Dizelski motori možda više nisu najpopularniji na tržištu novih automobila, no na cestama, osobito kod vozača koji mnogo putuju čine većinu i omiljen izbor. Moderni turbodizeli su sinonim za dugovječnost, snažan okretni moment i umjerenu potrošnju, zbog čega i dalje imaju izuzetno vjernu publiku na tržištu rabljenih. No, zima ostaje razdoblje koje najčešće otkrije sve slabe točke njihovog pogona. Hladni startovi, parafinizacija goriva i gusto ulje mogu pretvoriti svako hladno jutro u mali izazov za vlasnike dizelaša. Kako izbjeći najčešće probleme i osigurati da dizelaš kroz zimu radi glatko i pouzdano?
Ulja i viskoznost: Prvi korak do lakšeg jutarnjeg starta
Prvi i najjednostavniji korak je pravodobna zamjena ulja. Iako je većina modernih maziva deklarirana kao "cjelogodišnja", njihova hladna viskoznost čini razliku. Tamo gdje se tijekom toplih mjeseci bez problema koristi 10W-40, zimi je često pametnije prijeći na 5W-40, uz uvjet da je to u skladu s preporukama proizvođača. Rjeđe ulje lakše kruži motorom tijekom hladnog starta, a upravo je trenutačan manjak podmazivanja glavni razlog pojačanog trošenja komponenti pri niskim temperaturama.
Pazite na gorivo: ljetni i zimski dizel nisu isto
Iako se u Hrvatskoj na benzinskim postajama rijetko posebno označava "zimski dizel", prijelaz postoji, samo je nevidljiv za prosječnog vozača. Kako temperature padaju, distributeri postupno zamjenjuju ljetnu formulaciju dizela zimskom, pa većina vozača ni ne primijeti da je u spremniku završilo gorivo otpornije na parafiniranje i zgušnjavanje. No postoji važna zamka. Vozači koji malo voze, posebice oni koji auto koriste povremeno, mogu u hladnijim tjednima imati u spremniku veće količine starog, ljetnog goriva. To u gradskim uvjetima rijetko stvara probleme, ali ako se uputite na put u hladnije krajeve, primjerice na zimovanje u Alpe, upravo ta preostala ljetna mješavina može postati kritična. Zgusnuto gorivo zna začepiti filter i onemogućiti start, i to baš onda kada vam je najmanje potrebno, nekoliko stotina kilometara od kuće, na temperaturama debelo ispod ništice.
Zato se preporučuje natočiti svježe gorivo prije dužeg zimskog puta, idealno na provjerenoj benzinskoj postaji. Veliki sustavi prelaze na zimsku formulaciju ranije, imaju strože interne kontrole kvalitete i brže prodaju zalihe u podzemnim spremnicima. Na takvim postajama gotovo je nemoguće dobiti "staro" gorivo koje bi se u ekstremnim uvjetima moglo zgusnuti.
Grijači: Pustite da odrade svoj posao
Iako svi vole paliti automobil čim sjednu u njega moraju paziti da svoju ulogu prije pokretanja motora odrade grijači motora. Kod starijih dizela potrebno je strpljivo pričekati nekoliko sekundi prije okretanja ključa, kako bi se komore za izgaranje pravilno zagrijale. Simbol spirale na instrumentnoj ploči jednostavan je znak da grijači rade svoj posao. Kad se lampica ugasi, možete pokrenuti motor. U vrlo hladnim uvjetima ponekad je korisno dvaput aktivirati grijanje komora, bez pokretanja starter, kako bi paljenje bilo još sigurnije. Dakle, date kontakt, pustite da grijači odrade svoje, ugasite kontakt te ponovite proceduru i tek onda pokrenete motor.
Također imajte na umu da grijači nisu vječni. Samo jedan neispravni grijač može značiti lošiji start, duže "verglanje" startera ili nestabilan rad prvih sekundi nakon paljenja. Zimi to postaje još izraženije, a jednostavan test i eventualna zamjena grijača prije hladnog razdoblja rješava veliku većinu problema.
Akumulator: Provjerite stanje prije vala hladnoće
Dizelski motori uvijek traže snažniji zavrtaj startera nego benzinski, a zimi se to dodatno osjeti. Slab akumulator na minusima često nema dovoljno snage za pokretanje motora s visokom kompresijom, kao što je dizel. Ako je vaš akumulator stariji od četiri godine, provjera i eventualna na vrijeme može spriječiti neugodne jutarnje iznenađenja. Preventivno mjerenje napona i test opterećenja u servisu jeftiniji su od šlepanja usred planina.
Na benzinskoj: Nemojte prepunjavati ili previše prazniti spremnik
Pri ekstremno niskim temperaturama gorivo se širi nešto manje nego ljeti, ali ako se spremnik prepuni, veća je šansa za stvaranje kondenzata u sustavu. Najbolje je stati na prvi "klik" pištolja za punjenje goriva. To smanjuje mogućnost neželjenog miješanja zraka, vlage i visokotlačnih para. Zimi se također savjetuje voziti s barem pola spremnika, posebno ako automobil ostaje parkiran preko noći. Veća količina goriva smanjuje stvaranje kondenzata te usporava hlađenje sustava. To je važno i za dizelske pumpe visokog tlaka koje se hlade i podmazuju samim gorivom.
Prvi kilometri: Ne ignorirajte sporije zagrijavanje dizela
Svi motori zimi trebaju dulje da postignu radnu temperaturu, a kod dizelskih je to još izraženije. Preuranjeno tjeranje hladnog motora u visoke okretaje stvara nepotrebna opterećenja na turbinu i sustav ubrizgavanja. Kratkih par minuta lagane vožnje savršena su zaštita za skupi sklop, a ne koštaju ništa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....