JESTE LI ZNALI?

Ima li iznenađenja? Ovo je devet automobila koji su nastali uz pomoć Porschea, ali nisu Porsche modeli

Porscheovi inženjeri u povijesti su doprinosili razvoju vozila mnogih drugih marki, donosimo devet najzanimljivijih

Renault Clio V6

 Renault Media
Porscheovi inženjeri u povijesti su doprinosili razvoju vozila mnogih drugih marki, donosimo devet najzanimljivijih

Trenutačna ponuda uključuje nekoliko modela koji dijele motore, platforme i komponente s drugim vozilima Volkswagen grupe, a od toga su profitirali i ti proizvođači koji su u svojim automobilima dobili malo Porscheove tehnologije. Ali Porsche nije uvijek bio usredotočen samo na suradnju s Volkswagen grupom. Porscheovi inženjeri u povijesti su doprinosili razvoju vozila mnogih drugih marki. Ovdje ćemo vam predstaviti devet najzanimljivijih automobila koji nisu Porschei, ali u čijem je razvoju uvelike sudjelovao Porsche.

image

Audi modeli

Audi

Audi RS2

Ovo je možda jedan od najpoznatijih primjera prisutnosti Porschea u drugim vozilima. Audi RS2 čak je koristio vidljive elemente tvrtke iz Stuttgarta, kao što su Porsche ‘Cup‘ kotači ili kočnice. Automobil koji je razvijen u suradnji s Porscheom, doveo je do nastanka legendarnih RS modela koji i danas postoje. Osim kočnica i kotača, ovjes i neke preinake na 2,2-litrenom twin-turbo rednom motoru s pet cilindara također su djelo Porscheovih inženjera. Preinakama je snaga motora podignuta na, za to vrijeme respektabilnih, 315 KS. Također, veliki dio vozila sastavljen je u Porscheovoj tvornici Rossle-Bau.

image

Lada Samara

Lada Arhiva

Lada Samara

Još jedan auto za koji biste teško povjerovali da ima veze s Porscheom je bila Lada Samara. Naime, unatoč nimalo glamuroznom dizajnu ovog skromnog automobila iz 80-ih, njegov redni četverocilindrični motor s rasplinjačem razvijen je u suradnji s Porscheom, iako mu snaga s 53 do 77 KS nije bila nimalo spektakularna. Projektu je prethodio VAZ-Porsche 2103, planirana, ali naposljetku otkazana nadogradnja Lade 1500 (VAZ-2103), koja je imala poboljšani ovjes, bolju završnu obradu interijera i poboljšan vanjski izgled zahvaljujući Nijemcima.

image

Lada Samara Pariz-Dakar

Lada arhiva

Lada Samara Pariz-Dakar

Godine 1989. legendarni Jacky Ickx raskinuo je ugovor s Peugeotom, pa ga je Jean-Jacques Poch uvjerio da nastupi na Pariz-Dakaru s automobilom iz SSSR-a. Iako se auto zvao Lada Samara, nije imao previše dodirnih točaka sa sovjetskim kompaktom. Ovaj automobil, izvorno razvijen po specifikacijama grupe B u reliju, bio je opremljen motorom iz Porschea 911 (964), 3,6-litrenim šestocilindričnim bokser motorom. No motor nije bio jedina stvar Porschea, budući da je sustav pogona na sva četiri kotača s ručnim mjenjačem sa šest stupnjeva prijenosa, došao iz Porschea 959. Samara je reli Pariz-Dakar završila kao sedma u klasi 1990. godine i kao peta 1991. godine.

image

Opel Zafira (1999)

Opel Media

Opel Zafira

Ovaj auto bi rijetko tko povezao s Porscheom, no da, Opel Zafira je razvijena u suradnji sa slavnim njemačkim proizvođačem, sportskih automobila. Porsche je bio odgovoran za cijeli proces dizajna prve Opel Zafire, a sve je započelo 1994. godine. Konačni proizvod je predstavljena na pariškom salonu automobila 1998. godine, a Zafira je bila ogroman tržišni uspjeh.

image

Renault Clio V6

Renault Media

Renault Clio V6 RS

Legendarni Renault Clio V6 bio je i ostao jedan od najspektakularnijih malih sportskih automobila u povijesti. Međutim, slabo je poznata činjenica da je njegov trolitreni V6 motor smješten u sredini bio djelo PSA Grupe, odnosno tada najvećih konkurenata Renaulta. Porsche se uključio u priču prilikom razvoja redizajniranog modela "faze II" Clija V6. Inženjeri iz Stuttgarta modificirali su glave cilindra, bregaste osovine i usisne grane, povećavši snagu s 230 na 255 KS. Time je Clio V6 u svoje vrijeme postao najsnažniji sportskih hatchback na svijetu s više konja od mnogo većih Alfe Romeo 147 GTA i Seata Leona Cupre R.

image

Seat Ronda

Seat Media

Seat Ronda

Ronda je bila prvi model kojeg je Seat proizveo nakon što se odvojio od Fiata. Kako tada više nije smio koristiti motore iz Fiata, obratio se Porscheu za izradu četverocilindričnog motora u verzijama od 1,2 i 1,5 litara. Ove motore kasnije će naslijediti prva Seat Ibiza.

image

Studebaker Z-87

Porsche Media

Studebaker Z-87

U 1950-im godinama, američki Studebaker je bio u krizi, zbog čega je zamolio Porsche da dizajnira limuzinu iz čega je nastao model Z-87. Automobil je imao V6 motor s kutem među cilindrima od 120° koji se mogao hladiti zrakom ili vodom. Dizajn interno nazvan Porsche 542 je završen 1952. godine, a gotovi automobil i motori trebali su biti isporučeni Studebakeru 1953. ili početkom 1954., ali do tada je Studebaker već bio zaokupljen spašavanjem tvrtke i čitav projekt je stavljen na led. Tek nakon spajanja s Packardom 1956. odlučili su testirati automobil no ispostavilo se da nije bio dovoljno upečatljiv da bi ga američki brend uveo u serijsku proizvodnju. Dizajn koji je bio moderan 1953. već je zastario 1956, a John DeLorean je procijenio automobil i zaključio da više nema nikakvu svrhu i da se neće svidjeti američkim kupcima automobila.

image

Mercedes E500 W124

Mercedes-Benz 500E

Početkom 1990-ih Porsche nije prolazio kroz svoje najbolje razdoblje. Stoga je tvrtki trebao izvor prihoda, a odgovor je došao u obliku suradnje s jednim od Porscheovih najvećih rivala, Mercedes-Benzom. Mercedes je uključio Porsche u razvoj sportskog W124 kako bi nadmašio moćni BMW-a M5 iz tog vremena. Rezultat ovog udruživanja bio je Mercedes-Benz 500E, koji je bio opremljen 5,0-litrenim V8 motorom preuzetim iz Mercedesa SL R129. Iz tog automobila je također preuzet ovjes, a Porsche je napravio brojne modifikacije i poboljšanja na cijelom autu.

image

Seat Ibiza I

Seat

SEAT Ibiza

Jedan od najpoznatijih primjera suradnje Porschea s drugim proizvođačima je prva generacija Seat Ibize. Porsche je sudjelovao u razvoju motora, istog agregata koji se koristio u Rondi. Međutim, Seat je odlučio platiti njemačkoj tvrtki da na motoru System Porsche čime je Seat privukao dodatnu pažnju. Zanimljivo, no Ibiza je bila djelo mnogih slavnih tvrtki. Karmann je također sudjelovao u izradi prve Ibize, dok je Italdesign sudjelovao u dizajnu karoserije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2025 12:33