SAVJETNIK AUTO KLUBA

Sigurno ste se to zapitali: Što se događa kad povučete elektroničku parkirnu kočnicu pri velikoj brzini?

Kod staromodnih mehaničkih ručnih kočnica odgovor je jednostavan - blokirali bi stražnji kotači, događa li se isto i kod elektroničkih?

Električna parkirna kočnica, ilustracija

 Aunion Juan/Panthermedia/Profimedia
Kod staromodnih mehaničkih ručnih kočnica odgovor je jednostavan - blokirali bi stražnji kotači, događa li se isto i kod elektroničkih?

Mnogi vozači vjerojatno su se barem jednom zapitali što bi se dogodilo kad bi u vožnji povukli ručnu kočnicu. Kod staromodnih mehaničkih ručnih kočnica odgovor je jednostavan – blokirali bi se stražnji kotači te bi postojala opasnost od gubitka kontrole i velika opasnost. No, moderna elektronička parkirna kočnica funkcionira bitno drukčije, što su nedavno potvrdili razni testovi.

U Njemačkoj su policajci isprobali kako se vozilo ponaša kad se elektronička parkirna kočnica aktivira pri većoj brzini. Rezultat je bio iznenađujuće mirno i kontrolirano zaustavljanje, jer sustav aktivira sve četiri kočnice i uključuje ABS, sprječavajući proklizavanje. Vozilo se zaustavilo brzo i sigurno, bez naglog trzaja, a jedina "drama" bila je serija zvučnih upozorenja.

.

Slične pokuse proveli su i brojni YouTuberi. Ruski kanal Garage 54 usporedio je više kineskih modela i BMW Serije 5, pri čemu su svi automobili stali sigurno, iako je BMW-u trebalo više vremena jer se činilo da ABS nije bio uključen. Još 2019. Cleetus McFarland testirao je Corvette C7 i dobio isti rezultat, kontrolirano zaustavljanje bez blokiranja kotača.

Ovakva funkcionalnost može imati i vrlo praktičnu primjenu. Ako vozač, primjerice, doživi zdravstveni problem ili izgubi svijest, suvozač može povući prekidač i vozilo će se zaustaviti na siguran način. Naravno, proizvođači i policija upozoravaju da ovakve pokuse nikada ne treba raditi na javnim cestama, isključivo u kontroliranim uvjetima.

Kod automobila s klasičnom ručnom kočnicom scenarij je posve drukčiji – povlačenjem poluge pri većoj brzini vrlo vjerojatno ćete blokirati stražnje kotače, izgubiti kontrolu i završiti izvan kolnika. Elektronička rješenja, međutim, pokazuju kako tehnologija može biti spas u situacijama kad sve drugo zakaže.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 03:17