vremeplov

BMW M5 e34 je bio nešto posebno, ali 540i je imao V8: Nazivali su ga najboljom limuzinom na svijetu 1992. godine

Početkom 1990-ih BMW 540i smatrao se jednim od najboljih automobila na svijetu. Sada cijene u cjenicima rabljenih E34 rastu

BMW e34 540i

 BMW
Početkom 1990-ih BMW 540i smatrao se jednim od najboljih automobila na svijetu. Sada cijene u cjenicima rabljenih E34 rastu

Krajem 1980-ih kad je u autoindustriji još vrijedila ona - "brže, više, jače" - u modelima više srednje klase još su dominirali su šestocilindrični motori. No, u lovu na prestiž, posebno u premium luksuznoj klasi, došlo je vrijeme za plasmane V8 motora. Zanimljivo je da se tada marka s riječju „Motorenwerke“ u nazivu našla u ulozi igrača koji sustiže zaostatak.

image

BMW e34 540i

BMW

Činjenica ostaje da je Mercedes tada bio na vodećoj poziciji. I stoga je proizvođač iz Bavarske trebao dati dodatni gas. Da, tada je BMW imao puno razloga za ulaganja u razvoj. Nije slučajno da je model 540i u konačnici nadmašio svog rivala – Mercedes 400 E (W124) – za sedam konjskih snaga (286 KS). A, kako i priliči BMW-u, motor M60 sa svojom potpuno aluminijskom konstrukcijom uštedio je do 22 kilograma u usporedbi s Mercedesovim M119. Zahvaljujući tome, ispunio je filozofiju marke: ponuditi sportskiju i lakšu alternativu i u V8 konkurenciji. Ipak 500E s V8 i 326 KS razvijen uz pomoć Porschea bio je još snažniji.

Mercedes je nudio nešto tišu vožnju i imao je jasnu prednost u pogledu udobnosti. Međutim, nitko nije kritizirao BMW serije 5 zbog krućeg ovjesa i nešto reskijeg zvuka motora – uostalom, u danima kada se oblaci smanjenja obujma motora i pogona na prednje kotače još nisu spustili nad bijelo-plavu marku, u Bavarskoj je postojala dobra navika uživati u precizno podešenom ovjesu i prekrasnim zvučnim odzivima motora na gas. Vitke linije i sportski karakter – što bi moglo biti prirodnije za glavnog dizajnera Clausa Luthea nego povjeriti Talijanu zadatak dizajniranja karoserije za bavarsku sportsku limuzinu s početka 1990-ih?

image

BMW e34 540i

BMW

Bivši Zagatov dizajner Ercole Spada imao je na umu zadatak stvaranja „dinamičnog oblika“ za kupce „koji ne žele samo reprezentativan automobil, već i užitak u vožnji“. Ako šesterocilindrična izvedba modela 525i može ponuditi istinski užitak u vožnji, kakva li onda mora biti s osmocilindričnim motorom? Kako bismo dobili što točniju sliku, naši njemački kolege iz Auto Bilda sjeli su za volan plave limuzine iz klasične BMW kolekcije – automobila koji ima samo 10.000 kilometara na brojaču kilometara i izgleda kao da je upravo sišao s proizvodne trake. Nije ni čudo da su automobilski novinari tog vremena ovaj automobil nazivali „jednim od najboljih na svijetu“.

image

BMW e34 540i

BMW

Prije samo 10-ak godina mogli su se naći primjerci BMW-a 540i, često se prodajući za manje od 2000 eura. Pa ipak, serija pet iz 1990-ih djeluje iznenađujuće bezvremenski. Gdje se starost BMW-a E34 pokazuje u najboljem smislu te riječi – na primjer, u osvježavajućoj kompaktnosti karoserije, koja, u kombinaciji s bikovskom snagom osmocilindričnog motora, uzrokuje da emocije klokoću poput pjene kroz čašu prebrzo natočenog piva. Sam BMW 525i pokazuje što znači sportska limuzina – njegov responzivni redni šesterocilindrični motor pjeva ode užitku vožnje pri visokim okretajima, dok pogon preko stražnje osovine gura automobil iz uskih zavoja kratkim škripanjem guma.

image

BMW e34 540i

BMW

BMW 540i to iskustvo podiže na višu razinu i još brže skraćuje udaljenost između dva zavoja. Automatski mjenjač, međutim, malo prigušuje njegov temperament – isporuka snage motora nije tako izravna kao kod ručnog, pa se dio njegove snage osjeća suptilnije. Pri niskim okretajima, osmocilindrični motor je miran, ali kada se pojača, pokazuje svoj pravi karakter.

Od oko 3500 okretaja u minuti, motor oživljava, a pri višim okretajima njegov izvorno duboki ton pretvara se u prodoran, glasan urlik. Neposredno prije blokade, M60 zvuči više kao masivni metalni tup udarac nego tradicionalni herojski tenor. I unatoč decentnom izgledu, iskustvo vožnje je upravo ono što biste očekivali: performanse dostupne u svakoj situaciji i glatka, precizna kvaliteta – automobil koji je bio premium prije nego što je itko drugi to uopće pokušao.

image

BMW e34 540i

BMW

Ah, te divne 1990-te! BMW 540i se isprva nudio samo kao limuzina s automatskim mjenjačem. Početkom 1993. godine automatski mjenjač je premješten na popis dodatne opreme. Od tada se standardno ugrađuje šesterostupanjski ručni mjenjač, ali nije stekao veliku popularnost. Na kraju, njegova je sudbina takva da se pojavio u samo 2570 od 22.645 proizvedenih limuzina 540i, koje su sišle s proizvodne trake do prosinca 1995. godine.

Varijanta BMW 540i Touring (karavan) proizvodila se od rujna 1993. do lipnja 1996., sa samo 2459 proizvedenih jedinica, od kojih je 561 bilo s ručnim mjenjačem. Naslijedio ga je 1996. BMW 540i serije E39: još uvijek s 210 kW/286 KS, ali sada s obujmom od 4,4 litre. Iako je lansiran prije više od 35 godina, E34 i dalje izgleda iznenađujuće svježe – i vizualno i tehnički. Hrđa je često samo kozmetički problem, jer su karoserije djelomično pocinčane. Ako se korozija i pojavi, obično je to na rubovima vrata, krajevima pragova, oko otvora za punjenje goriva ili na poklopcu prtljažnika. Kočione i dovodne cijevi za gorivo ispod podnice također znaju s godinama biti podložne trošenju.

image

BMW e34 540i

BMW

Ovjes i karoserija, ovisno o načinu korištenja, mogu pokazivati veće ili manje trošenje. Na prednjoj osovini pate ramena i klipnjače, dok na stražnjoj pate tihi blokovi koji spajaju stražnju osovinu s karoserijom i apsorbiraju vibracije. Ahilova peta osmocilindričnih tipova M60B30 (3 litre) i M60B40 (4 litre) je pumpa za ulje: njezini se vijci s vremenom olabave i mogu ispasti – što prijeti ozbiljnim oštećenjem motora.

Stoga je potrebno demontirati korito za ulje i provjeriti stanje pumpe. Automatski mjenjači s pet stupnjeva prijenosa također uzrokuju probleme: često otkazuju nakon manje od 200.000 kilometara. Stoga je važno saznati je li mjenjač ikada mijenjan. Dobra vijest je da je većina originalnih dijelova još uvijek dostupna, ali ona loša je da su dosta skupi. Budući da su E34 često motivirali manje iskusne vlasnike na podešavanje i spuštanje karoserije, ponuda sačuvanih originalnih primjeraka znatno je sužena.

image

BMW e34 540i

BMW

Danas procjenitelj njemačkog Classic Data procjenjuje 540i na 9100 eura, dok u vrlo dobrom stanju cijena može doseći i do 18.100 eura. Karavan Touring procjenjuje se na 1000 do 1800 eura više. Ruke dalje od modificiranih automobila! Samo originalni BMW 540i s čistom poviješću pruža pravi užitak u vožnji. Poznavatelji najviše traže rijetke primjerke s ručnim mjenjačem.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2025 23:55