DOBRO JE ZNATI

SERVIS: OBNAVLJANJE LAMELE traje pola sata i stoji do 180 kuna

Umjesto kupnje nove lamele spojke, što je u većini slučajeva velik izdatak, tarni sloj u Cometu - jednoj od rijetkih specijaliziranih tvrtki koje se bave nitanjem lamela, i to već više od 20 godina - mogu brzo i jednostavno zamijeniti novim
 Marin Tomas

Lamela spojke je tarni element i svojim djelovanjem - mekanim prekidanjem i omogućavanjem prijenosa okretnog momenta motora na sustav prijenosa snage - neizbježno se troši. Sasvim je izvjesno, dakle, da će se lamela spojke potrošiti, pitanje je samo kada. To ovisi o mnogo toga, ponajprije o stilu vožnje i uvjetima u kojima se automobil koristi, no kada se potroši, pred vlasnikom je najčešće velik trošak. Kod većine automobila, naime, nije lako doći do lamele koja se nalazi unutar prostora između motora i mjenjača, već treba rastaviti “pola automobila”, što uvelike poskupljuje popravak.

Nitanje lamela spojke Comet 2018.
Marin Tomas

Zbog toga se vlasnici tada najčešće odlučuju na zamjenu cijelog seta spojke, što obično obuhvaća lamelu, potisnu ploču i potisni ležaj, a tek onda cijela priča postane papreno skupa. A zapravo je u većini slučajeva potrebno zamijeniti samo potrošenu lamelu, no problem je što danas gotovo nitko ne prodaje samo lamele. Ako ih uspijete naći, cijene novih lamela spojke u pravilu su od 300 do 700 kuna za klasične automobile, no proizvođači dijelova u koje možete imati povjerenja, a naročito kod sistema s dvomasenim zamašnjakom, najčešće ne prodaju zasebno lamelu, već čitav set.

Nitanje lamela spojke Comet 2018.
Marin Tomas

Mnogi pak ne znaju da se lamela može lako i jednostavno obnoviti. Ako je srce lamele zdravo, tarni prsteni ili pločice (ovisno o izvedbi) mogu se jednostavno zamijeniti novima, što znatno pojeftinjuje priču. Za većinu klasičnih automobila lamela spojke može se obnoviti već od 120 pa do najviše 180 kuna, kaže nam Josip Rački, direktor specijalizirane tvrtke Comet, jedne od rijetkih tvrtki koje se bave ovim poslom. Počeli su još prije rata pa imaju veliko iskustvo i rijetka su tvrtka u ovom dijelu Europe koja je opstala i uspjela držati korak s razvojem tehnologije.

Nitanje lamela spojke Comet 2018.
Marin Tomas

Prije su se, naime, lamele spojke izrađivale od azbesta, koji je vrlo jednostavan i nezahtjevan materijal pa se time mogao baviti svatko, no danas je to znatno kompliciranije. Osim što se koriste drukčiji, moderni materijali poput keramike i ugljikovih vlakana, tolerancije su postale znatno manje. - Nekad je lamela imala ukupnu debljinu i do jednog centimetra, a danas je to najčešće 7 milimetara ukupno, tako da je jedan frikcijski element debeo 3,5 milimetra pa se može potrošiti 2 do maksimalno 2,5 milimetra - kaže Rački.

Nitanje lamela spojke Comet 2018.
Marin Tomas

Zato je vrlo važno od kakvog je materijala i kojim postupkom izrađena lamela. Frikcijski sloj može se izraditi jednostavnim prešanjem, a ako je uz to materijal loš, takva je jeftina izvedba kakve najčešće dolaze s Istoka kratka vijeka te se nakon nekog vremena doslovno raspada pod prstima, u što smo se uvjerili kada je stranka donijela lamelu indijske proizvodnje koja se mrvila i kidala kao da je kakav osušeni kolač. Danas se tarne obloge rade od keramike, odnosno sinterbronze i sinterbarka, materijala otpornih na visoke temperature i pogodnih za velika opterećenja i teške uvjete rada, kao kod teške mehanizacije i sportskih automobila, te se dodatno opleću karbonskim vlaknima.

Nitanje lamela spojke Comet 2018.
Marin Tomas

Dimenzije su standardizirane, a kako u Cometu imaju sve veličine prstena, odnosno pločica koje se danas ugrađuju, obnavljanje lamele ne traje dugo - najčešće je posao gotov za pola sata. Uz pripremljene prstene odgovarajuće kvalitete postupak zamjene je jednostavan. Stari, potrošeni frikcijski sloj se skida, a onda se na novim prstenima buše odgovarajuće rupe. Nakon toga slijedi lijepljenje i pričvršćivanje prstena za lamelu nitnama i tako obnovljena lamela spremna je za ugradnju. No, jako je važan i zamašnjak, napominje Rački, jer ako je oštećen, vrlo će brzo uništiti novu lamelu. Zato ga treba pregledati i po potrebi izbrusiti, odnosno istokariti, jer površina na koju se lamela naslanja mora biti ravna i jednolična.

Nitanje lamela spojke Comet 2018.
Marin Tomas

Kvaliteta i dugotrajnost tako obnovljene lamele zahvaljujući kvaliteti novih prstena jednaka je ili bolja od tvorničke, a Cometova je specijalnost što mogu odgovoriti na sve zahtjeve korisnika te izraditi kakvu god lamelu kupac poželi. Zato je ova mala obiteljska tvrtka obavezna adresa ne samo za mehaničare kamiona, autobusa, traktora i ostalih poljoprivrednih ili građevinskih strojeva i sl. nego i tjunera i vozača utrka. Napokon, preporuku za Comet dobili smo od našeg višestrukog prvaka u reliju Jurja Šebalja, kojem u Cometu izrađuju specijalne lamele i za njegov trkaći bolid.

Ukratko

Uz odgovarajući alat postupak pričvršćivanja nove obloge na lamelu nitnama (blok zakovicama) relativno je jednostavan i brz. Naravno, potrebno je imati odgovarajuće nitne. Kod sportskih lamela umjesto prstena koriste se razdvojene frikcijske pločice koje imaju prostora za širenje, a kroz međuprostor se brže odvodi i toplina

Na svakih 100.000 kilometara vožnje prosječnog vozača frikcijski element potroši se oko milimetar pa lamela u pravilu traje od 200 do 250 tisuća kilometara. Sportska lamela za reli ili street race, primjerice, koja može izdržati od 400 do 500 KS, četiri je puta skuplja, ali i 30-40 posto izdržljivija od klasične jer trpi znatno veće temperature

Obnavljanje lamele može biti jalov posao ako je površina zamašnjaka na koju se lamela pritišće neravna ili oštećena, stoga prije ugradnje zamašnjak treba izbrusiti ili istokariti

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. ožujak 2024 00:53