Made in Croatia: Antonio Šunjerga

Inspirirano mirisima i okusima Dalmacije

PROFIL

Autor: produkt dizajner Antonio Šunjerga

Predmet: ležaljka 100lica, stolić Šišmiš, kaktus vješalica, lampe Idra, lampe LK

Kontakt: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Inspiracija je uvijek sredina iz koje dolaziš, jer je najbolje poznaješ i razumiješ. Meni je to mediteransko okruženje s velikom kulturnom i povijesnom baštinom, kaže nam 32-godišnji produkt dizajner Antonio Šunjerga dok u studiju montiramo i slažemo setove za snimanje njegovih zanimljivih komada namještaja.

– Iz Dalmacije si, zar ne? To se odmah primijeti – pita ga Beri sekundu nakon što uočava proizvode redom povezane s morem, maslinovim uljem, vinom, odmorom…

– Da, iz Šibenika – odgovara Antonio i dodaje:

– Šibenik je grad koji danas lagano zamire, a izazovan je kao kulisa za razne intervencije i nepresušan izvor motivacije. Kao djetetu iz Šibenika i kao dizajneru moja je dužnost gradu vratiti život, a istodobno drugima dati primjer. Inspiracija je potaknuta predmetima koji me okružuju, arhitektonskim formama, kombiniranjem materijala… Često se javlja potreba da kao dizajner reagiram na razne situacije i ponudim – oblikujem rješenja. Predmeti moraju biti funkcionalni i estetski, ali najbitniji je njihov karakter. Bitno mi je uspostaviti komunikaciju između proizvoda i korisnika. Stoga većina mojih radova ima interaktivnu crtu i dopušta korisnicima manje izmjene, iako je proizvod uvijek isti.

I većina njih ima zanimljive nazive…

Njegova Kaktus vješalica, inače jedan od starijih radova, lani je objavljena u South China Morning Postu u Hong Kongu, vodećem časopisu na engleskom jeziku u tom dijelu svijeta. No, osim što mu je bilo drago kada ga je novinarka kontaktirala, s druge je strane, kaže, razmišljao kako bi svoj dizajn trebao što prije plasirati u inozemstvo, uzme li se u obzir da to tržište vješto kopira tuđe radove.

Tako je ove godine posjetio Creative Business Week u Münchenu. Ponio je portfolio i naišao na jako dobre kritike, što je potvrdilo njegove tvrdnje da dobar dizajn može naći svoje mjesto bilo gdje u svijetu.

– Sve je bilo koncipirano upravo na prezentacijama dizajnera poduzetnicima i obrtnicima u svrhu sklapanja suradnji i proizvodnje. U dizajnu je jako dug proces od ideje do finalnog proizvoda, protutipa ili salonskog primjera. Dizajner je uključen u cijeli razvojni proces proizvoda pa i oko njegova brendiranja, a tada dolazi onaj najvažniji dio gdje smo mi već umorni od cijelog procesa i pomalo nekompetentni posustajemo, a to je plasman na tržište i razvojna strategija. Tu je naš najveći problem – menadžerski dio i stavljanje proizvoda na tržište – napominje.

Ipak, neki njegovi radovi već su pronašli svoje mjesto na tržištu i proizvode se u manjim serijama, a to su: Kaktus vješalica, stolić Šišmiš (trenutačno je izložen u Centru za dizajn), Ambalaža+ i mala noćna lampa LK (skraćenica od ludi kralj). No, osim njih, predstavit ćemo i proizvode za koje se nada da bi se uskoro mogli naći na tržištu, poput lampi Idra i ležaljke 100lica.

Svaki je njegov proizvod nastao kao odgovor na drugo rješenje. Antonio kaže da mu je na prvome mjestu budući korisnik te okruženje u kojem će se nalaziti njegov dizajn. Ponekad je to problem skladištenja, a tako je izradio ambalažu +, koja je ujedno i stalak, a zamišljena je i kao zamjena za poklon-vrećice. Dizajn predstavlja simbiozu drvene konstrukcije i dragocjene tekućine vina, odnosno maslinova ulja. Problem skladištenja starih jedra riješio je, pak, na način da ih je iskoristio kao sjenila za lampe. Ona su zgužvana i pomalo prljava zbog dugotrajnog utjecaja sunca, mora i vjetra, ali time lampe pomalo skulpturalnih oblika na šarmantan način svjedoče o dinamičnim vremenima.

Ipak, nas su više zainteresirali oni interaktivni proizvodi.

– Želim da korisnik ima prisan odnos s predmetom jer ne oblikujem skulpturu već uporabni predmet. Na primjer, stolić Šišmiš može ići sa i bez tkanine, isto kao i ležaljka 100lica. Svaka druga tkanina, njezin dezen i boja, potpuno mijenjaju karakter proizvoda, a korisniku pružaju novi doživljaj te na drugačiji način funkcionira u određenom ambijentu – kaže.

Što se tiče odabira materijala, u većoj je mjeri zastupljeno drvo, i to uglavnom hrastovina, jer ima svoju radionicu u kojoj je kao dijete izrađivao razne makete brodova i letjelica, dok su od drugih materijala zastupljeni inoks, platno i aluminij.

Tako je ležaljka 100 lica, lišena strogih dimenzija i prepoznatljivog oblika stolca, nastala spajanjem dvaju osnovnih elemenata – inoks konstrukcije i elastične tkanine, kojom se oblači i napinje preko konstrukcije. Njezina se funkcija oživljava tek kad korisnik zaroni i sjedne u nju te zahvaljujući materijalu formira sjedište i naslon. Sam naziv ležaljke, pak, govori o njezinoj transformaciji i prilagodljivosti. Nju, nažalost, još ne možete pronaći u trgovinama, dok stolić Šimmiš možete.

Njegova karakteristika je ta što je oblik dobiven također “oblačenjem” transparentne elastične crne tkanine preko nepravilne drvene konstrukcije od hrastovine i što podsjeća na šišmiša. Konstrukcija je u potpunosti skrivena, kao i polica koju stolić ima u sebi.

Još vam dugujemo priču o Ludom kralju. Riječ je o maloj samostojećoj lampi koja karakterizira predimenzionirano sjenilo u odnosu na njezino tijelo. Sjenilo je izrađeno od aluminija i obojeno je s jedne strane u crno i može se, zahvaljujući jednostavnom načinu spajanja s magnetima, mijenjati. Naziv Ludi kralj dobila je jer njeno sjenilo podsjeća na krunu koja može biti tamna ili svijetla, ovisno o raspoloženju, poput nekakve prevrtljive ćudi “ludog kralja”.

– Uvijek ističem da je okruženje onaj okidač kod stvaralaštva. Svi radovi nastali su u Dalmaciji i sad vidim da je to dizajn u duhu Dalmacije, jer u sebi ima snažan i prkosan dalmatinski karakter – kaže Antonio, dodajući da se trenutačno bavi projektima u sklopu Međunarodnoga dječjeg festivala koji se uskoro održava u Šibeniku. Između ostalog, vodit će radionicu u suradnji s festivalom Terraneo pod nazivom “CD box” čija je tema recikliranje.

I to je jedan od njegovih zadataka – da u taj grad vrati mlade ljude i podigne festival na višu razinu jer je, kaže, u posljednje vrijeme zanemaren, a sadržajem je najjači u regiji. Stoga ga nikako nemojte propustiti!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. travanj 2024 06:49