RIJETKOST

Tri-turbo automobili: Kad dva turbo punjača nisu dovoljna. Ovi automobili su ih imali tri

Dva turbo punjača više nisu nikakva senzacija. No, u jednom kratkom razdoblju, nekoliko hrabrih proizvođača odlučilo je otići još dalje

BMW M 550 d

 BMW
Dva turbo punjača više nisu nikakva senzacija. No, u jednom kratkom razdoblju, nekoliko hrabrih proizvođača odlučilo je otići još dalje

U svijetu automobila, dva turbo punjača više nisu nikakva senzacija. Mnogi današnji dizelski i benzinski motori koriste twin-turbo postavke kako bi povećali snagu, smanjili turbo rupu i poboljšali iskoristivost. No, u jednom kratkom razdoblju, nekoliko hrabrih proizvođača odlučilo je otići još dalje, u zonu tri turbopunjača.

Triturbo je egzotičan teritorij, rezerviran za posebne modele u povijesti, gotovo uvijek one ekstremnih performansi ili maksimalne tehnologije. Danas gotovo zaboravljen, triturbo je nekoć bio najjači adut inženjera koji su željeli istisnuti i posljednji atom snage i postići još više prestiža.

BMW M550d/750d/X5 M50d/X6 M50d

Kad je BMW predstavio svoj 3,0-litreni redni šestak s tri turbopunjača, inženjerski svijet se nakratko zaustavio. Bilo je to 2012. godine, a motor s oznakom N57S koristio je jednu malu turbinu za niske okretaje, srednju za srednji raspon i veliku za vrh performansi. Rezultat? Fantastičnih 381 KS i 740 Nm iz trolitrenog dizelskog motora!

image

BMW-ov dizelski motor s tri turba

BMW Media

Taj se motor nalazio pod poklopcem M550d, 750d xDrive, ali i SUV modela X5 M50d i X6 M50d, a bio je dostupan sve do 2018. godine, kada ga je naslijedio B57 s čak četiri turbine. U svakodnevnoj vožnji pružao je momentalne reakcije i vrhunska ubrzanja, uz zadržavanje dizelske učinkovitosti. Triturbo dizel bio je pravi dokaz što sve BMW može kad zaboravi na konvencionalne kompromise.

Audi SQ7/SQ8 TDI (2016. – 2020.)

Audi je također eksperimentirao s tri "punjača", ali na vrlo poseban način. SQ7 TDI, predstavljen 2016., koristio je 4-litreni V8 dizelski motor s dva klasična turbopunjača i – trećim, električnim kompresorom. Taj e-turbo nije koristio ispušne plinove, nego struju iz 48-voltnog sustava, tako da ovaj automboil nije pravi triturbo, no šteta bi bilo ne spomenuti ga u ovom kontekstu.

image

Audi SQ7 TDI

Električni kompresor je bio je zadužen za trenutno punjenje zraka pri niskim okretajima, gdje su konvencionalni turbo sustavi spori. Ukupna snaga ovog tehnološkog dragulja bila je 435 KS i 900 Nm, a performanse su bile brutalne za SUV od preko dvije tone: ubrzanje do 100 km/h za 4,8 sekundi i maksimalna brzina ograničena na 250 km/h. Sličan sustav koristio je i SQ8 TDI, kao i Bentley Bentayga Diesel, koji se temeljio na istoj mehanici.

Mercedes SLK 320 CDI tri-turbo

Zanimljiv i često zaboravljen eksperiment s triturbo tehnologijom pokušao je i Mercedes, i to u obliku konceptnog modela Mercedes SLK 320 CDI tri-turbo, predstavljenog davne 2005. godine. Iako nikada nije ušao u serijsku proizvodnju, ovaj projekt zaslužuje mjesto u povijesti kao jedan od prvih pokušaja korištenja triju turbopunjača na dizelskom motoru u sportskom automobilu.

image

Mercedes SLK 320 d

Mercedes-Benz

Mercedes je tada uzeo poznati 3-litreni V6 dizelski motor i preradio ga za potrebe ovog eksperimentalnog roadstera. Motor je opremljen s tri sekvencijalna turbopunjača, dva manja za niže i srednje okretaje te jednim većim za vršne performanse. Snaga koju je razvijao bila je pozmašnih 286 KS, uz 630 Nm okretnog momenta, što su u to vrijeme bile brojke rezervirane isključivo za benzinske AMG modele. Zahvaljujući toj postavci, SLK 320 CDI ubrzavao je do 100 km/h za oko 5,8 sekundi, a najveća brzina bila je veća od 250 km/h, sve to uz potrošnju manju od 8 litara dizela. Nažalost, SLK 320 CDI tri-turbo ostao je samo studija.

Koenigsegg – konceptualni triturbo

Iako nikada nije stigao do serijske proizvodnje, vrijedi spomenuti i Koenigseggov eksperimentalni V8 motor s centralno postavljenim triturbo sustavom. Razvojni projekt "Tiny Friendly Giant" koristio je jednu veću turbinu u sredini, potpomognutu s dvije manje sa strane, smještene asimetrično radi što ravnomjernijeg ispušnog toka. Taj motor je bio eksperimentalna baza za nove pogonske sustave, ali je na kraju Koenigsegg odlučio za twin-turbo postavke u modelima kao što su Jesko i Gemera.

Modeli s četiri turbo punjača

Iako tema ovog teksta nije "quad-turbo", treba spomenuti da je BMW 2016. predstavio trolitreni dizel s četiri turbine (B57D30S0), koji je razvijao 400 KS i 760 Nm. No i on je, kao ranija verzija s tri turbine, brzo povučen iz ponude, već 2020 godine.

image

Bugatti Chiron Super Sport

Bugatti

No kad se govori o modelima s četiri turbopunjača, prvo ime koje pada na pamet je Bugatti. Još je Veyron, predstavljen 2005., imao 8,0-litreni W16 motor s četiri turbo punjača, razvijajući 1.001 KS. Kasnije verzije, poput Super Sporta, išle su i do 1.200 KS. Nasljednik, Bugatti Chiron, koristio je istu formulu: W16, 8,0 litara, quad-turbo, ali podignut na čak do 1600 KS. Turbine su poboljšane, a raspored rada je sekvencijalan, dvije turbine rade pri nižim okretajima, a sve četiri se aktiviraju pri višim. Najnoviji Bugatti Tourbillon nema niti jednu turbinu već atmosferski V16 motor s 100 KS i tri električna motora.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 11:04