Dizajn i automobili

Ford Mustang - američka ikona dizajna autoindustrije: Ovo je detaljna priča o njemu...

Piše: ROBERT BAJS, vlasnik renomirane hrvatske tvrtke za uređenje interijera IO DECOR, ali i strastveni ljubitelj luksuznih i sportskih automobila te jedan od pokretača projekta Pink Wing
 MARKO TODOROV/CROPIX
Tijekom svog postojanja Ford Mustang bio je obiteljski automobil, statusni simbol, filmska zvijezda i rado viđena na bilo kakvoj utrci

Kada je davne 1945. Henry Ford II. sa svojih 26 godina pri povratku sa služenja vojnog roka zasjeo na čelo Ford Motor Company bez ikakva iskustva, nije niti slutio da će ispisati povijest automobilizma SAD-a, ali i cijelog svijeta.

Od samog je početka znao i vjerovao da je ključ dobrog poslovanja sinergija s radnicima, prijateljstvo i dobro poslovno okruženje. Samim time pristao je da obiteljski posao postane javno trgovačko društvo te je u jednom danu prodano više dionica nego što je postigla ijedna druga tvrtka u povijesti. Njegova je vizija bila da treba postići jednostavnost, izdržljivost i nisku cijenu automobila jer je to ključno za osvajanje srca klijenata. Uspješno upravljajući tvrtkom desetak godina i vodeći se svojom vizijom, uz uspone i padove, 1958. uz posvetu imenu i dijelu svog oca predstavio je automobil Edsel koji je u dvije godine postojanja i proizvodnje doživio veliki poslovni fijasko.

image
MARKO TODOROV/CROPIX

U PRVIH NEKOLIKO MJESECI PRODANO JE VIŠE OD MILIJUN AUTOMOBILA

Nastavljajući oprezno s poslovanjem, odmah se kao najbolji poslovni potez koji je Henri Ford II. napravio pokazalo to što je u svoj tim doveo Leeja Iacoccu. Lee je počeo kao inženjer, ali se vrlo brzo pokazao kao najbolji prodavač svih vremena. Godine 1956. predstavio je jedinstven Fordov slogan - “56 za 56”, koji je označavao da za vrijednost rate od 56 dolara svaki Amerikanac može kupiti automobil. Ta je kampanja omogućila FMC-u da proda stotine tisuća automobila i ostvari enorman profit. Na krilima svojeg uspjeha Lee je počeo graditi tajni projekt koji je spretno krio od uprave FMC-a, ali i Henryja samog jer bi se nakon fijaska s Edselom takav projekt odmah odbacio. Zatražio je nekoliko dizajnera da naprave skice i vjerne makete u prirodnoj veličini sportskog automobila koji je Ford trebao dovesti na sam vrh automobilizma. Dizajn i skica automobila, koju je napravio Gale Halderman, a koji je u konačnici odabran kao osnova proizvodnje Mustanga, izvorno se zvao Cougar. Prema dizajneru Johnu Najjaru postavljeno je ime i povezano s borbenim zrakoplovom iz Drugoga svjetskog rata imena P-51. Halderman i njegov šef Joseph Oros snažno su gurali ime Cougar - koje je bilo inačica imena poput Panther i Torino - pa je tako i prvi znak-amblem bio mačka. No, tada je promijenjen u znak konja te je nazvan Mustang, a cijeli je projekt u konačnici blagoslovio Henry Ford II.

image
Shutterstock

LANSIRANJE JE OBILJEŽILA JAKA MEDIJSKA KAMPANJA, OD ŠOPING-CENTARA DO SVIH VAŽNIH TISKOVINA

Lee Iacocca, kao Ford’s General Division Manager, 1964. godine predstavlja Ford Mustang za koji je rekao: “Mustang je divlji konj, a ne pripitomljeni trkač”. Samim lansiranjem automobila krenula je jaka medijska kampanja u kojoj su automobile Mustang postavili na sva ključna mjesta kao što su aerodromi, trgovi i šoping-centri te u sve relevantne tiskovine. FMC je radi promidžbe bukirao cjelokupni prime-time na sve tri televizijske nacionalne mreže. Prodaja je krenula strelovito tako da su određeni dileri automobila morali angažirati policiju da osigurava područje jer je mnoštvo kupaca preplavilo salone. U prvih nekoliko mjeseci prodano je više od milijun automobila. Uspješnom prodajom Mustanga Lee Iacocca postao je predsjednik kompanije Ford Motor, ali je više od svega postao neokrunjeni kralj Forda.

image
MARKO TODOROV/CROPIX

Iako je Mustang br. 1 “nehotice” prodan Kanađaninu Stanleyju Tuckeru, pilotu Eastern Airlinesa, vjernost Amerikanaca u kupnju Mustanga nije nikad oslabjela.

Nažalost, Henri Ford II. je 13. kolovoza 1978. godine otpustio Leeja Iacoccu, uz šturo službeno obrazloženje da se ne slažu oko nekih poslovnih odluka. Neslužbeno je Henri Ford II. rekao da mu se Lee Iacocca ne sviđa. Neobuzdani ego i nadmetanje s Fordom II. stajali su ga najveće funkcije u životu. Nastavio je svoju karijeru u Chrysleru, ali bez velikog uspjeha kao s Fordom i Mustangom.

image
Shutterstock

DIZAJN TIJEKOM POVIJESTI

Nit vodilja prvog modela Mustanga bio je borbeni avion sa svim elementima u interijeru i eksterijeru. Veličinom, gabaritima, obujmom motora i “konjažom” od prvog modela Mustang je stalno rastao - 1964., 1967., 1969. i1971., a onda se pojavom naftnog embarga naglo počeo smanjivati od 1974. do 1978. godine. Novom platformom nazvanom Fox automobili Mustang se dičio od 1979. do 1993., a 1987. kreće na AERO izgled. Ipak, od 1994. do 2004. Mustang se vratio svojim korijenima. Ford je 1999. godine obnovio styling motiv tvrtke sa znakom New Edge. Ipak, dizajnerski odjel je čvrsto odlučio kako će model od 2005. do 2014. ići na potpuni retro stil. Konstantno uvjetovanje robusne unutrašnjosti s teškim materijalima i jednostavnost u dizajnu linija unutrašnjosti s velikim udobnim sjedalima bila je odlika američkog Mustanga za ravne i dugačke ceste. Manjak elektronike i nedostatak udobnosti na šasiji automobila očitovao se i lisnatim oprugama te krutim osovinama. Sve je upućivalo na to da Ford kaska za tehnološkim rješenjima europskih automobila sve do Mustanga 2015. koji je postao moderni Mustang za 50. godišnjicu tog modela.

BIVŠI AMERIČKI PREDSJEDNIK BILL CLINTON PONOSNI JE VLASNIK KABRIOLETA MUSTANG IZ 1967.

A kad je riječ o povijesti, poznato je da je Janine Bay bila prva žena na funkciji glavnog inženjera Mustanga te je od 1994. do 1999. bila odgovorna za dizajn i razvoj Mustanga (1999.) i Cobre (1999.). Ona je i jedina žena koja je ušla u Kuću slavnih Mustang kluba Amerike.

image
Shutterstock

BOJE:

Crvena je bila najpopularnija boja Mustanga tijekom godina, a slijedile su je redom plava, srebrna, bijela, crna, zelena, smeđa i žuta.

Mustang iz 1967. bio je dostupan u dvije nijanse ružičaste boje: ružičasti sumrak i Playboy ružičasta.

Iako je žuta s vremenom bila najmanje omiljena boja, nadahnula je duboke strasti među vlasnicima Mustanga. Registar žutog Mustanga, osnovan 2001. godine, posvećen je vlasnicima i entuzijastima žutih Mustanga. Ima više od 8932 člana i 8984 registriranih vozila diljem svijeta, a od svog osnivanja bio je domaćin više od 60 događaja. Žute nijanse Mustanga u registru kreću se od rane proljetne žute, ponuđene 1965. i 1966., do cink žute, predstavljene 2000. godine.

image
MARKO TODOROV/CROPIX

Crna je danas najprodavanija Mustangova boja za vanjštinu automobila, što je porast od deset posto u proteklom desetljeću, a činila je 28 posto svih prodanih Mustanga 2013. godine.

CRVENA JE BILA NAJPOPULARNIJA BOJA MUSTANGA TIJEKOM GODINA, A SLIJEDILE SU REDOM PLAVA, SREBRNA, BIJELA, CRNA, ZELENA, SMEĐA I ŽUTA

FMC je 2007. predstavio izdanje Mustanga poznato pod nazivom “Warriors in Pink”. To posebno izdanje predstavljalo je ružičaste rocker trake na poklopcu motora i bočnim stranama te ružičaste šavove u unutrašnjosti. Posebno je dizajnirana rešetka automobila pa je tako poznata značka ponija Mustanga također postala ružičasta za ovu verziju, koja je stvorena u korist zaklade za rak dojke Susan G. Komen. Vozači bi se mogli odlučiti i za stakleni krov. Ford je predstavio i ekskluzivnu liniju odjeće “Warriors in Pink”, a dosad je prikupio 120 milijuna dolara za borbu protiv raka dojke.

image
Shutterstock

POSEBNE EDICIJE:

Kasna pretproizvodnja crnog tvrdog krova na Mustangu bila je prilagođena Henryju II. i uključivala je prilagođeni interijer od kože Lincoln i ručno oslikane pruge. Henry je poslije automobil poklonio svom vozaču, a on ga je naknadno prodao kolekcionaru za nepoznati iznos.

Na redizajniranom Mustangu iz 1994. godine - kodnog naziva SB95 - planiran je uklonjivi tvrdi krov, ali troškovi i problemi s bojanjem ograničili su njegovu primjenu na samo 1995 SVT Mustang Cobre, koje su sve bile crne.

Šezdesetih godina prošlog stoljeća, u jeku najveće svoje slave, Sonny i Cher dizajnirali su svojeg modificiranog Mustanga za Georgea Barrisa iz Los Angelesa. Sadržavao je “divlje” farove, unutrašnjost od leopardove kože i boje koje privlače oči. Naposljetku je automobil 2010. godine prodan kolekcionaru za 137.000 američkih dolara.

image
Shutterstock

Bivši američki predsjednik Bill Clinton ponosni je vlasnik kabrioleta Mustang iz 1967. - ledenoplave boje s bijelom unutrašnjošću.

FORD-SHELBY:

Najbolje preinake Mustanga, ali i ostalih sportskih Fordovih modela, oplemenio je čudotvorac Carroll Shelby, stvoritelj Mustanga Cobre, koji nikad nije bio zaposlenik Forda, ali je za Ford stvarao superbrze automobile te utjecao na četiri uzastopne pobjede Forda GT ispred Ferrarija na planetarnoj utci 24 sata Le Mansa. Prvi supernapunjeni Mustang pojavio se 1966. godine, ljubaznošću Carrolla Shelbyja koji je proizveo jedanaest GT350 superautomobila opremljenih motorima Paxton Supercharger. Model Shelby GT500 i njegov 5,4-litreni V8 s 500 KS 2007. godine je najbrži i najsnažniji Mustang. Shelby GT500 2020. sa svojih 760 konjskih snaga definitivno je umijeće sportskih automobila današnjice.

image
MARKO TODOROV/CROPIX
image
MARKO TODOROV/CROPIX

NOVO POGLAVLJE FMC - FORD MUSTANG 2015.

SAD je 2009. godine tresla najgora ekonomska kriza od Velike depresije, a Ford Motor Company bio je predan u odluci da redizajnira krunu dragulja svoje flote, potpuno novi Mustang. Uprava je odlučila novi model lansirati za 50. godišnjicu modela Ford Mustang.

Od početka krize velike automobilske korporacije morale su, nažalost, zatvoriti svoja vrata, a samo u automobilskoj industriji u SAD-u otpušteno je više od 20.000 zaposlenika. Oldsmobile (1897. - 2004.), Plymouth (1928. - 2001.), Pontiac (1926. - 2010.), Hummer (1992. - 2010.), Mercury (1938. - 2010.), Saab (1937. - 2012.) i Saturn (1985. - 2010.) neke su od tvrtki koje su stavile ključ u bravu.

Grad Detroit, centar autoindustrije, prvi je grad koji je proglasio bankrot. Teška vremena nadvila su se nad ekonomiju SAD-a, ali i ostatka svijeta.

U tim teškim trenucima u Dearbornu u Michiganu na mjesto glavnog dizajnera potpuno novog modela Mustanga zasjeo je “naš čovjek”, Kemal Curić, s više od 1000 ljudi koji su radili na projektu potpuno novog modela kojim je Ford želio osvojiti europsko tržište. Kao i svaki projekt automobila, sve počinje ručnom skicom koja nakon potvrde postaje model-maketa od gline u prirodnoj veličini. Inženjeri, koji sudjeluju u proizvodnji, moraju je doživjeti u cijelosti na prirodnom danjem svjetlu. Dva glinena modela proizvedena su prije konačne odluke. Više od 2000 novih dijelova koji čine cjelinu potrebno je stvoriti od početka. Oni moraju biti projektirani, dizajnirani, proizvedeni, testirani i složeni u kompletno vozilo prije nego što se odobri JOB1 - masovna proizvodnja. Od objave do JOB1 za novi Mustang prošlo je punih pet godina. Uz brojne probleme s kojima se Ford susreo tijekom tih godina, jedna je bila velika zimska oluja 2014. koja je stopirala dostavu svih dijelova za Mustang za model 05-14, a samim time prodaju i profit. Tijekom razvoja novog modela najveći je problem bila nestabilnost pogonskog vratila gdje je pogreška od jednog milimetra u pogrešci programa stvorila velike probleme na novom modelu nekoliko tjedana prije proizvodnje.

Cijeli projekt novog modela bio je strogo čuvana tajna u podzemnim garažama FMC-a, pod najvećim velom tajne 12 mjeseci prije lansiranja.

image
MARKO TODOROV/CROPIX

DIZAJN NOVOG MODELA

Nadogradnja prethodnog Fordova automobila ponija dramatična je poput promjena ispod poklopca motora i uzdizanja stražnje osovine, a vjerno prati brzinu u kojoj se razvijaju interijeri automobila - čak i oni u poni automobilima s retro temom. Prvi je put stavljen naglasak na vrhunske materijale u interijeru. Dizajnerski tim posudio je nekoliko vrhunskih dodataka iz prvog koncepta, omekšavajući površine i dodajući šavove. Rezultat je kabina koja je prostranija i luksuznija od bilo kojeg Mustanga u novijoj povijesti. Potpis prvog modela bila su sekvencijalna stražnja svjetla koja su vraćena na novi model i čine zaštitni znak. Definitivno je pobijedila zrakoplovna tema u dizajnu Mustanga gdje je dugački raspon aluminija u obliku krila prenesen u kokpitu i protezao se od vrata do vrata.

image
MARKO TODOROV/CROPIX

Od 1964. godine u DNK Mustanga je dvostruki simetrični izdignuti kokpit koji je antiteza kokpitu usmjerenom samo prema vozaču. Aluminijski elementi inspirirani prvim modelom dokazivali su kako Ford želi investirati u bolje i skuplje materijale. U svim prethodnim modelima obloge vrata i interijera bile se plastične, a sad su od mekanih vinila. Na volanu se aluminijski dijelovi protežu oko obruča upravljača točno tamo gdje ih prsti ne dodiruju radi neugodnog osjećaja vrućine ljeti ili hladnoće zimi. Umetanjem zračnog jastuka u simetrični povišeni dio iznad pretinca za rukavice stvorilo se dodatno mjesto i veći komfor za koljena suvozača za više od četiri centimetra. Dizajneri su išli toliko daleko da su na tržištima s desnom stranom volana gumb za paljenje automobila pozicionirali na suprotnu stranu svih prekidača tako da mogu koristiti istu ploču središnjeg sklopa za obje inačice automobila.

image
MARKO TODOROV/CROPIX

Promišljajući o svim sitnim detaljima udobnosti za putnike u vozilu, središnji djeljivi sklop između vozača i suvozača dizajniran je na visinu podlaktice vozača koja se oslanja na “32-uncu”, čime se ruka u opuštenom stanju odmara tijekom cijele vožnje kao i kod mijenjanja brzina kod manualnih mjenjača. Držači čaša u središnjem dijelu se pomiču u desnu stranu, a ručna kočnica u stranu ispod razine središnje konzole. Izduženi mjenjač brzina bio je rezultat povratnih informacija kupaca prethodnih modela Mustanga. Zrakoplovna tema znači da su prepoznatljivost i čistoća bili prioriteti za novi model te su retro prekidači vjerna preslika prekidača iz borbenog zrakoplova, a Letson velike i okrugle analogne mjerače naziva “nepovredivim” na Mustangu u kojima se koriste i isti nazivi poput “zemaljske brzine”. Aluminijsko “krilo” s borbenog zrakoplova uporište je cijelog dizajna. Trapezoidni rezovi na gornjem i donjem rubu oponašaju oblik obrva. U prethodnom Mustangu slična je linija odvajala središnji niz od otvora za klima-uređaj. Položaj sjedenja u vozilu nije puno drugačiji nego u prethodnom automobilu, iako će se korisnici zakleti da jest. Teleskopski upravljački stup, izrezbareni središnji dio i plića nadzorna ploča čine automobil prostranijim i sportskijim. Dizajnerski tim izradio je nekoliko maketa da bi razumio kako bi se dijelovi od aluminija, vinila i plastike trebali ovdje preklapati da bi se što bolje uklopili te kako bi i zahtjevni europski korisnici potvrdili pomak u dizajnu američke ikone automobila.

image
MARKO TODOROV/CROPIX

I NA KRAJU...

Ford Mustang jedan je od najpopularnijih američkih sportskih kupea već pola stoljeća, a kao budući klasik prepoznat je od dana kad je lansiran prvi put. Prodan je u više od deset milijuna primjeraka u posljednjih 55 godina.

image
Ford u James Bondu, “Goldfinger”

FILMSKE “ULOGE”

Cijena ovog automobila kreće se od 55.000 do 95.000 eura, ovisno o opremi, a modeli Shelby dosežu cijenu i do 200.000 eura

Najpoznatije “uloge” u filmovima ovog automobila su redom

  1. “Bullitt” - film u kojem je dijelio ulogu sa Steveom McQueenom; dobio je i posvetu tom modelu u modelu 2019. sa svim detaljima kao tada, a posebnost je zelena boja
  2. “John Wick”
  3. “Goldfinger” iz serijala o Jamesu Bondu
  4. “Gone in 60 Seconds”
  5. “I Am Legend”
  6. “The Fast and the Furious”
  7. “Diamonds are Forever”
  8. “Transformers”
  9. “Grand Prix”
  10. “War of the Worlds”
  11. “The Princess Diaries”
  12. “Charlie’s Angels”

CABRIO MISTERIJ

Jedna od čudnijih odluka uprave je da Mustang skoro deset godina nije imao kabriolet verziju - 1973., iz nekog tajanstvenog razloga, Ford Motor Company prestao je proizvoditi Mustang kabriolete. Tvrtki je trebalo desetljeće da shvati kako ljubitelji Mustanga zaista žele osjetiti vjetar u kosi te je 1983. ponovno počela proizvodnja njihovih kabrioleta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. lipanj 2024 07:45