vozačka poslastica

Kultni Alfa Romeo 75 puni 40. godinu: Dugo podcjenjivan, danas ima sve više poklonika u svijetu klasika

Alfa 75

Te sada već davne 1985. marka Alfa Romeo slavila je svoju 75. obljetnicu, i točno na taj dan (17. svibnja) predstavljen je model 75. Nova limuzina srednje klase službeno je zamijenila Giuliettu i tehnički je bila slična nasljedniku Alfete, Alfa Romeu 90. Dva modela s četiri vrata pozicionirana su vrlo različito kako bi se izbjegla bilo kakva zabuna kod kupaca.

image

Alfa 75

Dok se Alfa Romeo 90 proslavila kao luksuzna, prestižna limuzina za putovanja, 75-ica, pod vodstvom Domenica Chirica, dizajnirana je kako bi privukla sportskije ljubitelje marke. Ermanno Cressoni, voditelj Centro Stile odjela tvrtke, odlučio se za izrazito uglato oblikovanu, kutnu karoseriju. Model 75 dug je između 4,33 i 4,42 metra, ovisno o izvedbi. Uz to, Alfa 75 straga je nudila velikodušnih 500 litara prtljažnog prostora, podatak kojeg se danas ne bi posramili ni novi modeli iste dužine.

Raspodjela mase u omjeru od 50:50 sprijeda i straga omogućavala je 75-ici sigurne prolaze kroz sporije, ali i brže zavoje. Kombinacija sportskih performansi i prostranosti privlačila je i državne službe. Karabinjeri, vatrogasci, bolničari i specijalne snage bili su sretni što su koristili Alfa Romeo 75 kao svoj službeni automobil.

Od samog početka bilo je dostupno pet motora smještenih sprijeda, stražnji pogon, De Dionova osovina straga i transaxle smještaj mjenjača. Zabava? Zajamčena. I to počevši od popularnog 1,6-litrenog četverocilindričnog motora sa 110 KS, od kojih je proizvedeno gotovo 100.000 jedinica, do 2,5-litrenog V6 motora sa 156 KS u Alfi 75 2.5 V6 Quadrifoglio Verde ili s katalizatorom i 154 KS u američkom modelu Milano. Tu je i dvolitreni turbodizel koji, zahvaljujući međuhladnjaku, proizvodi 95 KS i maksimalni okretni moment od 192 Nm, što ga čini jednim od najsnažnijih dizelskih motora svog vremena.

image

Alfa 75

Godine 1986. ponudu motora upotpunio je 1,8-litreni turbobenzinski motor od 155 KS. Vodom hlađeni Garrett turbopunjač, međuhladnjak i hladnjak ulja, kao i ispušni ventili obloženi natrijem, osigurali su toplinsku dobrobit visokotehnološkog motora. Alfa Romeo 75 Turbo gradi karijeru u motosportu u posebnoj verziji ograničenoj na 500 jedinica. Još jednu trkaću tehnologiju Alfa Romeo je uvela 1987. godine u dvolitreni benzinski motor. S drugom svjećicom, kao u legendarnom Giulia Sprint GTA touring automobilu, i kontrolom paljenja tvrtke Bosch, inženjeri su optimizirali proces izgaranja u pojedinačnim cilindrima.

image

Alfa 75

To omogućuje povećanje snage bez promjene obujma. Novi aluminijski motor razvija 148 KS, a verzija s katalizatorom, koja je također bila dostupna, 145 KS. Natpis Twin Spark na stražnjem dijelu otkriva dvostruku iskru svjećica. Inženjeri su također integrirali sustav ubrizgavanja benzina i patentiranu varijabilnu kontrolu vremena otvaranja ventila Alfa Romea pomoću bregaste osovine na usisnoj strani, koju elektromotor rotira do sedam stupnjeva.

image

Alfa 75

To poboljšava ponašanje odziva pri niskim okretajima i isporuku snage u gornjem rasponu okretaja. Alfa Romeo 75 3.0 V6 bio je osmišljen prije svega za američko tržište. No, najvažnija promjena dogodila se ispod poklopca motora. Zapremnina provjerenog 2,5-litrenog šesterocilindričnog motora povećana je na nešto manje od tri litre povećanjem hoda i provrta. Sada sa 185 KS ili 182 KS s katalizatorom, top model postiže maksimalnu brzinu od 220 km/h, etablirajući se kao idealno vozilo za duge relacije. Snažniji stabilizatori i diferencijal s ograničenim proklizavanjem na stražnjoj osovini (25 posto učinka blokiranja) poboljšavaju upravljivost.

image

Alfa 75

Uz obvezni katalizator, standardna oprema uključuje i važne dodatke poput klima-uređaja, tempomata, električno podesivih vanjskih retrovizora, električno otvarajućih bočnih prozora, uključujući i stražnje, te servo upravljača. U verziji Quadrifoglio Platino, ABS i klima-uređaj također su standardni. Trostupanjski automatski mjenjač tvrtke ZF dostupan je kao opcija. Godine 1992. životni vijek Alfe Romea 75 nepovratno je završio, a nasljednik, model 155, već je bio pred vratima. Ukupno je proizvedeno oko 387.000 Alfa Romea 75, od čega je nešto više od 21.000 bilo opremljeno V6 motorom.

image

Alfa 75

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. prosinac 2025 01:59