VELIKI TEST

ŠKODA RAPID 1.2 AMBITION Mala Octavia cilja na razumne

Škodina mala limuzina osvaja opremom, prtljažnikom od 550 litara i solidnim 1,2-litrenim benzincem
Škodina mala limuzina osvaja opremom, prtljažnikom od 550 litara i solidnim 1,2-litrenim benzincem

Kompaktne limuzine proživljavaju drugu mladost. Dokazuje to i Škoda Rapid, češki adut u klasi koja je u samo nekoliko posljednjih mjeseci obogaćena s dva jaka igrača - diskontnim Peugeotom 301, te raskošnojom, ali i skupljom Opel Astrom Sedan. Model iz Mlade Boleslave, čini se, smješta se u zlatnu sredinu, jer početnom cijenom od 95.100 kuna (za što se, doduše, dobiva izvedba pogonjena pothranjenim atmosferskim benzincem 1.2 sa 75 KS, koja će biti po ukusu samo nezahtjevnim vozačima) godi prosječnom džepu, a pritom je izrađen kvalitetno i precizno, u najboljoj maniri koncerna Volkswagen.

Dužinom od 448 cm, Rapid se pritom smjestio i na točno pola puta između Fabije i Octavije. Doduše, netko bi ga na račun dužine mogao svrstati i u srednju klasu, no širinom od tek 171 cm, a još više skromnim osovinskim razmakom (260 cm), jasno pokazuje kako je riječ o čistokrvnom kompaktu. Znači, karici koja je nedostajala u ponudi Škode, makar se to i nije toliko osjećalo uz Octaviju. A dosadašnja Katica za sve, sada će konačno zakoračiti u srednju klasu, u društvo Volkswagen Passata, Opel Insignije, Ford Mondea...

S Rapidom se nije eksperimentiralo. Vidljivo je to već po dizajnu - za razliku od napuhanog koncepta Mission L, koji je privukao pažnju 2011. na salonu u Frankfurtu, tržišna izvedba djeluje stilski mirnije. I samim time, dugoročnije. No, Rapid ne izgleda loše, čak niti uz male (ali povoljne za izmjenu) kotače od 15 cola, serijske u opremi Ambition. Makar sumnjamo da će mamiti poglede. Slično je i u unutrašnjosti, na prvu potpuno lišenoj bilo kakve mašte. No, iznenađenja, zapravo, ima. U Škodi su, naime, posebno ponosni na nekolicinu rješenja koja bi život trebala učiniti lakšim – ispod vozačkog sjedala tako je ušiven poseban džep za reflektirajući prsluk, kantice za smeće smještene su u vratima, a poklopac spremnika goriva skriva strugalicu za led. Praktično.

A iznenađuje i prostranost, posebno jer na spomen osovinskog razmaka od tek 260 cm, očekivanja nisu velika ( Peugeot 301, primjerice, ima 5 cm veći, makar je 4 cm kraći od Rapida). Škodina limuzina, smještena na prilagođenoj platformi Fabije (iako je dimenzijama zrela i za veći MQB, koji koriste novi Golf, Audi A3, Seat Leon), posebno je darežljiva straga, gdje se ugodno mogu smjestiti i viši putnici. Makar je to, dijelom, zasluga i činjenice da se prednja sjedala ne mogu pretjerano pomicati unatrag.

No, sve dok naprijed ne sjede viši od 190 cm (a većina vozača spada u tu kategoriju), na stražnjoj klupi nema problema. Za glavu može biti skučeno, posebno ako su i putnici straga viši, ali ne i za koljena... Veća gužva, zapravo, nastaje kada su dva putnika jedan pored drugog, nego jedan iza drugog. Razlog? Vanjska širina od 170 cm u kabini se, naime, u ramenima sužava do 142 cm (naprijed), odnosno 143 cm (straga). Ništa strašno, ali ako išta otkriva da se Rapid prostranošću ne može mjeriti sa sadašnjom, a kamoli dolazećom Octavijom, onda je to širina. No, osmijeh se vraća već s prvim pogledom u prtljažnik. Nudi darežjivih 530 litara, i to kad je u podnici rezervni kotač normalnih dimenzija. A kome je dovoljan set za krpanje, može računati na čak 550 litara. Adut je pritom i što preklapanjem sjedala prtljažnik raste do raskošnih 1470 litara, i to potpuno upotrebljivih.

Za razliku od konkurencije, naime, koju sputava mali otvor, Rapid ubire plodove peterovratne izvedbe. A s vratima koja se dižu visoko i omogućavaju jednostavan utovar velikih predmeta, te pravilnim oblikom samog prtljažnika, teško mu je osporiti iskoristivost. Koja je, bez premca, najbolja u klasi. Čak i uz malu stepenicu, koja ostaje obaranjem naslona. Naglasak na praktičnosti vidljiv je i za upravljačem. Armatura je napravljena u poznatom duhu VW koncerna, što znači da nije razigrana, ali je zato upečatljive izrade, unatoč obilnom korištenju tvrde i zapravo neugledne, tamne plastike. Potvrđuje to i izostanak neugodnih cvrčaka, čak i kad se masivna armatura slučajno dohvati koljenom. Bilo bi, dakako, ljepše da u cijeloj priči ima i malo boje, ali kupci Rapida, baš kao i njegovi tvorci, očito više vole razmišljati trezveno.

Šminka se vidi tek u sitnim detaljima, poput kromiranih prstena koji zaokružuju pregledne instrumente, te u kožnim oblogama volana, mjenjača i ručne kočnice, ugodnima na dodir. Pesimisti bi rekli - opet bez iznenađenja, optimisti – bez neugodnih iznenađenja. I oba su u pravu. Od četiri motora u ponudi, testni model pokreće slabiji 1.2 TSI sa 86 KS, uparen s dobro odmjerenim te prilično preciznim i brzim 5-stupanjskim mjenjačem. Iako je od osnovnog trocilindarskog benzinca (1.2 MPI sa 75 KS) snažniji svega desetak konja, po svim je karakteristikama kilometrima ispred njega.

Najvažnije - okretni moment od 160 Nm nudi već od 1500 do 3500/min, pa s lakoćom pokreće karoseriju mase 1155 kg. Osim toga, vrlo je uglađen, a piskutavi turobenzinac dobro i zvuči, ali i ubrzava (11,8 s do 100 km/h). Toliko da će neki pomisliti da je riječ o snažnijoj izvedbi sa 105 KS. Pitom veseli i potrošnja - u gradu smo trošili nešto više od 7 litara, dok je izlaskom iz grada ta brojka pala i ispod 5. Primjereno živahnim i uglađenim, ali i štedljivim, pokazao se i na autocesti (ujednačenom vožnjom oko 130 km/h trošili smo svega 5,9 litara), što pokazuje da uz dugački peti, nedostatak šestog stupnja uopće nije nekakva tragedija. Sve u svemu, ovaj se TSI čini najboljim izborom za Rapid, tim više jer dolazi uz prihvatljivu cijenu.

Izabere li se, primjerice, superštedljivi dizelaš 1.6 TDI sa 105 KS, uz veće početno ulaganje (dostupan od 127.887 kn), treba računati i na dodatnih 100 kilograma. Dakako, najviše u prednjem dijelu, što utječe i na vozne osobine. Ovako, Rapid ostavlja dojam vozački orijentirane limuzine, čiji vozač, pretjera li s gasom, može računati na pomoć učinkovitog, ali i nenametljivog ESP uređaja, serijski dostupnog već s osnovnom opremom Active. S druge strane, kotači od 15 cola, naoružani mesnatim gumama, lakoćom gutaju i izraženije neravnine, tako da ne smeta što je ovjes tvrđe podešen. Upravo suprotno, zavoji se prolaze uvjerljivo, bez suvišnog naginjanja, što će cijeniti svi koji vole stisnuti papučicu gasa.

Trag štednje vidi se samo na kočionom sustavu – na stražnjim kotačima su bubnjevi, no Rapid se i tako učinkovito zaustavlja, čak i nakon nekoliko jačih kočenja u seriji. Od pomoći je pritom i brdo elektronike skriveno iza više-manje poznatih kratica MSR, ASR, HBA. A povjerenje raste i na račun spoznaje da je Rapid osvajio maksimalnih pet Euro NCAP zvjezdica za sigurnost, što, između ostalog, također svjedoči o čvrstoći izrade, koja se osjeti i u detaljima. Primjerice, pri otvaranju vrata.

Uz bolju preglednost straga (doplata za parking senzore iznosi 2600 kn), ali i nešto više prostora za desno koljeno vozača, i pozicija za upravljačem, izdašno namjestivim po visini i dubini, bila bi za čistu peticu. Kad se podvuče crta, Rapid se brzo podvlači pod kožu, posebno uz tvorničko jamstvo od 4 godine ili 100.000 km, ali i poznato Škodino držanje cijene. Zbog toga se čini i najboljom ponudom u klasi, makar se Peugeot 301 sa štedljivim dizelašem 1.6 HDi nudi za povoljnih, za konkurenciju gotovo nedohvatnih 105.900 kuna.

Škoda Rapid 1.2 Ambition

TEHNIČKI PODACI

Motor benzinski, 4 cilindra

Obujam 1197 ccm

Snaga 63 kW/86 KS pri 4800/min

Moment 160 Nm pri 1500-3500/min

Pogon na prednje kotače

Mjenjač ručni, 5 stupnjeva

Dimenzije 448,3 x 170,6 x 146,1 cm

Osovinski razmak 260,2 cm

Prtljažnik 530/1470 litara

Najveća brzina 183 km/h

0-100 km/h 11,8 sekundi

Prosječna potrošnja 6,5 l/100 km

Cijena 106.745 kuna

Cijena s doplatama 115.328 kuna

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. prosinac 2025 16:36