Najpoželjniji mirisi

Ekspert za parfeme o najfinijim mirisima Božića i zime: Blagdani bi trebali mirisati ovako

 FLORAIKU
Za nas Europljane miris Božića danas su začini koji su došli s Dalekog istoka: cimet, klinčić, vanilija, tonka...

Juraj Sotošek radi za tvrtku Memo International, koja je jedan od svjetskih lidera parfemske industrije. Ispričao nam je kako bi trebali mirisati blagdani.

Prva asocijacija na mirise Badnjaka i Božića mnogima je vonj hrane koja se jede za te blagdane, kao i kuhanog vina s klinčićima. Miris Božića može biti i onaj od bora u stanu ili kući ili čak hladnog zraka kada napada snijeg, čemu, pak, dugo nismo svjedočili u ovo doba godine. Moguće asocijacije često su vezane i za specifičnosti kraja iz kojeg netko dolazi.

image
DAMJAN TADIĆ/CROPIX

Zanimalo nas je što o toj temi mogu reći profesionalci kojima su parfemi i mirisi zanimanje. Razgovarali smo s Jurjem Sotošekom, koji radi za tvrtku Memo International, koja je jedan od svjetskih lidera parfemske industrije, kao menadžer za regije srednje i istočne Europe, te je zadužen za tri brenda na 26 europskih tržišta.

image
Memo Paris

Postoji li jedinstven miris Božića? Što je vama osobno taj miris?

- Miris Božića je za svakoga drugačiji, odnosno za svaku civilizaciju je poseban, tako da sigurno ne postoji jedinstven miris Božića, nego nekoliko njih. To je tema koju sam prolazio s gotovo svakim parfumerom kojega sam susreo jer je interesantna. Pitanje bi bilo zanimljivo studijski obraditi kroz spoj struke povjesničara i parfumera jer mislim da bismo tada dobili precizan odgovor. Za nas, Europljane, miris Božića danas su začini koji su došli s Dalekog istoka, a koristimo ih u kuhanom vinu, suhim kolačićima, tradicionalnim kolačima i jelima; cimet, klinčić, vanilija, tonka, kardamom i ostali iz te palete - odgovara Juraj Sotošek te dodaje da su adventski događaji samo produbili tu kulturu mirisa i povezivanja Božića s gurmanskim tipom parfema koji lebdi u zraku.

image
Memo Paris

Zanimljivo, u dijelovima Europe gdje je bio arapski utjecaj, poput Španjolske na primjer, u slanim jelima se koristi ružmarin i kardamom i koristi ih i jedan parfumer iz Barcelone, jer miris Božića je njima miris pečene purice koja je začinjena s ta dva začina.

image
DAMJAN TADIĆ/CROPIX

PARFUMERI ZA EFEKT HLADNE ZIME KORISTE ESENCIJU IRISA, KOJA IM OMOGUĆAVA DA KROZ NJEGOVE ZELENO-BIJELE PUDERASTE EFEKTE DOČARAJU MIRIS BJELINE

Osobno ima dvije asocijacije na miris Božića.

- Prvi moment je kada se otvore ulazna vrata doma i kad vas zaplahne miris kuhinje u kojoj su se pekli pečenje i kolačići - taj spoj daje specifičnu notu u zraku. Drugi je miris galete i svježe pečenog slatkog tijesta, a to mi je asocijacija na doba kada sam živio u Parizu, jer se tamo na poklon međusobno daju svježe pečene galete - govori nam J. Sotošek.

image
FLORAIKU

Na tržištu postoji nebrojeno mnogo mirisa za prostor i parfema koji dočaravaju Božić. Oni su, objašnjava on, odlični za dane kada nije Badnjak ili Božić, a kada si želimo dočarati blagdanski ugođaj. Jer, na blagdane ih je dovoljno u domovima.

- Mnogima, pa tako i mojoj obitelji, atmosferi općenito doprinosi miris za prostor iz difuzora koji imaju bambusove štapiće ili jako lijepo oblikovan ratan jer, osim mirisa, unose i estetski element koji je atraktivan i topao. Što je još romantičnije, obožavatelj sam svijeća, i moja supruga i ja volimo dobre, opojne svijeće, koje puštaju svoj miris malo po malo. Unijeti miris u dom u obliku svijeće ima i simboliku u kršćanskoj tradiciji, tako da je to možda i najljepši mogući način parfimiranja doma - smatra Sotošek. U tom smislu preporučuje tople, kremaste i blage mirise koje je zapadna civilizacija upoznala kroz puteve svile.

image
FLORAIKU

- To su jako ugodni mirisi za dom u ovo doba i mogu stvoriti lijepe emocije, a potom i uspomene. To bi značilo miris na bazi burbon vanilije, koja je topla, nježna, opojna, ili, na primjer, miris korijandra, koji prostoru daje osvježavajuću notu. Osobno volim šafran, samo je postao izrazito skup, što se može vidjeti i na policama supermarketa jer uglavnom dolazi iz istih izvora za parfemsku i prehrambenu industriju, iz pokrajina Indije i Pakistana. Za kraj bih spomenuo miris ambera - koji mnogi povezuju baš s Božićem. Ambra je zapravo parfumerski efekt, a ne sastojak. Njezin je miris kremast, puderast, topao i elegantan - objašnjava on.

image
FLORAIKU

Nastavljamo razgovor općenito o mirisima zime. U parfemskoj industriji, mirisi zime su teški i opojni, orijentalni, jako upečatljivi.

- To je sada pravilo i tako funkcioniraju stvari na tržištu. Ukratko, jedan od razloga je što hladan zrak dopušta koži da drugačije projektira mirise, pogotovo one gurmanske note. Međutim, kada parfumer sam pristupi stvaranju parfema koji dočarava zimu, onda je priča drugačija. Za efekt zime u pravom smislu, hladnoće, parfumeri koriste esenciju irisa koji im omogućava da kroz njegove zeleno-bijelo-puderaste efekte dočaraju miris bjeline - objašnjava Juraj Sotošek te dodaje da se koristi i takozvani akord fougère, a to je spoj aromatičnih nota, primjerice bosiljka, drvenih nota, primjerice sandalovine, i zemljanih poput mahovine, koji mu daje efekt “leda”.

image
DAMJAN TADIĆ/CROPIX

Traženi su mirisi na bazi burbon vanilije i korijandra

Pitamo ga kako se i kada javila njegova strast za parfemima. Sotošek je, naime, magistrirao na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu, a potom završio profesionalni magisterij u Parizu na Sorboni, za konzultanta i europske poslove. Ipak, danas se ne bavi nijednom od tih struka.

image
FLORAIKU

- Kod mene se interes za parfeme javio krajem 2011. godine, kada sam bio student Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu i imao zanimljivog profesora, prilično ‘otkačenog’, koji je također lud za rijetkim parfemima. Počeli smo se družiti i u društvu bi se uvijek debatiralo o dobrim mirisima. Tada sam odlučio pisati o parfemima na svojem blogu BL’eauOG, koji sada zbog obujma posla ne stignem održavati, i sve sam dublje ulazio u tu industriju. Tada sam idealizirao taj svijet kao strastveni promatrač izvana - svi ti sajmovi u Milanu, Firenci, Parizu i parfumeri koji stvaraju parfeme - to je jedan poseban, zatvoreni krug i zaseban svijet. Što sam dublje ulazio u njega, sve sam više bio zaokupljen time, kao Dante svojim krugovima - odgovara Juraj Sotošek.

image
DAMJAN TADIĆ/CROPIX

Za kraj, zanimalo nas je i koji parfem smatra idealnim kao dar ispod bora?

- Teško pitanje! Izdvojio bih Floraiku Paris I Am Not A Flower - mislim da se rijetko susreće toliko elegantan, moćan, elegantan i uravnotežen parfem koji pršti ekskluzivnošću. Izvorno je lansiran samo za Harrods u Londonu, no danas je dostupan i na drugim prodajnim mjestima jer je naprosto očarao mnoge - zaključuje Sotošek.

image
FLORAIKU

Claru Molloy, kreativnu direktoricu tvrtke Memo International sa sjedištem u Ženevi, također smo pitali što je za nju miris Božića. Memo International je jedan od svjetskih lidera u svijetu luksuznih parfema i nalazi se u Harrodsu, Bloomingdale’s, Harvey Nicholsu i ostalim premium trgovinama u svijetu. Clara Molly rodom je Francuske.

image
FLORAIKU

- Za Božić sam uvijek uz moju obitelj, a naša je tradicija bacati kore mandarina u vatru. Čitava soba divno zamiriše. Topla, ugodna atmosfera uz vatru i miris kore mandarina uvijek me podsjeća na Božić, taj vrlo ugodni drvenast citrusni miris. Obiteljski trenutak - rekla nam je Clara Molloy.

Za njezina supruga i poslovnog partnera Johna Molloya, kako kaže, taj je miris, nesumnjivo, okrepljujuć irski zrak, koji udiše kada se vrati kući kako bi proslavio Božić s obitelji.

- Miris zemlje, konja u galopu; zemljani, zeleni i kožasti. I miris ukusnih džemova koje je napravila moja majka! Slatko i utješno - rekao je John Molloy.

DIVNI CITRUSI

image

Clara Molloy, kreativna direktorica tvrtke Memo International

Clara Molloy, direktorica tvrtke Memo International: “Svi članovi obitelji bacaju kore mandarine u vatru”

Claru Molloy, kreativnu direktoricu tvrtke Memo International sa sjedištem u Ženevi, također smo pitali što je za nju miris Božića. Memo International je jedan od svjetskih lidera u svijetu luksuznih parfema i nalazi se u Harrodsu, Bloomingdale’s, Harvey Nicholsu i ostalim premium trgovinama u svijetu. Clara Molly rodom je Francuske.

image
FLORAIKU

- Za Božić sam uvijek uz moju obitelj, a naša je tradicija bacati kore mandarina u vatru. Čitava soba divno zamiriše. Topla, ugodna atmosfera uz vatru i miris kore mandarina uvijek me podsjeća na Božić, taj vrlo ugodni drvenast citrusni miris. Obiteljski trenutak - rekla nam je Clara Molloy.

Za njezina supruga i poslovnog partnera Johna Molloya, kako kaže, taj je miris, nesumnjivo, okrepljujuć irski zrak, koji udiše kada se vrati kući kako bi proslavio Božić s obitelji.

- Miris zemlje, konja u galopu; zemljani, zeleni i kožasti. I miris ukusnih džemova koje je napravila moja majka! Slatko i utješno - rekao je John Molloy.

Više na: www.memo-i.com

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. travanj 2024 12:55