vremeplov

BMW Serija 8 E31: Savršen auto koje se nije proslavio prodajom u svoje vrijeme, ali je danas kult

Prvi BMW Serije 8 bio je dizajniran na računalu i prvi serijski auto s V12 motorom i ručnim mjenjačem sa 6 brzina

BMW 850Ci

 BMW

Veliki gran tourer BMW Serije 8 je debitirao na automobilskoj sceni 1989. godine, ističući se izvanrednim dizajnom i revolucionarnim značajkama. No, unatoč impresivnim tehnološkim značajkama, ovaj veliki BMW model suočavao se s velikim tržišnim izazovima i nije privukao pažnju koju je zasluživao. Puno bolje je to polazilo za rukom njegovom suvremeniku i rivalu roadsteru Mercedesu SL R129 koji je s tvrdim krovom postajao pravi coupe.

image

BMW 850CSi

BMW

Danas već kultni BMW Serije 8 svakako zaslužuje divljenje zbog značajnih poboljšanja u performansama u odnosu na prethodnu seriju 6. S koeficijentom otpora zraka od samo 0,29 Cd (u usporedbi s 0,39 serije 6), V12 motorom uparenim s ručnim mjenjačem od šest brzina i pionirskom elektroničkom tehnologijom gasa drive-by-wire, postavio je nove standarde u svom segmentu.

Unibody dizajn, olakšan CAD modeliranjem u odnosu na prethodnika, pridonio je jedinstvenom doživljaju vožnje. Entuzijasti su cijenili luksuzne značajke i revolucionarno inženjerstvo koje je tada označilo novu eru za BMW.

Razvoj BMW serije 8 započeo je u srpnju 1981., s konačnim dizajnom dovršenim 1986. Serija 8 bila je jedan od prvih BMW modela koji je djelomično koristio CAD crteže u dizajnu, a zatim je prošao kroz ispitivanja u zračnom tunelu.

No, lansiranje je odgođeno kako bi se zadovoljila potražnja za serijom 6, njenim prethodnikom. Veliki debi konačno se dogodio na sajmu automobila u Frankfurtu u rujnu 1989.

image

BMW 850i

BMW

Serija 8 označila je prekretnicu jer je prvi put V12 motor bio dostupan u serijskom cestovnom automobilu s ručnim šesterostupanjskim mjenjačem. Ponuda motora također je uključivala 4,0- i 4,4-litrene V8 motore. Tijekom proizvodnje, bilo je tri varijacije V12 motora s obujmom od 5,0, 5,4 i 5,6 litara.

Nažalost, Serija 8 brzo suočila se s izazovima na tržištu zbog globalne recesije, rata u Perzijskom zaljevu i rasta cijena energije ranih 1990-ih.

image

BMW 850CSi

BMW

U Sjevernoj Americi primjerice, BMW je obustavio proizvodnju serije 8 1997. nakon što je prodao samo 6920 automobila. Međutim, proizvodnja je nastavljena za ostala tržišta do 1999., s ukupno 30.609 prodanih jedinica diljem svijeta. Slaba prodaja rezultirala je odgodom ambicioznih planova za model visokih performansi M8 1991. godine, a i kabriolet je ostao samo koncept.

image

BMW 850i cabrio prototip

BMW

Jedna od fascinantnih ideja BMW-a iz 1990-ih bila je razvoj M8 kao konkurenta Ferrari modelima. Opremljen specifičnom verzijom motora S70, M8 je imao modifikacije poput povećanja obujma na 6064 ccm, dvostruke bregaste osovine u glavi za svaku stranu cilindra, četiri ventila po cilindru, usisne grane od ugljičnih vlakana i kontinuirano varijabilno upravljanje ventilima. Planirana je bila nevjerojatna maksimalna brzina od 320 km/h.

image

BMW M8 prototip

BMW

Ispod poklopca motora nalazi se jedinstveni 6,0-litreni V12 motor sa zapanjujućih 640 konjskih snaga i 650 Nm. Ne zaboravite, pričamo o 1990. godini... Takva je snaga prije 30 godina bila jednostavno nečuvena (više čak i od današnjeg M8 Competition modela), a najsnažnija verzija Serije 8 tada je bio model 850CSi s 5,6-litrenim V12 motorom od 381 KS.

image

BMW M8 prototip

BMW

Dodatne promjene uključivale su redizajniranje karoserije s novim prednjim branikom, bočnim retrovizorima, proširenim lukovima kotača i ventilacijskim otvorom na poklopcu motora. Veliki naglasak na smanjenju težine rezultirao je korištenjem materijala poput plastike ojačane staklom za elemente poput poklopca motora, vrata i poklopca prtljažnika.

image

BMW 850CSi

BMW

Masa automobila smanjena je na manje od 1500 kg primjenom kotača od karbonskih vlakana i uklanjanjem stražnjih sjedala. Nažalost, ambiciozni projekt M8 nije uspio zbog BMW-ove percepcije nedostatka tržišne potražnje usred ekonomske recesije 1990-ih.

image

BMW 850Ci

BMW

Jedini prototip, koji se navodno smatrao neprikladnim za redovitu cestovnu uporabu, pohranjen je u BMW-ovom muzeju. Premda je dobio nasljednika u naše vrijeme koji je još u prodaji, prva generacija BMW-a Serije 8 danas je zanimljivija zaljubljenicima možda i više nego je to bila u svoje vrijeme...

image

BMW 850CSi

BMW
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. veljača 2024 00:24