
Hrđa je najveći neprijatelj limenih ljubimaca, a taj se problem aktualizirao zahtjevima modernog društva za što više ekologije, ali i što većim profitom. Ekologija tako isključuje neka tradicionalna, provjerena sredstva zaštite, a profit čini lak, boju i zaštitne premaze sve tanjima i slabijima. I dok je karoserija lakirana, podnica, podvozje i elementi donjeg postroja nisu, a uz to su u puno većoj mjeri izloženi vlazi.
Baš kao i prljavštini i blatu, koji također zadržavaju vlagu. Ako se tome dodaju kamenčići, posebno prisutni na cestama u zimskom razdoblju, koji s vremenom doslovno ispjeskare i skinu bilo kakvu zaštitu s površine, ne čudi što hrđanje automobila odozdo nije rak rana samo starih, nego postaje sve češći problem i kod novijih automobila.
No, ima modernih rješenja koja mogu pomoći, saznajemo u specijaliziranom servisu SRS Garage. Nakon procjene stanja, ako se vlasnik odluči na tretman, prvi korak je temeljito pranje specijalnom “vodenom metlom”, kada otopina klora pod visokim tlakom skida sol i najtvrdokorniju nečistoću. Slijedi sušenje, automobil ide na dizalicu, a potom slijedi skidanje zaštitnih plastika. Ako je automobil nov ili u dobrom stanju, nudi se usluga nanošenja posebnog voska na bazi lanolina koji izlučuju ovce.
Ovaj aktivni vosak zavlači se u mikropukotine i sprječava dotok kisika i vode i na taj način šiti od hrđe, a moguće ga je nanijeti svugdje, na sve vidljive, ali i nevidljive dijelove poput unutrašnjosti pragova, vrata i krakova šasije, osim na vruće dijelove poput ispušnog lonca i motora.
Nakon tretmana voskom bilo bi dobro da automobil bude na suhom dva do tri sata, odnosno da ne ide odmah na kišu i prljavštinu, dok se premaz temeljito ne stabilizira. Ovisno o veličini auta i pogonu takva usluga stoji 300 do 400 eura i automobil je nekoliko godina zaštićen.
Tko traži dugoročno rješenje ili je podnicu već dobro načela hrđa, to zahtijeva opsežniji zahvat koji uključuje demontiranje ključnih dijelova podvozja poput stražnjeg mosta, a zatim slijedi precizna obrada i skidanje hrđe laserom sa svih zahrđalih dijelova, obrada antikorozinom i fleksibilnim, dvokomponentnim epoksi premazom (bojom), o čemu smo detaljnije pisali u broju 1002.
Takav tretman stoji od 1200 do 2500 eura, ovisno o stanju automobila, veličini i opsegu posla, ali je onda automobil temeljito zaštićen na dulje vrijeme, možda i slijedećih 10 godina.
Osim što je modernije i ekološki prihvatljivije rješenje od klasičnog bitumena koji je derivat nafte i tijekom proizvodnje ispušta toksične plinove, teško se skida i razgrađuje, ovakvi moderni premazi su kvalitetniji izbor, jer su elastični. Bitumen, s druge strane, nije, već se s vremenom, kao i na niskim temperaturama, stvrdne i puca. Te pukotine nisu lako vidljive, ali vlaga uvijek nađe svoj put, a onda podnica i dijelovi neprimjetno hrđaju prema unutra. Savršeno za preprodavače automobila, ali ne i za vlasnike.
Zaštita voskom ne samo izvana, nego i iznutra
Ono što čini posao zaštite od hrđe u SRS Garage izuzetno kvalitetnim jest i nanošenje voska na unutarnje, zatvorene dijelove podnice, kao što su, primjerice, pragovi. To se radi uz pomoć posebne, elastične cjevčice sa štrcaljkom, sposobne raspršiti vosak po oku skrivenim površinama u 360 stupnjeva. Nakon što cjevčicom uđu u otvore, majstori mogu voskom zaštititi pragove, cijevi i slične oblike i iznutra, osiguravajući obostrani, kompletni premaz, a samim time i maksimalnu moguću zaštitu. I dok je premaz na vanjskim površinama podložnima vanjskim utjecajima kraćeg vijeka trajanja, onaj iznutra štit će od negativnih vanjskih utjecaja i više od 10 godina.
Ukratko
Podnica Honde Civic stare 15 godine prije i poslije obrade hrđe u SRS Garage. Automobil je došao na tretman taman kada je hrđa načela strukturne dijelove podnice, poput pragova
Otvori za odvod vode iz nosača kao i pragovi prva su mjesta na kojima će se hrđa krenuti razvijati. No, situacija je jasno vidljiva tek nakon temeljitog čišćenja i dizanja na dizalicu
Ključna mjesta na kojima hrđa radi najviše štete su spojevi limova, podnice i pragovi - ako oni jače stradaju, može doći doslovno do propadanja kroz njih
Problem bitumena je što zarobljava hrđu i s vremenom se stvrdne i puca, osiguravajući put vlazi koja se uvlači, pa automobil hrđa “prema unutra”
Zadnji korak je detaljna zaštita voskom u spreju. Pritom se koristi vosak na bazi lanolina, prirodnog sastojka masti koju ovce luče iz svojih lojnih žlijezda kako bi zaštitile vunu i kožu
Temeljito uklanjanje hrđe osnovni je preduvjet za kasniju zaštitu od iste, za što je najbolji laser, o čemu smo pisali u jednom od prošlih brojeva
Posebna elastična štrcaljka koja se može uvući kroz otvore na podnici i koja raspršuje vosak na sve strane omogućuje zaštitu unutarnjih, teško dostupnih dijelova
Komentari
0