taktilna slikovnica za slijepe

Čudesan svijet koji se istražuje prstima

Nagrađivana slikovnica nastala kao diplomski rad je prije svega osmišljen da bude razumljiva i zanimljiva za djecu slijepu od rođenja, koja ne posjeduju vizualnu memoriju te će se služiti Brailleovim pismom

Na početku ove priče ima jedno malo biće što ni samo nije znalo u čudesan svijet je palo. Tamo se kotrljalo na oblutcima, ljuljalo na santi leda, vrtjelo na vrtuljku, sviralo začarano glazbalo i mazilo s čupavim stvorenjem.


Sve su to zgode koje djeca mogu pratiti čitajući slikovnicu "Čudesan svijet". No, to nije obična knjiga za najmlađe, nego taktilna slikovnica prilagođena slijepoj djeci, nastala kao rezultat diplomskog rada Zrinke Horvat u akademskoj godini 2014./2015. na Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.


Kako pojašnjava autorica, slikovnica je prije svega osmišljena da bude razumljiva i zanimljiva djeci slijepoj od rođenja, koja ne posjeduju vizualnu memoriju te će se služiti Brailleovim pismom. Visok koloristički kontrast te uvećani tisak čine ju prikladnom i za slabovidnu djecu, no nema zapreke da slikovnicu koriste i ostala djeca jer je taktilna stimulacija vrlo poželjna u dječjem razvoju, neovisno o kvaliteti vida.

- Uvođenje taktilnih elemenata u medij tiskane knjige činio mi se kao zanimljiv fenomen grafičkog dizajna jer se tu granica između dvodimenzionalnog i trodimenzionalnog gubi. Kada sam trebala odabrati temu za diplomski rad, počela sam bilježiti takve situacije, iako tada nisam znala u kojem će me smjeru to odvesti.


Vrlo sam brzo uočila da su u slučaju slikovnica za slijepu djecu taktilni elementi suštinski dio samog medija, a ne samo dodatak, nakon čega se finalna tema iskristalizirala - ispričala je ova 24-godišnjakinja.

Prvi korak projekta bilo je istraživanje teme te postojećih primjera. Posjetila je ustanove poput Tiflološkog muzeja, Hrvatske knjižnice za slijepe u Zagrebu te Knjižnice za djecu s oštećenjem vida OŠ Pećine u Rijeci. Zaključila je da postojeće taktilne slikovnice u pravilu nisu primjerene djeci slijepoj od rođenja.

- Najčešće se radi o doslovnim taktilnim adaptacijama slika iz klasičnih slikovnica, koje si slijepa djeca teško mogu ili si ih ne mogu predočiti. Pristup oblikovanju slika za slijepu djecu stoga mora biti iz temelja drugačiji - prilagođen njihovu osobnom doživljaju svijeta i slobodan od našeg kolektivnog vizualnog naslijeđa - prisjetila se Zrinka.


Slikovnica "Čudesan svijet" projektirana je kao set zasebnih odvojivih ploča od laganih materijala međusobno povezanih omotnom tkaninom. Različiti interaktivni i taktilni elementi unutar su jednake kružne forme. Svaka ploča opisuje jednu situaciju malog bića u čudesnom svijetu, a zgode koje ono ondje prolazi, čitatelj simbolično doživljava vlastitim rukama; ljulja se, kotura, okreće i svira… Priča je napisana u obliku pjesme te, osim latinicom, ispisana i Brailleovim pismom, a likovi i mjesta nisu strogo definirani kako bi ih dječja mašta mogla sama nadograditi.

- Priču sam osmislila i napisala sama, gradeći je oko taktilnih slika, kako bih objedinila sve faze projekta, od ideje do realizacije. Izrada modela bio je dugotrajan proces, a uključivao je različite materijale koji su mi bili dostupni, od foreksa, pleksiglasa i drva do krzna, gume i kartona. Veliku podršku projektu je dala i likovna pedagoginja Tanja Parlov, s dugogodišnjim iskustvom rada sa slijepom i slabovidnom djecom u Centru za odgoj i obrazovanje 'Vinko Bek' u Zagrebu. Ona je, osim pružanja važnih informacija o načinu na koji slijepa djeca percipiraju likovnost, osigurala da završni model slikovnice isprobaju i testiraju djeca kojima je slikovnica namijenjena - priča Zrinka, koja je podršku imala i od svojih profesora, mentora Stipe Brčića i komentorice Sanje Bencetić.

Rad je nagrađen godišnjom nagradom diplomskog studija dizajna - smjer vizualnih komunikacija u ak. god. 2014./2015., a dobio je i posebno priznanje Hrvatskog dizajnerskog društva na Izložbi hrvatskog dizajna 1516 u kategoriji studentskih radova vizualnih komunikacija.

- Na žalost, slikovnica još nije gotov proizvod. Postojeći primjerak ima ulogu demonstriranja ideje, stoga nije prilagođen serijskoj proizvodnji i nije namijenjen dugotrajnoj upotrebi. Nastojim redizajnirati slikovnicu kako bi se mogla proizvesti serijski te se nadam da ću nakon toga uspjeti pronaći tvrtke zainteresirane za suradnju - zaključuje autorica, koja trenutno uživa život freelance dizajnera, radeći projekte iz područja grafičkog dizajna, ilustracije i animacije s raznovrsnim klijentima.

Foto: Berislava Picek / Hanza Media

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. travanj 2024 17:50