
Europska pozornica velikih terenaca temeljito se promijenila posljednjih godina. Jednih više nema (Mitsubishi Pajero i Nissan Patrol), drugi su ostali samo na benzinskim motorima za nas irelevantnima u toj klasi (Jeep Wrangler i Grand Cherokee, Ford Bronco...), a treći su postali ultraskupi statusni simboli (Mercedes G, Range Rover…).
Jedna od rijetkih konstanti ove klase, koja se drži tradicionalnih vrijednosti, jest nova Toyota Land Cruiser. Nije, naravno, ni ona za svačiji džep, jer cijenom koja se vrti oko 100.000 eura tu je negdje s Land Roverom Defender. Međutim, izgled s retro primjesama kojima koketira s prijašnjim generacijama koje su prije više od pola stoljeća pokrenule globalnu slavu ovog terenca, robustan dizelski motor, neovisna šasija sa samonosivom karoserijom položenom na novu platformu GA-F, te reduktor i isključivanje diferencijala, doveli su do oduševljenja, posebno ljubitelja klasičnih terenaca.
Baš je dizajn bio i ostao prvi okidač pozitivnim reakcijama. Retro linije i forma koji prkose aerodinamici, specifične proporcije koje u sjećanje prizivaju Heavy Duty modele J generacije od 1960-ih naovamo, kao i cjelokupan dojam veličine i robusnosti (dužina od gotovo pet metara, širina i visina od blizu dva metra), tvore cjelinu i detalje koji neprestano privlače pažnju: maska se na prvi pogled čini kao da ima bull-bar, LED svjetla izgledaju kao oči robota, a branik je složen od zasebnih elemenata, kako bi prilikom eventualnog oštećenja na terenu ili cesti zamjena bila jeftinija. Mudro.
Zbog velikih gabarita i opće robusnosti Land Cruiser se u gradu na prvu može činiti poput Godzille, ali stvar nimalo nije tragična. Pravilan oblik karoserije i rubovi bočnih stakala tri centimetra niži nego na prijašnjoj generaciji pogoduju preglednosti, a niti krug okretanja od 12 metara, tek malo veći od nekih osobnih automobila, ne stvara probleme. I podatan volan čini ga laganim za vožnju, a jedina veća teškoća bila je pronaći dovoljno široko parkirno mjesto. Novi Land Cruiser je, naime, za priličnih 9 centimetara dulji i širi od prijašnjeg (4,92 x 1,98 m), a povrh toga rastom visine na najmanje 1,92 metra (+ 4 cm) sada ulazi u skuplju, kombijevsku kategoriju plaćanja autoceste.
Dozu retro ugođaja daje i velika i visoka unutrašnjost. Okomitiji vjetrobran, pogled na visoku i široku haubu s povišenim rubnim dijelovima kao pomoć u orijentaciji dokle sežu gabariti karoserije, te masivna armatura klasične forme, modernizirana su poveznica s tradicijom. Zavaljenima u udobna sjedala i s pogledom na široku središnju konzolu i greben s mesnatom ručicom automatike i mnoštvom uredno složenih kontrola, koji sliče zapovjednom centru male elektrane, osjećaj posebnog i moćnog automobila nametao se sam po sebi.
Prisutan je i korektan digitalni segment s velikim zaslonima virtualnih instrumenata i infotainmenta (svaki dijagonale 31,5 centimetara), u kojem su sadržani i prikazi nagiba karoserije, raspodjele vučnih sila po kotačima i stupnja regeneracije DPF filtera, te kamere koja prikazuje i mikro prostor oko samih kotača i ispred prednje osovine, kako bi vidjeli putanju kada nam prednji dio na strmom usponu para nebo. U globalu, sve je napravljeno s mjerom, te fokusom na funkcionalnost i izdržljivost - nema piano lakirane plastike i sličnih dizajnerskih gadgeta. Tek ponegdje mrvice mat aluminija i to je to. Plastične površine, i tvrde i mekane, te eko-koža ugodni su na dodir, a izrada je kakva smo i očekivali – japanski precizna i čvrsta, kao da je sve isklesano iz jednog dijela.
Na standardnim prometnicama Land Cruiser je vrlo udoban. Loš asfalt i makadam prelazi na mesnatim gumama tek uz blage vibracije koje udobna sjedala fino prigušuju, a ponekad i uz lagano ljuljanje ili njihanje karoserije. Uopće ne smeta, dapače. Samo grubo ulegnuće malo jače prodrma karoseriju, bez negativnih efekta na stabilnost i mirnoću. Performanse su, s obzirom na terenski karakter, u drugom planu, ali 4-cilindarski dizelaš 2.8 od 205 KS i 500 Nm gotovo 2,5 tone teškoj mrcini daje startnost i međuubrzanja iznad očekivanja, isto kao nevjerojatnu lakoću postizanja najveće brzine i držanja visokog ritma autoceste.
Uzdužno postavljen motor je, naime, poznat iz dosadašnjeg modela, ali je filigranski dotjeran, radi tiše, finije i mirnije, a gas prima brže i uglađenije. Ipak, zadržao je onaj ugodan, brektajući zvuk velikog dizelaša, kojim sugerira trajnost i žilavost. I električni servo volan, po prvi put primijenjen u Land Cruiseru, taman je pogođene lakoće, izravnosti i preciznosti, bez umjetnih zona, pa daje ugodan osjećaj dobre i potpune kontrole nad autom. S obzirom na terenski koncept, ugodno iznenađuje i ležanje u zavojima. Prolaze se većom brzinom i uz veću dozu stabilnosti, a s manje širenja putanje i “rada” čitavog auta nego što smo i u optimističnoj varijanti očekivali. Nova, klasična automatika s osam brzina prebacuje glatko i rad motora čita inteligentno, s pozitivnim efektima na potrošnju i buku pri većim brzinama.
Land Cruiser nije jedini terenac kojim ćete ući u ovu divljinu, ali je jedini kojim ćete sigurno iz nje moći izaći - sjetili smo se riječi iskusnog lokalnog rendžera koji nas je prije koju godinu vodio afričkim prostranstvima s prošlom generacijom Land Cruisera. Već nas je tadašnji model ostavljao u nevjerici off-road kapacitetima, a novi, s podnicom na optimalnih 20,5 centimetara od tla, funkcionalnijim proračunom napadnih i silaznih kuteva, još duljim hodom opružja i razgrtanjem vode sada do 70 centimetara dubine ima još ozbiljniji terenski potencijal.
Opremljen usavršenim sustavima za off-road (četiri profila terenske vožnje, reduktor prijenosnih omjera mjenjača, pojačane, pouzdanije i brže blokade centralnog i stražnjeg diferencijala koji stvaraju manje otpora i trenja i solenoidnog su tipa, pet brzina kontroliranog automatskog spuštanja strminom bez upotrebe kočnica u sprezi s reduktorom…), na maloj terenskoj avanturi okolicom Zagreba pokazao je dio kapaciteta kojima raspolaže. I ponovno impresionirao. Motor kamionskog karaktera i s velikim momentom, uz pomoć reduktora i blokiranih diferencijala, unatoč poluterenskim gumama, mic po mic je uporno čupao mekanu i blatnjavu zemljanu podlogu izvlačeći nas iz situacije u kojoj smo se već počeli lagano preznojavati.
I penjanje na strmi travnati nasip odradio je bez veće muke, a vodu duboku nešto manje od pola metra pregazio kao plitak potok. Naprezanje motora i čitavog auta pritom ne prati ni najmanja škripa unutrašnjosti, karoserije ili podvozja, niti najmanji nepripadajući čudan zvuk, doslovno kao da je sve napravljeno od jednog dijela. Što se potrošnej tiče, manja je nego prije i može se računati s prosjekom 10 do 12 litara, u što ulazi poneki rekreativni izlazak na teren.
U novom izdanju Land Cruiser je svoju polivalentnost digao na višu razinu – s jedne strane nikad nije bio udobniji, komforniji i laganiji za vožnju, a s druge je boljim motorom i mjenjačem te usavršenom logistikom podvozja dodatno digao letvicu mogućnostima izvan asfalta, većima nego što si većina vozača osobnih automobila uopće može predočiti.
2.8 D-4D 4WD
Tehnički podaci
Cijena 106.065 eura
Motor turbodizelski, 4 cilindra, 2755 ccm
Snaga 151 kW/205 KS na 3000-3400/min
Moment 500 Nm na 1600-2800/min
Pogon stalni 4x4
Mjenjač automatski, 8 brzina
Ovjes šasija, samonosiva karoserija,
sprijeda neovisna dvostruka ramena, straga krut,
s viševeznim bočnim kontrolnim ramenima
Kočnice ventilirani diskovi (340/335 mm)
Gume 265/65 R 18, Yokohama Geolander
Dimenzije 493 x 198 x 192 cm
Osovinski razmak 285 cm
Prtljažnik 742/2000 litara
Spremnik goriva 80 litara
Udaljenost od tla 20,5 cm
Pristupni/odlazni kut 32/17 stupnjeva
Masa/nosivost (testni) 2475/575 kg
Vuča prikolice do 3500 kg
Najveća brzina165 km/h
0-100 km/h12,0 sekundi
Prosječna potrošnja (WLTP)10,5 l/100 km
0-100 km/h 12,3 sekundi
100-0 km/h 36,3 m
potrošnja
Grad oko 11,5 l/100 km
Otvorena cesta oko 8 l/100 km
Autocesta oko 11,5 l/100 km
Teren oko 11-14 l/100 km
Prosječno oko 11,3 l/100 km
OSTALO
Krug okretanja12,0/12,8 m
ProizvodnjaJapan
Jamstvo10 god/200.000 km
SERIJSKA OPREMA EXECUTIVE - aluminijske felge 18” • jače zatamnjena stražnja stakla • LED sva svjetla • krovni nosači • stražnji spojler • senzori sprijeda i straga i kamera 360 • automatska 3-zonska klima • digitalni instrumenti i infotainment s navigacijom • kožne obloge • el. paket podešavanja prednjih sjedala i kožnog volana • profili terenske i cestovne vožnje • automatski brisači i svjetla • odmrzavanje brisača • grijanje kožnog volana i prednjih sjedala • hlađenje prednjih sjedala • bežično punjenje mobitela • 5 x USB • utičnica 220V • blokada središnjeg i stražnjeg diferencijala • pomoć na uzbrdici i nizbrdici • automatska modulacija gasa i kočnica pri niskim brzinama • paket od 20-ak sigurnosnih asistenata...
DOPLATE TESTNOG MODELA - nema
SVE IZVEDBE (eura)
Active (205 KS) 92.000
Limited (205 KS) 99.865
Executive (205 KS) 106.065
Premium (205 KS) 116.215
MOGUĆA KONKURENCIJA
Land Cruiser 2.8 D-4D (205 KS)92.000 eura
LR Defender 110 3.0 D (250 KS)95.280 eura
Ineos Grenadier 3.0 D (250 KS)127.500 eura
Komentari (0)
Komentiraj