
Popravci automobila nikada nisu jeftin, osobito ako je riječ o većim štetama ili oštećenjima karoserije. U potrazi za uštedama, mnogi vozači sve češće razmatraju mogućnost ugradnje rabljenih autodijelova umjesto novih. No isplati li se doista takva odluka? Prema preporukama njemačkog autokluba ADAC, rabljeni dijelovi mogu biti dobra alternativa, ali ne bez uvjeta i pažljivog razmatranja.
Cijene novih autodijelova u stalnom su porastu. Prema podacima Udruženja njemačkih osiguravatelja, između kolovoza 2023. i 2024. zabilježen je prosječni rast cijena od 6,2 posto. Taj teret, posredno ili neposredno, najčešće pada na krajnje korisnike, vlasnike vozila. U tom kontekstu, rabljeni dijelovi mogu predstavljati realnu alternativu, osobito za starije automobile ili situacije gdje nije nužno koristiti potpuno nove komponente.
Prema mišljenju stručnjaka iz ADAC-a, isplativost ovisi o konkretnom slučaju. Primjerice, kod manjih oštećenja karoserije, popravci metodom "SMART repair" često su isplativiji i jednostavniji nego zamjena čitavih dijelova. SMART je kratica za ‘Small to Medium Area Repair Technology‘ (Tehnologija popravka malih i srednjih područja), koja se koristi za popravak oštećenja poput udubljenja, ogrebotina i pukotina na vozilima, bez zamjene samih oštećenih komponenti. No kada zamjena ipak postane nužna, rabljeni dijelovi mogu značajno skratiti vrijeme čekanja na popravak, jer se na nove dijelove često čeka tjednima ili čak mjesecima.
Osim što su često odmah dostupni, rabljeni dijelovi doprinose i očuvanju okoliša. Proizvodnja novih dijelova zahtjeva značajne količine energije i sirovina, dok ponovna uporaba smanjuje ukupni ugljični otisak vozila.
Rizici i ograničenja
Ipak, ugradnja rabljenih dijelova nosi i potencijalne rizike. Kvaliteta takvih dijelova može znatno varirati, ovisno o prethodnom stanju donorskog vozila. Osim toga, potraga za točno odgovarajućim dijelom može biti dugotrajna i frustrirajuća, unatoč dostupnosti internetskih platformi za pretraživanje prema broju šasije.
Poseban oprez potreban je pri zamjeni sigurnosno važnih komponenti. ADAC izričito upozorava da se rabljeni dijelovi poput zračnih jastuka, kočionih diskova ili upravljačkih modula ne bi smjeli ugrađivati, jer mogu predstavljati ozbiljan sigurnosni rizik.
Za koje dijelove je rabljena varijanta prihvatljiva?
Karoserijski dijelovi, vanjski paneli, neki električni sklopovi i dijelovi motora često se mogu sigurno koristiti kao rabljeni, osobito ako dolaze s provjerenim porijeklom. No svaki slučaj zahtijeva pažljivo vrednovanje. Ponekad, primjerice kod zamjene vrata, rabljeni dio može na kraju ispasti skuplji, ako zahtijeva prilagodbe, premještanje obloga ili prozorskih mehanizama.
Gdje pronaći kvalitetne rabljene dijelove?
U današnje vrijeme rabljeni dijelovi nisu rezervirani samo za hobi-mehaničare. Mnogi neovisni, ali i ovlašteni servisi već redovito ugrađuju takve komponente, često na zahtjev kupaca. Razne međunarodne online platforme poput eBaya nude širok izbor, ali ADAC i ovdje savjetuje oprez: birajte samo prodavače koji mogu dokazati porijeklo i stanje dijela. Ponude sumnjivog podrijetla, ma kako privlačne bile, najbolje je zaobići. Naravno, tu je i izravni pristup s odlaskom na neki od autootpada, koji su često riznice povoljnih i vrlo iskoristivih dijelova. S druge strane, reparirani rabljeni dijelovi koje nude ovlašteni servisi često su najsigurnija opcija jer ponekad dolaze i s jamstvom.
Na što paziti kod odluke o rabljenim dijelovima?
Konzultirajte servis: Otvoreno pitajte servis može li nabaviti i ugraditi rabljene dijelove.
Provjerite politiku leasinga: Ako vozite unajmljeno vozilo, provjerite dopušta li ugovor ugradnju polovnih komponenti.
Obratite pozornost na online prodavatelje: Mogućnost besplatnog povrata dijela ako ne odgovara, veliki je plus.
Zahtijevajte transparentnost: Dijelovi moraju imati jasno označene broj dijela, datum proizvodnje i proizvođača.
Rabljeni dijelovi mogu biti odlična alternativa novima – ali samo uz odgovoran pristup i informiranu odluku. U protivnom, početna ušteda može se vrlo brzo pretvoriti u trošak, financijski ili sigurnosni.
Komentari
0