak je detaljna zaštita voskom u spreju. Pritom se koristi vosak na bazi lanolina, prirodnog sastojka masti koju ovce luče iz svojih lojnih žlijezda kako bi zaštitile vunu i kožu

image

Zastita od korozije




Marin Tomaš

Temeljito uklanjanje hrđe osnovni je preduvjet za kasniju zaštitu od iste, za što je najbolji laser, o čemu smo pisali u jednom od prošlih brojeva

Posebna elastična štrcaljka koja se može uvući kroz otvore na podnici i koja raspršuje vosak na sve strane omogućuje zaštitu unutarnjih, teško dostupnih dijelova

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
28. travanj 2025 00:46