SRODNI SVJETOVI

Moda i arhitektura: Nekadašnja manekenka i nagrađivana modna dizajnerica Loredana Bahorić

 IVAN POSAVEC
"Modu i arhitekturu povezuje proporcija. Ako je taj element ispunjen, sve izgleda skladno"

Iza poznatog i desetljećima prepoznatljivog brenda Charlie design stoji nekadašnja manekenka i nagrađivana dizajnerica, uvijek jednako intrigantna Loredana Bahorić

image
IVAN POSAVEC

“Tvrđava sv. Nikole na ulazu u šibenski kanal budi u meni nešto što je teško verbalizirati. Osim što je iz mojeg omiljenog povijesnog razdoblja, renesanse, za nju me vezuju brojna sjećanja iz djetinjstva”

Kako vidite povezanost između mode, arhitekture i umjetnosti?

I arhitektura, i umjetnost, i moda temelje se na postulatima vizualnog. Naravno, iako postoje kodovi urezani u kolektivnu svijest, dojam je vizualnog individualan. Ne poznajem nikoga tko pred Mona Lisom Leonarda da Vincija nije zastao i postavio si niz pitanja. Teško da će netko ostati imun na Keopsovu piramidu u Egiptu ili Monetove ‘Lopoče’. Pod svodom Sikstinske kapele osjećamo se malima i to nije slučajno. To je jednostavno nešto što snažno utječe na nas koliko god to na svjesnom planu to možda ne izgleda tako. Moda se opet, s druge strane, ne može promatrati izdvojeno, osim u smislu brze i sve brže promjenjivosti. Ne trebate biti modni insajder da biste u svijesti imali rimsku togu, haljinu spuštenog struka iz 20-ih godina ili kostim Coco Chanel.

Prva najlogičnija poveznica koju vidim je proporcija. Ako je ispunjen taj element, sve izgleda skladno, a ako ne - nešto smeta. Druga je primjenjivost: zamislite savršenu građevinu, no neprimjerenu okolišu. Ili predivnu haljinu cvjetnog uzorka, ali se u nju odjeveni pojavite, recimo, na pogrebu. Ili čaroban pejzaž, ali zaustavljen u pogrešnom okviru i slično. Uostalom, i sama je Coco rekla da je moda arhitektura. Riječ je o proporcijama. I o skladu, u najširem smislu riječi.

image
‘Posljednja večera’, Leonardo da Vinci, Milano, Italija
SHUTTERSTOCK

KOLEKCIJA IZ 2006.

Leonardova ‘Posljednja večera’, odnosno knjiga ‘Da Vincijev kod’ inspirirala ju je za izradu kolekcije 2006. godine. To je jedina kolekcija koju je prikazala u bojama i za nju je dobila nagradu za najbolju kolekciju Zagreb Fashion Weeka

image
Knjiga ‘Da Vincijev kod’

Postoji li neko umjetničko djelo koje vam je bilo nadahnjujuće za rad? Koje je to djelo i kako vas je inspiriralo?

Leonardova ‘Posljednja večera’, odnosno knjiga ‘Da Vincijev kod’ inspirirala me je za izradu kolekcije 2006. godine. Predstavila sam je scenografski. Bio je postavljen dugački stol s kruhom i vinom za kojim su sjedili modeli u primjerenim pozama. To je jedina kolekcija koju sam prikazala u bojama (crvena, zelena smeđa) i za nju sam dobila nagradu za najbolju kolekciju Zagreb Fashion Weeka. U nekom budućem vremenu rado bih napravila kolekciju inspiriranu Basquiatom; dakle šarenu, s printevima, arty... U meni dugo čuči ta ideja, ali teško je izvojevati pobjedu protiv bijele ljeti, a crne boje zimi.

image
SHUTTERSTOCK

Postoji li neka građevina, bilo domaća, bilo strana, koja vas posebno inspirira i zašto?

Teško mi se odlučiti za jednu građevinu. Uvijek se radi o nizu subjekata pred kojima iz ovog ili onog razloga ostajem bez daha. Ipak, Tvrđava sv. Nikole na ulazu u šibenski kanal budi u meni nešto što je teško verbalizirati. Datira iz 16. stoljeća. Napravljena je kao mletačka fortifikacijska utvrda i s tri je strane okružena morem. Osim što je iz mojeg omiljenog povijesnog razdoblja, renesanse, za nju me vezuju brojna sjećanja iz djetinjstva, tako da je ovaj odabir i posve osoban.

Je li moda umjetnost?

Na to nema jednoznačnog odgovora. I jest i nije. Oscar Wilde jednom se pitao: ‘I što je naposljetku moda? S umjetničkog stajališta, to je obična forma ružnoće. Toliko nepodnošljiva da ju moramo mijenjati svakih šest mjeseci.’ Ne znam, veliki sam obožavatelj Oscara Wildea, ali ja ju ne mijenjam.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. travanj 2024 03:58