GRAND PRIX 2022.

Rad u budućnosti: Psiholog M. Sakoman: "Ključ pozitivnog razvoja su fleksibilnost i edukacija"

 SHUTTERSTOCK
Trend rada na daljinu može stvoriti više psihološke štete nego koristi ako se društvo ne promijeni
Trend rada na daljinu može stvoriti više psihološke štete nego koristi ako se društvo ne promijeni

Promjene koje su nastupile zbog pandemije virusa covid-19 jako su se odrazile na radno okruženje i dinamiku obavljanja posla zbog (prisilnog) uvođenja rada na daljinu, što često zapravo znači rad od doma. Isto je zaposlenima omogućilo fleksibilniju organizaciju svojih dnevnih obaeza, ali je dovelo i do toga da je granica između privatnog i radnog vremena postala vrlo tanka ili je čak prestala postojati. Kako su se te nagle promjene mogle odraziti na psihu zaposlenih te donosi li takav način rada više pozitivnih ili negativnih učinaka na mentalno zdravlje, upitali smo psihologa Mateja Sakomana, jednog od članova našeg žirija u sklopu projekta D&D Grand Prix 2022., u kojem se bavimo novim načinima rada i propitkujemo o uredima budućnosti.

image

Psiholog Matej Sakoman

Berislava Picek/ CROPIX

PODRŠKA POSLODAVCA

- Smatram da ako je netko već imao iskustvo rada na daljinu ili čak sam birao takve poslove, onda mu ove promjene odgovaraju jer će moći raditi bolje i efikasnije. Osobe pak kojima je ovo velika promjena koju nisu same željele, koje vole društvo i kontakt uživo ili prisutnost nekoga tko ih vodi, njima je teže. Rekao bih da su primarni faktori koji se javljaju kao učinak rada na daljinu usamljenost i osjećaj izolacije. Kao drugo tu su zbunjenost koja se može javiti kod zaposlenika ili pak snalaženje u novoj situaciji i način shvaćanja što se očekuje i kako treba raditi. Treća okolnost koja utječe na to kako će se netko nositi s radom na daljinu su potencijalne distrakcije u obavljanju radnih zadataka te uvjeti rada na daljinu - navodi Sakoman.

Ističe da znanost smatra kako će trend rada na daljinu stvoriti više psihološke štete nego koristi ako se društvo na neki način ne "inovira", no osobno je optimist i vjeruje da će se s vremenom svijet mijenjati i adaptirati te moguće donijeti i brojne nove opcije rada izvan klasičnog ureda. Ipak, smatra da su ključ pozitivnog razvoja novonastale situacije fleksibilnost i mogućnost osobnog izbora te edukacija jer rad na daljinu i rad od kuće nisu isto pa ljude iznova treba educirati kako sve mogu raditi ako nisu u uredu.

image
SHUTTERSTOCK

- Sigurno je da je imati neko mjesto gdje možeš, ali i ne moraš doći bolje nego nemati uopće takvu opciju. No, ako izbora nema, onda možemo govoriti o potrebi vođenja ljudi kroz proces prilagodbe na rad na daljinu i educiranje o opcijama 'što ako?'. Primjerice kako se nositi s usamljenošću, bukom, skučenim radnim prostorom i slično - pojašnjava.

Poslodavci svojim zaposlenicima mogu pomoći da prebrode teške periode kroz razne programe poput edukacija, otvorenih linija, webinara, aplikacija i seminara. Dok neke tvrtke u Hrvatskoj takav pristup imaju već godinama, neovisno o pandemiji, druge su tek sada počele uviđati takve mogućnosti i surađivati sa psiholozima. Prema riječima Mateja Sakomana, od tehnika se trenutačno dosta koriste mindfulness, vježbe disanja, vizualizacije i slično. Osim toga, da bi zaposlenici bili zadovoljni na svom radnom mjestu, radno okruženje bi trebalo ispunjavati potrebe svih razina - od osnovnih poput hrane, do sigurnosti, pripadnosti, prijateljstva, kao i mogućnosti razvoja vlastitih talenata i potencijala.

image
SHUTTERSTOCK

Utjecaj pandemije na radnu populaciju bio je i predmet brojnih istraživanja pa je tako Eurofound, Europska zaklada za poboljšanje životnih i radnih uvjeta, utvrdila da su žene tijekom pandemije patile više od muškaraca. Prema njihovoj analizi, podaci prikupljeni u veljači i ožujku 2021. pokazuju da se 7,4% žena i 5,7% muškaraca teško koncentriralo na posao zbog obiteljskih obaveza. Brojke su još veće za osobe koje rade na daljinu puno radno vrijeme, s malom djecom kod kuće (27% žena, 19% muškaraca). Obiteljske obveze ne utječu samo na posao, već se događa i obrnuto: oko 31% žena i 22% muškaraca koji rade na daljinu puno radno vrijeme, s malom djecom, rekli su da im posao onemogućava da kvalitetno provode vrijeme sa svojom obitelji.

image
SHUTTERSTOCK

WORK LIFE BALANS

- Ženama je, a vjerujem posebno majkama, bilo teže jer su bile u sebi više razdijeljene od muškaraca kojima je, čini se, posao uvijek važniji nego ženin pa imaju više slobode. Također, žene su sklonije anksioznosti od muškaraca. Tu govorimo i o pojmu 'work life balansa' koji ljudi ne razumiju dovoljno. Naime, postoje tri dijela tog fenomena i u dva smjera. Poslovno-privatni konflikt može nastati kada posao remeti privatni život radi objektivnih razloga, primjerice prekovremenih sati ili pak subjektivnih razloga, poput brige i ruminacija o poslu. Postoji i poslovno-privatno osnaživanje, kada radi zadovoljstva poslom i radom osoba biva zadovoljna i sretna i dolazi doma puna energije. Treća stavka je fleksibilnost, odnosno mogućnost da možemo otići kad treba ili maknuti se gdje treba.

Danas je konflikt veći nego prije, a uz to postoji osjećaj krivnje prema djeci, neprekidno ometanje u radu, što je ozbiljna boljka ne samo rada od doma nego i rada u open space uredima koji stvaraju golemu količinu frustracije, prekida i ometanja - analizira Sakoman i dodaje - Mi ne možemo izjednačiti rad od kuće s radom na daljinu. Rad na daljinu može pasati mnogima, a rad od kuće nekima. Sustav obiteljske podrške i edukacija o mogućnostima rada na daljinu otvara nove opcije. Točno je da je fleksibilnost ključ. Ono što je dobro nekome ne mora odgovarati nekom drugom.

Treba se što više koristiti job design, koji će koliko je moguće biti prilagođen individualnim potrebama, a da posao ne pati. Naglasio bih da nije sve na poslodavcu, nego i na svakoj osobi da se posveti traženju rješenja za svoju vlastitu dobrobit i nađe opciju ne samo A ili B, nego ABCDEF - zaključuje Sakoman.

image
SHUTTERSTOCK

PLAN RADA

Kojim idejama bi se poslodavci trebali voditi ubuduće da bi njihovi zaposlenici bili sretni i zadovoljni na radnome mjestu?

1. Zaposliti prave ljude na prava mjesta - zapošljavanje i proces odabira su izrazito bitni jer angažiranost zaposlenika ovisi o afinitetu za posao

2. Truditi se da se posao obavi uz što manje prekovremenih sati i uz brigu da ljudi ne "izgore"

3. Pružiti zaposlenicima osjećaj sigurnosti i poštovanja

4. Jasno odrediti tko je za što odgovoran i dati do znanja da se vodi računa o rezultatima

5. Uzajamno povjerenje

image
SHUTTERSTOCK

GRAND PRIX

Žiri i publika biraju najbolji ured u Hrvatskoj

U sklopu projekta D&D Grand Prix 2022. izabrat ćemo najbolji ured koji ispunjava kriterije koje donosi budućnost rada. Tim D&D-a nominirao je 15 ureda, a stručni žiri će izabrati onaj najbolji. Zanima nas i mišljenje publike, pa će i naši čitatelji imati priliku glasovati od 13. do 26. lipnja putem naših digitalnih platformi. Ovaj vikend donosimo drugih pet nominiranih ureda. Pobjednike ćemo objaviti 2. srpnja

Partner našeg Grand Prixa je HEP, a projekt su podržali i Eurovilla - vodeća agencija za nekretnine s poslovnicama u svim dijelovima Hrvatske, Velux - vodeći svjetski proizvođač krovnih prozora, prozora za ravni krov i dodatne opreme, Jysk - danski stručnjak za kulturu spavanja i života, Cushman & Wakefield CBS International - vodeća globalna kompanija za savjetovanje i usluge vezane uz prodaju i zakup komercijalnih nekretnina, izradu procjena vrijednosti nekretnina i razvojnog savjetovanja, te Seed&Foster Holding, koji se bavi investiranjem u poslovne i rezidencijalne nekretnine te startupe, a ta se kombinacija najbolje opisuje kao BRICKS & CLICKS.

image

Partner i sponzori D&D GRAND PRIX 2022.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2025 02:19