ZAHTJEVI NOVIH KUPACA

Imate stablo u dvorištu? Moglo bi vam donijeti tisuće eura više pri prodaji nego novouređena kupaonica!

 /SHUTTERSTOCK

Trendovi sa svjetskih tržišta nekretnina, kao i preferencije mlađih kupaca, polako ali sigurno prelijevaju se i na Hrvatsku. Umjesto unutrašnjih kvadrata, novih predmeta i luksuzne opreme, kupci sve češće traže kvalitetu života na otvorenom. Dobro osmišljen vrt u kojem se može provoditi vrijeme, terasa ili sjenica ne samo da podižu estetski dojam doma, nego i konkretno povećavaju njegovu tržišnu vrijednost.

Prema jednom od posljednjih istraživanja tržišta u kojem je sudjelovala dr. sc. ekonomije i marketinga Patricia Williams nekretnine koje imaju razvijenu krošnju zrelog drveća ostvaruju od 18 do čak 35 posto višu cijenu u odnosu na slične objekte bez prirodnog hlada. Primjerice, jedan jedini hrast u dvorištu može imati veći učinak na cijenu kuće od renovirane kuhinje ili kupaonice. U urbanim sredinama, gdje su dvorišta ograničen resurs, ovaj je faktor osobito važan i još više može doiprinjeti cijeni.

Čuvanje postojećeg zelenila u okućnici prilikom gradnje ili dogradnje nekretine tako je sve važniji imperativ, jer su prodavatelji sve svjesniji da svaki bor ili lipa dugoročno donosi i financijsku i ekološku korist. “Kupci danas više cijene funkcionalnost na otvorenom nego samu kvadraturu. Promišljeno oblikovana terasa od dvadesetak kvadrata u hladu često vrijedi više nego 40 kvadrata pod izravnim suncem” zaključila je znanstvenica Williams.

image

Zelene oaze sve su traženije u urbanim sredinama

BEN-BRYANT/GETTY IMAGES

PROČITAJTE JOŠ Najneobičnije dvorište u centru Zagreba

Upravo zato je kod planiranja vanjskih prostora postalo ključno da oblikovanje slijedi prirodu, a ne obrnuto. Pogled, orijentacija, smjer vjetra i nagib terena, sve su to elementi koji bi trebali određivati gdje postaviti sjedeće zone ili sjenice. Ako sama nekretnina nema vlastiti zeleni interijer, to nije razlog za očaj.

Prema istom istraživanju američkog tržišta, nekretnine u blizini zajedničkih vrtova ili malih javnih parkova bilježe prosječno 11,1 posto višu početnu vrijednost od onih koje to nemaju, a dugoročno donose dodatni rast i do 5650 eura u pet godina.

Iako zajednički vanjski prostori u hrvatskim gradovima još nisu standard, inicijative poput urbanih vrtova u Zagrebu, Splitu i Puli dokazuju da postoji rastući interes za “zelene oaze u kvartu” pa se može pretpostaviti da će, posredno, utjecati i na formiranje cijene nekretnina u budućbnosti. Takvi prostori kombiniraju privatnost doma s osjećajem pripadnosti zajednici, što novim generacijama pri odluci o odabiru lokacije svog budućeg doma postaje sve važnije.

Stručnjaci su za magazin Journee Mondiale istakli da najatraktivniji vanjski prostori imaju. tri zajedničke karakteristike, a to su izdržljivost, integracija s kućom i prilagodljivost klimi. Materijali otporni na vremenske uvjete poput kompozitnog drva, prirodnog kamena ili pocinčanog metala jamče dugotrajnost bez potrebe za stalnim održavanjem.

image

Kvalitetni materijali koji mogu trajati desetljećima najbolji su izbor za eksterijere

/SHUTTERSTOCK

Primjerice, u kontinentalnim dijelovima Hrvatske, pokrivene terase s grijačima produljuju sezonu korištenja do kasne jeseni. U Dalmaciji, s druge strane, otporna biljka i pergola s prirodnim hladom ključne su za održivost u vrućim ljetima. Stoga, prije no što se krene s radovima na eksterijeru, važno je napraviti kvalitetnu analizu. Gdje je najviše hlada, kako sunce pada u različitim dijelovima dana i ima li parcela prirodnu zavjetrinu neka su od pitanja koja zahtjevaju stručne odgovore.

Iako su cjenovno povoljnije varijante privlačne, dugoročno se isplati uložiti u materijale koji u eksterijeru traju desetljećima. Na tržištu najma, baš kao i kod prodaje, stanovi i kuće s kvalitetnim vanjskim prostorom postižu više cijene najamnina i dulje se zadržavaju na tržištu. U kontekstu sve konkurentnijeg tržišta, terasa u hladu ili vrt s detaljima postaje odlučujući faktor kod najmodavaca i gostiju.

image

Kvalitetni materijali koji mogu trajati desetljećima najbolji su izbor za eksterijere

/SHUTTERSTOCK

Gledajući iz perspektive dugoročnog ulaganja, uređeni vanjski prostor nije trošak nego pametan poslovni potez, zaključila je Patricia Williams koja je vlasnicima nekretnina s eksterijerom koji ima potencijala poručila da se nipošto ne fokusiraju samo na uređenje unutarnjih kvadrata, već naglasak stave upravo na one vanjske.

PROČITAJTE JOŠ Ovo je najljepše dvorište u Europi

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. prosinac 2025 08:58