REDIZAJN

TEST: BMW 118d Zadnji sa stražnjim pogonom

Najvozačkiji kompakt je dobio novi 2.0 turbodizelaš sa 150 KS i bolju serijsku opremu
 FOTO:Ivan Lacković
Najvozačkiji kompakt je dobio novi 2.0 turbodizelaš sa 150 KS i bolju serijsku opremu

Sjećate li se Compacta? Da, da... upravo taj! Trojka s batrljkom na mjestu prtljažnika. U pokušaju da privuku mlađu publiku, Bavarci su u proljeće 1993. jednostavno odrezali 22,5 centimetra prtljažnika Trojke iz 1991. (E36) i straga umjesto multilinka ugradili uzdužna ramena iz prethodne generacije (E30 iz 1982., odnosno Kockice) da bi u onome što je ostalo od prtljažnika ipak stalo prihvatljivih 325 litara. Unatoč primitivnom stražnjem ovjesu i stražnjem pogonu bez pomoći današnje sigurnosne elektronike, sjajno se vozio i bio omiljen među prvim drifterima, pogotovo u verziji 323ti sa 2,5-litrenim rednim šesterocilindraš i 170 KS.

Tržišnim rezultatima, međutim, baš se i nije mogao pohvaliti. Prvi pokušaj Bavaraca u klasi VW Golfa u čitavih 11 godina proizvodnje proizveden je u svega 480.000 primjeraka. Prodaja je krenula tek 2004. s pojavom prve Jedinice, koja je zadržala stražnji pogon, precizan upravljač i snažne motore, ali donijela i novi, skladniji dizajn. Posljedica? U kolovozu prošle godine, točno deset godina nakon početka proizvodnje, s trake u Regensburgu kraj Ingolstadta sišao je primjerak s rednim brojem 2,000.000. Četiri puta više od Compacta. Tajna uspjeha? Privlačan izgled i užitak u vožnji, ili kako to kažu Nijemci, Freude am Fahren.

Ovo je posljednja je Jedinica sa stražnjim pogonom, jer se već tijekom 2017. očekuje nova, treća generacija, koja će platformu dijeliti s novim Minijem, odnosno Active Tourerom i Gran Tourerom (predstavljenim proljetos u Zadru). J edinica je, dakle, u redizajniranom izdanju zadržala sve prepoznatljive detalje, od dugog poklopca motora i daleko unatrag pomaknutog putničkog prostora do kratkih prevjesa i dugog međuosovinskog razmaka, a s dvodijelnim stražnjim svjetlima koja sežu duboko u poklopac prtljažnika konačno izgleda kao BMW.

Promjena gotovo da i nema u kao po mjeri skrojenoj unutrašnjosti. Tek pokoji plastični detalj obojen klavirskim lakom ili srebrni okviri oko prekidača radija i ventilacije. I to je sve, barem što se tiče izgleda. Puno je, međutim, važnije da Jedinica sada već iz tvornice dolazi poštenije opremljena - željenu temperaturu sada održava automatska klima, motor se pokreće pritiskom na prekidač, brisače i svjetla uključuju senzori, a svim sporednim detaljima upravlja se putem okruglog prekidača iDrive i na vrhu blago povijenog središnjeg grebena postavljenog zaslona od 16,5 centimetara... I naslon stražnje klupe asimetrično se preklapa u omjeru 40:20:40, što je posljedica skromnog prtljažnika od 360 litara.

Prostor u stražnjem dijelu ni dosad nije bio jača strana Jedinice. Štoviše, zbog stražnjeg pogona i sprijeda uzdužno ugrađenog motora i mjenjača, putnički je prostor pomaknut daleko unatrag, pa je unatoč prilično dugom međuosovinskom razmaku od 2,69 metara na stražnjim sjedalima par centimetara manje za koljena nego u Audiju A3 i Mercedesu A. Sprijeda se, međutim, sjedi udobno kao u broj većoj Trojki. Sjedalo je postavljeno nisko, upravljač gotovo uspravno, ručica mjenjača na dohvat je ruke, a u skladu s tradicijom središnji je greben blago je povijen prema vozaču. Prigovora nema ni na kvalitetu izrade, niti na upotrijebljene materijale, što u posljednje vrijeme nije slučaj kad je u pitanju BMW.

Mjesta kritikama zato ne ostavlja 2,0-litrenog turbodizelaša iz nove generacije B47 predstavljene s novim X3 u ljeto prošle godine (zamijenio je N47). Aluminijski četverocilindraš s jednim turbopunjačem promjenjive geometrije (premda nosi tržišnu oznaku TwinTurbo) i 150 KS snažno povuče već malo iznad praznog hoda, skladno razvija snagu u srednjem području, ne ostaje bez daha sve do crvenog polja na 5000 okretaja i doslovce se poigrava 1,35 tona teškim BMW 118d. Za svega 8,1 sekundu njemački peterosjed dohvati stotku, a na autocesti bez nagovaranje potegne do sasvim pristojnih 212 km/h, pa će samo rijetki poželjeti snažniji 120d sa 190 KS.

Tajna je, dakako, u raskošnom okretnom momentu od 320 Nm na raspolaganju već pri 1500 okretaja, ali i gusto stupnjevanom 8-stupanjskom automatskom mjenjaču Steptronic, vrijednom svake od čak 16.926 kuna doplate. Automatik njemačkog specijalista ZF stalno je povezan s navigacijom, pa pred ulazak u zavoj već na prvi znak usporavanja sam prebacuje stupanj niže da bi što više napunio bateriju sustava Efficient Drive. I ne mijenja nepotrebno stupnjeve između dva gotovo povezana zavoja... Posljedica? Na otvorenoj cesti 150 KS snažan 118d troši svega 5,2 litre, a pretjerano rastrošan nije ni u gradu, gdje se u prosjeku zadovoljava sa 6,6 litara.

A kad je riječ o osjećaju u vožnji, Jedinica je uvijek bila korak ispred Audija A3 i Mercedesa A. To vrijedi i danas. S dvostrukim poprečnim ramenima sprijeda, multilink osovinom straga i idealnim rasporedom težine zahvaljujući uzdužno postavljenom motoru i mjenjaču te stražnjem diferencijalu (50:50, dok je uobičajeno 60:40) omogućuje vrtoglave brzine u zavojima.

Osjećaj na upravljaču pritom je sjajan, posve lišen neugodnih trzaja motora, koji putem kardanske osovine snagu prenosi na stražnje kotače. BMW 118d na autocesti čvrsto drži pravac zahvaljujući dugom međuosovinskom razmaku (2,69 metara), a u gradu bez neugodnih udaraca u leđa i gotovo nečujno prelazi preko ležećih policajaca i udarnih rupa, unatoč činjenici da je osjetno tvrđe podešen nego Audi A3 i Mercedes A, ali i doplatnim gumama 205/50 R17. Tražite li, dakle, sjajan vozački kompakt, a nije vam presudan prostor za koljena na stražnjoj klupi, odgovor je 118d. Posljednja generacija kompakta sa stražnjim pogonom s osnovnom, i sasvim dostatnom, opremom stoji prihvatljive 220.492 kune, što je povoljnije i od svega 136 KS snažnog osnovnog Mercedesa A 200 CDI (224.745 kn), a pogotovo od podjednako snažnog Audija A3 Sportback 2.0 TDI (232.700 kn).

118 d

TEHNIČKI PODACI

Motor dizelski, 4 cil.

Obujam 1995 ccm

Snaga 110 kW/150 KS pri 4000/min

Okr. moment 320 Nm pri 1500/min

Mjenjač automatski, 8 stupnjeva

Dimenzije 433 x 177 x 142 cm

Osovinski razmak 269 cm

Prtljažnik 360 - 1200 litara

Performanse

Najveća brzina 212 km/h

0-100 km/h 8,1 sekunde

Potrošnja 4 l/100 km

Ispuh CO2 105 g/km

Cijena 220.492 kuna

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. prosinac 2025 19:05