odgovori glavnih

Pet razloga zbog kojih kasni obnova Zagreba nakon potresa i tri zbog kojih bi mogla biti brža

 IVANA NOBILO/CROPIX/CROPIX
Brojne su prepreke koje koče protočnost obnove, koje glavni voditelji obnove nastoje ukloniti, iako im nove neprestano iskaču

Tri glavna voditelja obnove Zagreba, Darko Horvat ministar prostornog uređenja i graditeljstva, Luka Korlaet zamjenik gradonačelnika grada Zagreba i Damir Vanđelić ravnatelj fonda za obnovu grada Zagreba govore o trenutnoj situaciji

I uz najbolje namjere čelnih ljudi Ministarstva graditeljstva, Fonda za obnovu i Grada Zagreba, koji su počeli održavati i redovite koordinacije svaki tjedan, obnova nakon potresa u Zagrebu i dalje ide polagano, iako ima naznaka da bi se uskoro mogla malo ubrzati.

Broj podnesenih zahtjeva je gotovo 12.000, a od toga je Ministarstvo izdalo ukupno 32 odluke

Brojne su prepreke koje koče protočnost obnove, koje glavni voditelji obnove nastoje ukloniti, iako im nove, gotovo kao u kakvoj videoigrici, neprestano iskaču pred noge. Te su prepreke posljedica mnogo toga što se dogodilo ili nije dogodilo puno prije potresa. Od neodržavanja nekretnina i zapuštenog građevinskog fonda Zagreba, gomile neriješenih imovinskopravnih odnosa, bespravne gradnje, pretjerane birokratiziranosti sustava te općenite neprotočnosti i sporosti izmjena uočenih problema na nižim činovničkim razinama i korekcije toga u zakonima i propisima na višim upravljačkim razinama. U cijeli taj ranije stvoreni kaos sletio je Zakon o obnovi, iako su stručnjaci iz inozemstva i neki naši upozoravali da s njime ne treba žuriti, nego ga treba vrhunski pripremiti, uz pritisak javnosti koji je, naravno, bio psihološki razumljiv, izrodio se zakon koji nije dobar odnosno mogao bi biti puno bolji. Nadamo se da će njegova izmjena biti skora, sad već prema iskustvu situacije u kojoj se nalazimo, a mogao bi se poslušati i neki savjet stručnjaka iz zemalja koje imaju više iskustva i ne otkrivati, uvijek iznova, toplu vodu.

Brojne prepreke koje koče protočnost obnove posljedica su mnogo toga što se nije riješilo puno prije potresa. Nije provedena prava reforma zemljišnih knjiga, a Zakon o obnovi treba korekcije

Iz odgovora triju glavnih voditelja obnove (ovaj put samo govorimo o Zagrebu), Darka Horvata, ministra prostornog uređenja i graditeljstva, Luke Korlaeta, zamjenika gradonačelnika Zagreba, i Damira Vanđelića, ravnatelja Fonda za obnovu Grada Zagreba, iščitava se sva kompleksnost obnove. Optimistično je to da će se u ovom procesu možda početi rješavati davno nagomilani, pod tepih pometeni problemi, ali, nažalost, to ne ide željenom brzinom. I dalje smo gotovo na početku, iako se, kako kažu nadležni u svojim odgovorima, sve nastoji ubrzati.

Apelira na suvlasnike da riješe imovinsko pravne odnose kako bi mogli ostvariti uvjete za obnovu

I, za kraj, naglasimo važnost sređivanja zemljišnih knjiga. Prava reforma zemljišnih knjiga nije provedena, jer to što smo imali kao reformu bilo je u redu, ali je više bio kozmetički zahvat.

1. Pet razloga zbog kojih kasni obnova Zagreba nakon potresa?

image
DARKO HORVAT
Ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
DARKO TOMAŠ/CROPIX/

Grad i županije stavljat će svoje službenike na raspolaganje za obradu zahtjeva

DARKO HORVAT

Ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine

1. Neriješeni imovinskopravni odnosi pokazuju se kao jedna od najvećih prepreka pri podnošenju zahtjeva za obnovu, te je ova problematika uočena ne samo u odnosu na obiteljske kuće nego i u višestambenim zgradama u kojima pojedini posebni dijelovi (stanovi ili poslovni prostori) nisu upisani u zemljišne knjige, stoga Ministarstvo apelira na sve vlasnike odnosno suvlasnike da što hitnije podnesu zahtjev za upis prava vlasništva pred nadležnim zemljišnoknjižnim odjelom, odnosno da pokrenu zemljišnoknjižni ispravak postupaka ili postupak pred nadležnim sudom, kako bi mogli ostvariti potrebne uvjete za obnovu.

2. Nezakonita gradnja, odnosno dokazivanje postojanosti zgrade - njene legalnosti, budući da je Zakonom o obnovi propisano da se obnavljaju postojeće zgrade, iznimno i one koje nisu postojeće, ako je za njihovo ozakonjenje podnesen zahtjev i ako budu ozakonjene.

3. Dokumentacija koju Ministarstvo ne može pribaviti službenim putem, primjerice međuvlasnički ugovor, neutvrđeno oštećenje i slično, potražuje se od podnositelja zahtjeva, što produljuje proces obrade zahtjeva i donošenje odluke Ministarstva.

4. Popis prostora ili suvlasnika iz odluke suvlasnika ne odgovara zemljišnoknjižnom izvatku, što produžuje sam proces obrade zahtjeva i donošenje odluke Ministarstva.

5. Obrada zahtjeva za obnovu je upravni postupak kojim se utvrđuju sve relevantne činjenice vezane uz konkretnu lokaciju (vlasništvo/suvlasništvo, opravdanost troška, vrsta oštećenja, način i kontrola izvedbe radova i drugo).

image
LUKA KORLAET
Zamjenik gradonačelnika Zagreba
RANKO ŠUVAR/CROPIX/

Obnovu zaštićenih zgrada ubrzat će jasnija i brža mišljenja konzervatora

LUKA KORLAET

Zamjenik gradonačelnika Zagreba

1. Obnova se odvija sporo, prije svega, zbog složenosti procesa i broja uključenih institucija.

2. Odvija se sporo i zbog zamršenih imovinskopravnih odnosa čije razrješenje je premisa početka procesa nekog objekta.

3. Zbog potrebnih predradnji (detaljnog pregleda oštećenja konstrukcije, zatim izrade projekta ojačanja, te - ako se projekt sufinancira preko Fonda za obnovu - rokova postupka javne nabave za odabir projektanata i izvođača).

4. Zbog potkapacitiranosti Ministarstva graditeljstva zaposlenima na obradi pristiglih prijava čiji broj je dodatno jako narastao nakon potresa na Baniji.

5. Zbog birokratiziranog procesa komunikacije između Fonda za obnovu i Ministarstva graditeljstva.

image
DAMIR VANĐELIĆ
Ravnatelj Fonda za obnovu Grada Zagreba
BORIS KOVAČEV/CROPIX/

Stimuliranje samoobnove koju vode vlasnici najbolja je praksa u svijetu

DAMIR VANĐELIĆ

Ravnatelj Fonda za obnovu Grada Zagreba

1. Brzina izrade zakonskog okvira. Zakon o obnovi donesen je šest mjeseci od potresa, prvi program mjera sedam i pol mjeseci od potresa, Fond, na papiru, osnovan sedam mjeseci nakon potresa.

2. Kompleksnost zakonskog okvira i sporo podnošenje zahtjeva. Tri mjeseca od donošenja podzakonskog akta koji je definirao obrasce zahtjeva, tek nekoliko stotina zahtjeva. Poduzet je niz aktivnosti da se to ubrza.

3. Popunjenost stručnim osobljem sektora u Ministarstvu koji obrađuje zahtjeve i Fonda za obnovu je nedostatna i posljedično je spora obrada zahtjeva. Sada je broj zahtjeva gotovo 12.000, a od toga je Ministarstvo izdalo ukupno 32 odluke ili 2,7% zahtjeva.

4. Još je potrebno donijeti podzakonski akt Drugi program mjera koji definira kriterije za izbor izvođača radova i stručnog nadzora.

5. Velik dio nabava u Fondu za obnovu je poništen jer su maksimalne cijene prema članku 42. Zakona o obnovi i Programu mjera, dodatak 11, tablica 7, bitno niže od zaprimljenih ponuda, a veće su od, kako zakon kaže,"najviših cijena usluga, radova i građevnih proizvoda koje se mogu prihvatiti".

2. Tri razloga zbog kojih očekujete da će obnova uskoro biti nešto brža?

DARKO HORVAT

Ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine

1. GSKG-u kao upravitelju zgrada s većinskim upravljanjem na području Grada Zagreba dana je uputa da se podnose uredni zahtjevi u svrhu bržeg postupanja.

2. Budući da GSKG ima zakonske ovlasti za upis posebnih dijelova zgrade, očekuje se da što hitnije riješi zgrade u kojima nisu upisani svi posebni dijelovi, što će također pridonijeti bržoj obradi samih zahtjeva.

3. Intenzivira se suradnja s Gradom Zagrebom i županijama radi prikupljanja dokumentacije kojom grad/županije raspolažu, primjerice uporabne dozvole, rješenje o izvedenom stanju, građevinske dozvole te ostali podaci iz arhiva, a u tom pravcu očekuje se od Grada i županija da stave na raspolaganje svoje službenike kako bi se ubrzali postupci izdavanja uporabnih dozvola, rješenja o izvedenom stanju i prikupljanje same dokumentacije.

LUKA KORLAET

Zamjenik gradonačelnika Zagreba

1. Komunikacija triju glavnih sudionika obnove - Ministarstva graditeljstva, Fonda za obnovu i Grada Zagreba značajno je poboljšana. Spomenuti sudionici održavaju tjedne koordinacije u kojima se razmjenjuju podaci i razrješuju problemi.

2. Grad Zagreb osnovao je i ekipirao mobilne timove koji će građanima koji još nisu aplicirali za sredstva Fonda za obnovu to učiniti za njih.

3. Grad Zagreb je Ministarstvu graditeljstva stavio na raspolaganje dvadeset stručnjaka raznih struka koji će raditi na obradi pristiglih zahtjeva.

DAMIR VANĐELIĆ

Ravnatelj Fonda za obnovu Grada Zagreba

1. Grad Zagreb je obećao da će premjestiti 20-ak stručnjaka u Fond za obnovu.

2. Ministarstvo graditeljstva najavljuje

3. Tri faktora koji su ključni da bi se dugoročno promijenio ritam obnove u Zagrebu?

DARKO HORVAT

Ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine

1. , 2., 3. Ključni faktori su navedeni u prethodnim odgovorima, što bi trebalo rezultirati manjom opterećenošću službenika i bržom dinamikom obrade zahtjeva za obnovu.

LUKA KORLAET

Zamjenik gradonačelnika Zagreba

1. Obnovu bi značajno pospješila i ubrzala izmjena zakonodavnog okvira pogotovo u sferi imovinskopravnih odnosa, odnosno potrebnih preduvjeta za pokretanje postupka obnove, prije svega za uklanjanje pojedinih zgrada. Eklatantni primjer ove slabosti jest nemogućnost uklanjanja ruine na uglu Petrinjske i Đorđićeve ulice, gotovo godinu i pol nakon potresa, iako se radi o zgradi koja evidentno ugrožava sigurnost prolaznika i otežava promet.

2. Isto tako, obnovu zgrada pod zaštitom spomenika kulture ubrzat će jasnija, brža i nedvosmislenija mišljenja Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture.

3. Općenito brža međuinstitucionalna suradnja

DAMIR VANĐELIĆ

Ravnatelj Fonda za obnovu Grada Zagreba

1. Izmjena koncepta Zakona o obnovi tako da se stimulira samoobnova koju vode sami vlasnici ili suvlasnici jer je to najbolja praksa u svijetu.

2. Dopuna programa mjera, podzakonski akt, trebala bi riješiti problem poništenja velikog broja nabava uslijed niskih cijena na malim objektima - obiteljskim kućama.

3. Izmjena Zakona o obnovi mogla bi pojačati opciju samoobnove i riješiti lakšu obradu zahtjeva u Ministarstvu te financiranje građana.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. travanj 2024 23:29