Budućnost hrvatskog produkt dizajna

Formula za uspjeh: dizajn, kvaliteta i ekološka svijest

Produkt dizajn u Hrvatskoj je još samo hobi. Nešto što dizajneri vole raditi, ali, kažu, ne mogu živjeti od toga pa često svoje zamisli ostvaruju nakon što im završi radno vrijeme, na mjestu na kojem rade da bi zaradili za život, ali sigurno ga ne odrađuju s toliko strasti i ljubavi. No, unatoč tome, uvjereni su, uskoro će doći vrijeme kada će hobi postati posao! – Dizajn je struka budućnosti. Dovoljno je pogledati oko sebe da bismo to shvatili.

Čaša koju držimo u ruci nečiji je dizajn, olovka, telefon… Upravo iz tog razloga jasno je da se može očekivati svijetla budućnost za naše dizajnere – kaže Luka Mjeda, direktor Centra za dizajn Hrvatske gospodarske komore. Hrvati su, naime, oduvijek voljeli proizvod s potpisom, ali donedavno su to bili uglavnom strani potpisi.

Sada je situacija bitno drugačija, a imena domaćih produkt dizajnera sve su popularnija. – Sve je počelo 2009. godine, kada je na inicijativu Centra za dizajn osnovana Zajednica za industrijski dizajn (ZzID). Tijekom godina umrežavanjem industrijskih dizajnera, povezivanjem dizajnera s gospodarstvom i uz promociju došlo je do približavanja široj javnosti.

Danas je u ZzID-u oko 60 dizajnera i 20 proizvođača, a njihov broj konstantno raste – kaže Mjeda. Naravno, prošlost hrvatskog produkt dizajna nije bila baš svijetla. Trebalo je vremena da proizvođači shvate važnost dizajnera pa su njihove zamisli godinama ostajale samo nacrtane na papiru. – Činjenica je da ne možemo konkurirati jeftinoćom, ali kvalitetom i dizajnom zasigurno možemo. Ulaskom u Europsku uniju stvari su se bitno promijenile, tako da je iznimno važno registrirati proizvod i dati mu prepoznatljivost. Više se ne izrađuje komad namještaja za Split, Zagreb ili Sisak…, sada se radi za mnogo veće tržište i tako se treba postaviti – smatra Mjeda.

Ono što se još treba promijeniti su sredstva iz EU koja bi išla dizajnerima, pa u Centru za dizajn smatraju da je to ključ uzleta produkt dizajna. Osim toga proizvođači moraju shvatiti da u poslu uvijek postoji rizik. Naime, nešto će se probiti na tržištu i “zaraziti” mase, a nešto će doživjeti neuspjeh.

Tako je u svakom poslu, pa i u ovom. Predsjednica Zajednice za industrijski dizajn HGK, Ada Kezić smatra da je najvažnija konkurentnost, a da bi to postigli, moraju ponuditi ono što se traži: estetski lijepo, kvalitetno i napravljeno od prirodnih materijala. – Situacija je trenutno takva da velike tvrtke s masovnijom proizvodnjom od dizajnera uglavnom traže dizajn stolova i stolaca za blagovanje, komode, elemente za dnevne boravke, trosjede i kutne garniture. Manji proizvođači znaju tražiti nekakav komad namještaja koji bi privukao pažnju kupaca kako bi na taj način postali prepoznatljivi – smatra Kezić. Dva su puta dizajnera, smatra Kezić: jedan je, i to mnogo mnogo lakši, kada proizvođač zatraži da mu se dizajnira neki komad namještaja, a drugi, teži, kada dizajner sam krene s nekom zamisli. Radove hrvatskih industrijskih dizajnera do kraja mjeseca moguće je pogledati u sklopu Noći muzeja 2014. na izložbi radova ZzID (Retrospektiva) u Centru za dizajn HGK u Draškovićevoj 45.

Ako vam se svidio ovaj članak, molimo vas da ga podijelite!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
31. listopad 2020 21:29