Kad su se prvi kućni hladnjaci pojavili početkom 20. stoljeća, bili su simbol luksuza i tehnološkog napretka. Danas su, međutim, postali neizostavan element svake kuhinje, no više ne samo zbog funkcionalnosti i potrebe, već i zbog impresivnih dimenzija, sve sofisticiranijih rješenja za pohranu, ali i sve inovativnijeg dizajna. Kako piše The New York Times, moderni hladnjaci "rastu" iz godine u godinu, postaju viši, širi i "pametniji", a istodobno troše sve manje energije.
U kolovozu ove godine jedan je poznati proizvođač predstavio hladnjak kojeg naziva "najprostranijim na tržištu", model visok 178 centimetara i širok 91 centimetar, s čak 905 litara iskoristivog prostora. Za usporedbu, jedan od prvih hladnjaka na američkom tržištu, legendarni General Electric Monitor Top iz 1928. godine bio je visok 163 cm, širok 56 cm i nudio tek 198 litara prostora. Razlika je gotovo pet puta.
Prema podacima američke Udruge proizvođača kućanskih aparata (AHAM), koje donosi NY Times, tamošnji su hladnjaci gotovo neprekidno rasli od 1980. godine. Tada je prosječni kapacitet velikog obiteljskog hladnjaka iznosio 555 litara, a do 2021. popeo se na više od 730 litara. Sličan trend vidljiv je i u Europi.
"Nekad su se kuhinje projektirale za hladnjake širine 76 do 84 centimetra, a danas je 91 centimetar postao standard," objašnjava za američki medij Jason May, inženjer i menadžer proizvoda u GE Appliances. Uz to, novi modeli nerijetko dosežu visinu od 180 centimetara i više, dok su proizvođači zahvaljujući modernim materijalima uspjeli smanjiti debljinu izolacije i povećati unutarnji prostor.
May dodaje da u razvoju novih modela sve češće koriste tehnologije poput virtualne stvarnosti i 3D ispisa. Tim inženjera tako u VR-u (proširena stvarnost, op.a.) testira kako se pakiranje mlijeka uklapa u pretinac na vratima, a pomoću 3D printera eksperimentiraju s oblikom vodilica ladica i drugih sitnih dijelova koji čine razliku u svakodnevnoj upotrebi.
Unatoč rastućim dimenzijama, današnji hladnjaci troše znatno manje energije nego njihovi prethodnici. "Tijekom posljednjih 50 godina uspjeli smo smanjiti potrošnju električne energije za čak 80 posto," kaže Hyesoon Yang, izvršna potpredsjednica u Samsungu.
Suvremeni modeli nude napredne sustave hlađenja koji precizno upravljaju temperaturom i vlagom, dok učinkovitija izolacija omogućuje tanje stijenke i veći korisni volumen.
"Izolacijski materijali danas su tanji i učinkovitiji nego ikad. To znači da korisnik dobiva više prostora bez povećanja vanjskih dimenzija uređaja" potvrđuje Olivia Edmundson, direktorica marketinga u brendu JennAir.
Ipak, čini se da ni to nije dovoljno. U anketi Nacionalne udruge za kuhinju i kupaonicu (NKBA), čak 72 posto američkih dizajnera, arhitekata i trgovaca navelo je da njihovi klijenti žele još veće hladnjake i više prostora za namirnice. Trend stoga jasno pokazuje da veličina više nije samo pitanje luksuza, ona je postala očekivanje koje ne jenjava.
Današnji modeli, osim dodatne veličine, nude pametne zaslone, prilagodljive zone temperature i mogućnost povezivanja s mobilnim aplikacijama kako bi se hladnjakom moglo upravljati s daljine. Riječ je o značajkama o kojima su kupci prije nekoliko desetljeća mogli samo sanjati, no čini se da, kao i tadašnji, i današnji kupci na prvom mjestu "sanjaju" veličinu.
Tako je nekoć nenametljivi kućanski uređaj čija je funkcionalnost bila na prvom mjestu u mnogim kuhinjama postao središnja točka koja danas u svakodnevicu integrira pametnu tehnologiju u organizaciju obroka, sve kvalitetnije očuvanje namirnica, štednju energije pa čak i dizajnerski "statement" komad.
Kako se proizvođači najvažnijeg dodatka u kuhinji i dalje "natječu" tko će ponuditi više prostora u što manjem okviru, jedno je sigurno, budućnost hladnjaka bit će još "pametnija" ali i još veća.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....