BMW, ALFA, VOLVO...

Sudar svjetova: Ovi automobili dijele isto ime, a nemaju ništa zajedničko

Povijest bilježi brojne slučajeve u kojima su se potpuno različiti automobili različitih marki služili istom oznakom ili imenom

BMW 323i e90

 Cropix
Povijest bilježi brojne slučajeve u kojima su se potpuno različiti automobili različitih marki služili istom oznakom ili imenom

Automobilska industrija često voli naglašavati originalnost, no kad je riječ o imenima, granice se ponekad nehotice ili namjerno preklapaju. Povijest bilježi brojne slučajeve u kojima su se potpuno različiti automobili različitih marki služili istom oznakom ili imenom. Od Mazde i BMW-a do Alfe i Volva, lista je duga i šarena poput same povijesti automobila.

image

Mazda 323F

Zeljko Puhovski/CROPIX

Najpoznatiji "sudar" dogodio se krajem sedamdesetih. BMW 323i (E21) iz 1977. bio je sportska limuzina s rednim šesterocilindrašem zapremine 2,3 litre, dok je samo dvije godine kasnije Mazda 323 predstavljala kompaktni japanski hatchback koji će evoluirati u današnju Mazdu 3.

image

BMW 323i e90

Cropix

Slična je priča i s oznakom XM. Citroën je 1989. lansirao futurističku limuzinu XM s hidropneumatskim ovjesom, a više od 30 godina kasnije BMW je istu oznaku upotrijebio za svoj moćni SUV XM.

image

BMW XM, ilustracija

BMW

Čak četiri marke su se "sudarile" oko broja 850. Fiat 850 iz 1965. bio je čitava obitelj malih gradskih automobila, a Zastava 850 iz 80-ih je bila snažnija i opremljenija verzija legendarnog Fiće. Mnogo impresivniji model bio je legendarni BMW 850i iz 1989., luksuzni coupe s V12 motorom, no tu nije sve završilo. Godine 1992. stigao je i Volvo 850, robusna limuzina i karavan s peterocilindrašem.

image

BMW 850Ci

BMW

Brojevi su očito plodno tlo za dijeljenje imena. Volvo 164 iz 1968. bio je švedski odgovor na Mercedesovu S-klasu, dok je Alfa Romeo 164 (1988.–1998.) bila klasu manji auto, nastao na zajedničkoj platformi s Lancijom Themom i Saabom 9000. Slično je bilo i s oznakom C30. Mercedes C30 CDI AMG iz 2004. bio je dizelski sportski auto s tri litre obujma i pet cilindara, a Volvo C30 (2006.) šarmantni coupe s trojim vratima za mlađe kupce.

image

Volvo C30 T5

Volvo

Još jedan primjer uključuje Alfu. Nizozemski DAF 33 iz 1967. godine dijelio je oznaku s Alfom 33, kompaktnom talijanskom limuzinom iz 80-ih i 90-ih, ali i s legendarnom Alfom 33 Stradale iz 1967., jednim od najljepših sportskih automobila ikad koji je, zanimljivo, nastao iste godine kad i DAF. Alfa je 2023. ponovno oživjela to ime za ekskluzivni superautomobil.

image

1967. Alfa Romeo Tipo 33 Stradale

Alfa Romeo

Tu su i krajnje neobični parovi poput Spykera C8 i Citroëna C8. Dok je Spyker bio nizozemski superautomobil s V8 motorom, Citroën C8 bio je praktičan obiteljski monovolumen.

image

Spyker C8

Neki nazivi dijele i trkaće korijene. Model DKW Monza je imenovan po slavnom trkalištu na kojem je postavio pet svjetskih brzinskih rekorda u kategoriji za aute s motorima do jedne litre obujma Po istom trkalištu su nazvani i Chevrolet Monza (1974.), Opel Monza (1978.) i Ferrari Monza SP1/SP2.

image

Opel Monza

Opel

I danas ima auta koji dijele nazive s nekim slavnim prethodnicima. Legendarni Mercedes 500E iz 1990. nije imao veze s električnom energijom, za razliku od Fiata 500e, koji danas tiho klizi gradskim ulicama. Novi Ford Capri je također električni auto, a ime ne dijeli samo sa slavnim sportskim prethodnikom iz 60-ih, 70-ih i 80-ih godina već je po istoimenom talijanskom otoku nazvan i Lincol Capri, golema limuzina s V8 motorom iz pedesetih.

image

Mercedes 500E

Mercedes-Benz

Chevrolet Nova i Vauxhall Nova (britanska Opel Corsa A) također su nosile isto ime, premda su nastale na različitim kontinentima i u potpuno drukčijim klasama. Ista situacija i s Citroënom GS i Lexusom GS. Prvi je iz 70-ih, poznat po mekom ovjesu, drugi se proizvodio od 1991. do 2020. i bio poznat po japanskom luksuzu.

image

Citroen GS Special

Citroën

Zanimljivo je i da Dacia Duster dijeli naziv s Plymouthom Dusterom. Dok je današnji Duster pristupačni SUV, Plymouth je u 70-ima bio sportski coupe. A Lotus Excel i Hyundai Excel dodatno pokazuju koliko ironije ima u automobilskim imenima. Britanski sportski coupe naspram korejske limuzine za široke mase.

image

Dacia Duster

Zeljko Puhovski/CROPIX

Ima tu još nekoliko primjera, a prvi je posebno zvučan. Naime, Fiat Panda i kineski Geely Panda također dijele ime. Prvi je legendarni talijanski gradski auto, a drugi prilično uspješan mali električni auto iz Kine koji i svojim oblikom malo podsjeća na talijanski original. BMW C1 i Citroën C1 također dijele ime, iako prvi nije bio automobil nego neobični skuter s krovom i sigurnosnim pojasom. Čak i aristokratske marke imaju dvojnike. Američki luksuzni Lincoln Continental i legendarni Bentley Continental također dijele naziv.

image

Citroen C1

Citroën

Za kraj, spomenimo još Saab 90 i Audi 90, kao i Pontiac Firefly te novi kineski Firefly, kineski gradski auto koji je nedavno stigao na neka europska tržišta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2025 08:32