U svijetu automobila, dva turbo punjača više nisu nikakva senzacija. Mnogi današnji dizelski i benzinski motori koriste twin-turbo postavke kako bi povećali snagu, smanjili turbo rupu i poboljšali iskoristivost. No, u jednom kratkom razdoblju, nekoliko hrabrih proizvođača odlučilo je otići još dalje, u zonu tri turbopunjača.
Triturbo je egzotičan teritorij, rezerviran za posebne modele u povijesti, gotovo uvijek one ekstremnih performansi ili maksimalne tehnologije. Danas gotovo zaboravljen, triturbo je nekoć bio najjači adut inženjera koji su željeli istisnuti i posljednji atom snage i postići još više prestiža.
BMW M550d/750d/X5 M50d/X6 M50d
Kad je BMW predstavio svoj 3,0-litreni redni šestak s tri turbopunjača, inženjerski svijet se nakratko zaustavio. Bilo je to 2012. godine, a motor s oznakom N57S koristio je jednu malu turbinu za niske okretaje, srednju za srednji raspon i veliku za vrh performansi. Rezultat? Fantastičnih 381 KS i 740 Nm iz trolitrenog dizelskog motora!
Taj se motor nalazio pod poklopcem M550d, 750d xDrive, ali i SUV modela X5 M50d i X6 M50d, a bio je dostupan sve do 2018. godine, kada ga je naslijedio B57 s čak četiri turbine. U svakodnevnoj vožnji pružao je momentalne reakcije i vrhunska ubrzanja, uz zadržavanje dizelske učinkovitosti. Triturbo dizel bio je pravi dokaz što sve BMW može kad zaboravi na konvencionalne kompromise.
Audi SQ7/SQ8 TDI (2016. – 2020.)
Audi je također eksperimentirao s tri "punjača", ali na vrlo poseban način. SQ7 TDI, predstavljen 2016., koristio je 4-litreni V8 dizelski motor s dva klasična turbopunjača i – trećim, električnim kompresorom. Taj e-turbo nije koristio ispušne plinove, nego struju iz 48-voltnog sustava, tako da ovaj automboil nije pravi triturbo, no šteta bi bilo ne spomenuti ga u ovom kontekstu.
Električni kompresor je bio je zadužen za trenutno punjenje zraka pri niskim okretajima, gdje su konvencionalni turbo sustavi spori. Ukupna snaga ovog tehnološkog dragulja bila je 435 KS i 900 Nm, a performanse su bile brutalne za SUV od preko dvije tone: ubrzanje do 100 km/h za 4,8 sekundi i maksimalna brzina ograničena na 250 km/h. Sličan sustav koristio je i SQ8 TDI, kao i Bentley Bentayga Diesel, koji se temeljio na istoj mehanici.
Mercedes SLK 320 CDI tri-turbo
Zanimljiv i često zaboravljen eksperiment s triturbo tehnologijom pokušao je i Mercedes, i to u obliku konceptnog modela Mercedes SLK 320 CDI tri-turbo, predstavljenog davne 2005. godine. Iako nikada nije ušao u serijsku proizvodnju, ovaj projekt zaslužuje mjesto u povijesti kao jedan od prvih pokušaja korištenja triju turbopunjača na dizelskom motoru u sportskom automobilu.
Mercedes je tada uzeo poznati 3-litreni V6 dizelski motor i preradio ga za potrebe ovog eksperimentalnog roadstera. Motor je opremljen s tri sekvencijalna turbopunjača, dva manja za niže i srednje okretaje te jednim većim za vršne performanse. Snaga koju je razvijao bila je pozmašnih 286 KS, uz 630 Nm okretnog momenta, što su u to vrijeme bile brojke rezervirane isključivo za benzinske AMG modele. Zahvaljujući toj postavci, SLK 320 CDI ubrzavao je do 100 km/h za oko 5,8 sekundi, a najveća brzina bila je veća od 250 km/h, sve to uz potrošnju manju od 8 litara dizela. Nažalost, SLK 320 CDI tri-turbo ostao je samo studija.
Koenigsegg – konceptualni triturbo
Iako nikada nije stigao do serijske proizvodnje, vrijedi spomenuti i Koenigseggov eksperimentalni V8 motor s centralno postavljenim triturbo sustavom. Razvojni projekt "Tiny Friendly Giant" koristio je jednu veću turbinu u sredini, potpomognutu s dvije manje sa strane, smještene asimetrično radi što ravnomjernijeg ispušnog toka. Taj motor je bio eksperimentalna baza za nove pogonske sustave, ali je na kraju Koenigsegg odlučio za twin-turbo postavke u modelima kao što su Jesko i Gemera.
Modeli s četiri turbo punjača
Iako tema ovog teksta nije "quad-turbo", treba spomenuti da je BMW 2016. predstavio trolitreni dizel s četiri turbine (B57D30S0), koji je razvijao 400 KS i 760 Nm. No i on je, kao ranija verzija s tri turbine, brzo povučen iz ponude, već 2020 godine.
No kad se govori o modelima s četiri turbopunjača, prvo ime koje pada na pamet je Bugatti. Još je Veyron, predstavljen 2005., imao 8,0-litreni W16 motor s četiri turbo punjača, razvijajući 1.001 KS. Kasnije verzije, poput Super Sporta, išle su i do 1.200 KS. Nasljednik, Bugatti Chiron, koristio je istu formulu: W16, 8,0 litara, quad-turbo, ali podignut na čak do 1600 KS. Turbine su poboljšane, a raspored rada je sekvencijalan, dvije turbine rade pri nižim okretajima, a sve četiri se aktiviraju pri višim. Najnoviji Bugatti Tourbillon nema niti jednu turbinu već atmosferski V16 motor s 100 KS i tri električna motora.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....