
U današnjem svijetu, gotovo svaki proizvođač automobila u svojoj ponudi ima neku verziju praktičnog, prostranog i elegantnog karavana. No u 1980-ima, takvi su automobili uglavnom bili vezani za imidž obiteljskih, često sporih i konzervativnih vozila.
Za BMW, marku snažno povezanu s dinamikom, sportskim limuzinama i vozačkim užitkom, karavan jednostavno nije bio u fokusu - sve do trenutka kad je jedan njihov zaposlenik odlučio uzeti stvari u svoje ruke.
Glavni akter priče je Max Reisböck, tehničar koji je radio u BMW-ovoj odjelu za izradu prototipova. Nije bio ni direktor ni dizajner, niti osoba s marketinškim vizijama, već jednostavan čovjek s vrlo konkretnim problemom. Njegova tadašnja BMW Serija 3 E30 nije imala dovoljno prostora za obiteljska putovanja.
S dvoje male djece, sve češće se suočavao s nedostatkom mjesta za prtljagu. Rješenje je bilo naizgled jednostavno – nabaviti veći auto, no BMW tada nije nudio ništa adekvatno. Max je zaključio: ako BMW već ne proizvodi karavan, napravit će ga sam.
U slobodno vrijeme, koristeći privatnu garažu prijatelja, Max Reisböck je počeo transformaciju običnog E30 u nešto posve novo. Prvi korak bio je rezanje stražnjeg dijela karoserije. Umjesto klasičnog prtljažnika, produžio je liniju krova i ugradio okomita stražnja vrata. Stražnje staklo s brisačem posudio je s tadašnjeg karavanskog Volkswagen Passata, a interijer je dodatno prilagodio ugradnjom preklopne stražnje klupe i ravne podnice prtljažnika. Sve to je napravio s tolikom preciznošću i estetikom da bi svaki laik pomislio da gleda tvornički model.
Kad su čelnici BMW-a vidjeli Maxovu preradu, bili su fascinirani. Umjesto da ga ukore zbog "samoinicijativnog preuređenja", pozvali su ga na razgovor i ubrzo započeli razvoj tvorničke verzije. Tako je 1987. na salonu automobila u Frankfurtu predstavljen prvi BMW 3-serije Touring (E30/5), model koji je izgledao gotovo identično Reisböckovom prototipu iz garaže.
Serijski model zadržao je sve ključne elemente koji su činili Maxovu ideju briljantnom, sportski izgled limuzine, vozačku dinamiku koju su vozači očekivali od BMW-a, ali sada s dodatkom praktičnog prtljažnika i korisnijeg stražnjeg dijela. Touring je došao u ponudu s nizom motora: od osnovnog 316i sa skromnih 10 KS, preko popularnih 318i i 320i, pa sve do snažnog 325i i 325ix sa 170 KS. Model je bio opremljen dvodijelnom stražnjom klupom, dodatnim pretincima i i specifičnim stražnjim svjetlima.
U sedam godina proizvodnje, do 1994., proizvedeno je 103.704 primjerka E30 Touring modela, što je za tadašnje pojmove bio više nego solidan uspjeh. Još važnije, model je postavio temelje za karavansku tradiciju unutar BMW-ove Serije 3, koja traje do danas. Svaka sljedeća generacija 3-serije imala je i Touring verziju, a s vremenom su se konceptu pridružile i druge serije – 5, pa i 7 (u konceptualnim pokušajima).
Reisböckov pionirski uradak nadahnuo je i konkurenciju. Mercedes-Benz, tradicionalno orijentiran na limuzine, tek je 1996. godine predstavio svoju prvu C-klasu u karavanskoj izvedbi. BMW ih je dakle pretekao gotovo cijelo desetljeće. I ne samo to. BMW-ova interpretacija karavana nije bila samo produžena limuzina, nego model koji je zadržao sportski duh, što je i danas zaštitni znak marke. A sve je počelo s jednostavnom željom: obiteljskim putovanjem bez kompromisa.
Komentari
0