
Talijanska dizajnerska kuća Pininfarina, jedan od najslavnijih i najutjecajnijih imena u povijesti automobilskog dizajna, ove godine slavi čak 95 godina postojanja. Od ranih poslijeratnih dana pa sve do električne ere hiperautomobila, Pininfarina je kontinuirano oblikovala ne samo vizualni identitet brojnih marki, već i samu percepciju što automobil može biti. Njezin rukopis vidljiv je na nekim od najlegendarnijih vozila ikad proizvedenih, a najnoviji projekt, limitirana Battista Novantacinque, svojevrsna je kruna devet i pol desetljeća elegancije i inovacije.
Godine 1930., Battista ‘Pinin‘ Farina osnovao je tvrtku Carrozzeria Pinin Farina u Torinu, s vizijom da automobilski dizajn uzdigne na razinu umjetnosti. U to doba, karoserije su se najčešće radile odvojeno od šasije, a Farina je svojim radovima vrlo brzo zadobio pažnju elitnih proizvođača automobila i imućnih klijenata. Već u prvoj godini rada, tvrtka je predstavila nekoliko ručno izrađenih karoserija koje su bile jasno drugačije od tadašnje prakse – elegantnije, aerodinamičnije i sofisticiranije. Dok se svijet nalazio u vrtlogu ekonomske krize, Pinin Farina je gradila reputaciju zahvaljujući pažnji prema detalju i beskompromisnoj estetici.
Tijekom 1930-ih, Carrozzeria Pinin Farina surađuje s markama poput Lancia, Alfa Romeo i Fiat, često sudjelujući na prestižnim događanjima poput Concorso d’Eleganza Villa d’Este i Pariškog salona automobila. Njihove kreacije bile su izraz luksuza i tehničke izvrsnosti, a Battista Farina postao je prepoznat kao pionir modernog automobilskog dizajna. Iako se tvrtka fokusirala na limitirane serije i unikatne primjerke, njezina reputacija je rasla izvan granica Italije.
Drugi svjetski rat, koji je izbio 1939., gotovo je zaustavio civilnu automobilsku proizvodnju u Europi. Unatoč izazovima i ratnim razaranjima, Pinin Farina nije prestala s radom. Tijekom rata, kapaciteti tvrtke bili su ograničeni, no zadržali su ključne stručnjake i nastavili raditi na planovima za mirnodopsko razdoblje. Upravo iz tog razdoblja dolazi i ideja o Cisitaliji 202, modelu koji će nakon rata označiti novu eru automobilskog dizajna i postaviti Pininfarinu u svjetski fokus.
Cisitalia 202 Coupé koji je predstavljen 1947. godine je uvelike promijenio pravila igre. Njegov fluidni oblik bez jasnih linija odvajanja blatobrana od karoserije smatran je revolucionarnim, toliko da je uvršten u stalni postav njujorškog Muzeja moderne umjetnosti. Taj automobil postavio je temelje modernog dizajna i lansirao Pininfarinu u sam vrh svjetske scene. Ubrzo nakon toga, uslijedila je suradnja s američkim Nash Motorsom. Modeli poput Nash-Healeya, Nash Ambassadora i Statesmana iz 1952. godine pokazali su kako se talijanska estetika može uspješno implementirati i u američku automobilsku kulturu. Nash-Healey, koji je ručno izrađivan u Torinu, bio je poseban po svojoj kombinaciji europskog šarma i američke snage.
Pedesetih i šezdesetih godina, Pininfarina se etablira kao neizostavni partner Ferrari brenda, a ta je veza trajala desetljećima. No, dizajnerska kuća nikada nije ostala zatvorena u okvirima jedne marke. Radili su za Alfu Romeo, Lanciju, Fiat, Peugeot, Mitsubishi, pa čak i za američke divove poput Cadillaca i Volva. Cadillac Eldorado Brougham iz razdoblja 1959. do 1960. godine proizvodio se u Italiji i potom izvozio u SAD, dok je kasniji Cadillac Allanté iz 1987. predstavljao pravi logistički pothvat: karoserije su se izrađivale u Italiji i transportirale zrakoplovom u Detroit na finalno sklapanje. Sličan trag ostavila je i suradnja s Volvom na modelu C70 CC, prvom kabrioletu s tvrdim sklopivim krovom koji je dizajnirala Pininfarina i tako izazvala pravu "CC maniju".
U segmentu konceptnih automobila, Pininfarina je ostavila neizbrisiv trag. Ferrari 512 S Modulo iz 1970. godine jedan je od najikoničnijih prototipova u povijesti automobilske industrije. Njegov futuristički izgled, ekstremno niska silueta i pomični paneli pretvorili su ga u eksponat koji se i danas spominje s divljenjem. Takvi su modeli uvijek bili poligon za testiranje radikalnih ideja i tehnoloških inovacija, što je Pininfarini omogućilo da ostane korak ispred vremena.
Danas, gotovo stotinu godina kasnije, Pininfarina i dalje brzo juri naprijed. Automobili Pininfarina, odvojeni brand koji nastavlja dizajnersku filozofiju kuće, lansirao je Battistu, električni hiperautomobil baziran na osnovi Rimac Nevere koji razvija čak 1.900 KS i do 100 km/h stiže za manje od dvije sekunde. Vrhunac te serije došao je nedavno s jedinstvenom edicijom Battista Novantacinque, izrađenom povodom 95. obljetnice. Riječ je o unikatnom modelu izrađenom u samo jednom primjerku, koji kombinira sve dizajnerske vrijednosti koje su obilježile povijest kuće.
Pininfarina se, međutim, ne zaustavlja na automobilima. Njihovi dizajneri uključeni su i u projektiranje vlakova, tramvaja, pa čak i arhitekture. Ta multidisciplinarnost čini ih jedinstvenima u svijetu industrijskog dizajna. Ipak, automobili ostaju njihova prva ljubav i najjači izraz kreativnosti. Pogled na prošlost pun je slavnih imena i bezvremenskih silueta...
Komentari
0