Top dvanaest

Najtraženiji stolci ikad: Thonetov je prodan u 50 mil. primjeraka, a vrlo popularni su i ovi

 Vitra
Doznajte koji su to stolci promijenili povijest dizajna te koje se sve zanimljive priče iza njih kriju

Stolac je u praksi najkompleksniji proizvod. Mora zadovoljiti statiku, tehnologiju, udobnost, dinamičku funkciju sjedenja i postići dobru cijenu. Od originala najprodavaniji je Thonetov stolac broj 14, prodan u 50 milijuna primjeraka, a vrlo popularni su i stolci Charlesa i Ray Eames koji su željeli dobar dizajn učiniti jeftinijim i dostupnijim. Najkopiraniji je naoko bezimeni, jeftin plastični stolac za terase i balkone, Monobloc Vica Magistrettija koji se proizvodi u milijunskim serijama u Kini.

image
Vitra

ORGANIC CHAIR

• Dizajn: Charles Eames i Eero Saarinen, 1940.
• Proizvođač: Vitra
• Prodajna mjesta: Themelia, Tehno- Klara i Home Sweet Home
• Cijena: cca. 9.234 kn

Trodimenzionalna školjkasta forma sjedala, u trenutku kada je nastala bila je preskupa za proizvodnju, a zanimljivo je da se ponovno proizvodi i to 70 godina nakon nastanka. Stolac je specifičan i po suradnji dvaju velikana dizajna Charlesa Eamesa i Eere Saarinena, a nastao je kao zajednički odgovor na natječaj za izložbu “Organic Design in Home Furnishings”.

image
Thonet

THONET NO. 18

• Dizajn: Michael Thonet, 1876.
• Proizvođač: Thonet
• Prodajno mjesto: razni antikvarijati i buvljaci
• Cijena: cca. 1.103 kn

No. 18 kao i njegova 25 godina ranije nastala prethodna verzija No. 14 su ne samo najuspješniji produkti u povijesti dizajna (50 milijuna prodanih primjeraka), već i proizvod koji ima najdulji kontinuitet u proizvodnji, sve do danas. Iza elegantnog izgleda stoji nekoliko revolucionarnih promjena u pristupu osmišljavanja produkta. No. 14 je rezultat dvadesetgodišnjeg eksperimentiranja savijanja lameliranog drveta, redukcije dijelova i osmišljavanja ingenioznog načina spajanja elemenata. Upravo je mogućnost transporta stolca rastavljenog u dijelove, kojih je čak 36 komada zauzimalo jedan kubični metar, rezultirala razvojem distributivne mreže što je osim oblikovanja proizvoda jedan od ključnih elemenata za racionalizaciju, a time i masovniju dostupnost.

image
Vitra

VEGETAL

• Dizajn: Ronan & Erwan Bouroullec, 2008.
• Proizvođač: Vitra
• Prodajna mjesta: Themelia, Tehno- Klara i Home Sweet Home
• Cijena: cca. 2.705 kn

Zanimljiva je zbog sasvim nove tehnologije i četverogodišnjeg intenzivnog rada dizajnera i tehnologa na razvoju proizvoda. Struktura stolice je trodimenzionalna i troslojna isprepletena mreža nastala injektiranjem 100% reciklirajućeg poliamida. Braća Bouroullec ne kriju inspiraciju fascinirajući se tradicionalnom tehnikom iz 19. st kada su ljudi u Sjevernoj Americi sadili drveće uz kalupe koji bi s godinama obujmili granama i formirali stolac. U slučaju ovog stolca ne radi se o vegetalnom motivu kako se na prvi pogled čini, već o primarnoj strukturi nalik rastućem biljnom organizmu. Cilj braće Bouroullec je bio razviti novu strukturu, a ne motiv vegetalne forme. Upravo je to razlog mukotrpnog i neobično dugotrajnog razvoja procesa injektiranja plastične mase u konačnu formu, koji izgleda kao ubrizgavanje krvi u razgranati sustav žila.

image
Vitra

PLASTIC SIDE CHAIR, DSR

• Dizajn: Charles & Ray Eames, 1950.
• Proizvođač: Vitra (za Europu), Herman Miller (za Ameriku)
• Prodajana mjesta: Themelia, Tehno-Klara i HSH
• Cijena: cca. 1.496 kn

Još jedan genijalan produkt Eamesovih, kojima je plastika kao tada posve novi materijal predstavljala veliki izazov i inspiraciju da primjenom novih tehnologija naprave inovativan jeftin proizvod, reduciranog izgleda i organske forme koja će biti ekstremno udobna sljedeći oblik tijela. Inače, ovo je prvi serijski proizveden stolac od plastike, a ujedno i odličan primjer za usavršavanje proizvoda tijekom svih godina proizvodnje u kojima je Vitra uz suglasnost samih Eamesovih, a kasnije i njihovih nasljednika, mijenjala vrstu plastike od kojih su se stolci proizvodili. Od sredine 90-ih plastic chair grupa proizvodi se u polipropilenu koji je omogućio i ostvarenje sna svih pionira modernog dizajna, čiji je impozantan broj produkata i nastao u okviru raznih natječaja za ‘low-cost furniture design’, demokratičnosti proizvoda koji racionalizacijom troškova proizvodnje postaje dostupan i širim masama konzumenata.

image
Cassina

GRAND COMFORT SERIJA, MODEL NO. B302

• Dizajn: Le Corbusier, Charlotte Perriand i Pierre Jeanneret, 1928.
• Proizvođač: Cassina
• Prodajana mjesta: Studio Haramina
• Cijena: cca. 17.575 kn

Ikona modernizma poput ostalih dizajn produkata Le Corbusiera, odlikuje se svim karakteristikama racionalističke estetike internacionalnog stila. Nastala je na počecima suradnje velikog majstora arhitekture s kolegicom Charlotte Perriand i svojim nećakom Pierreom Jeanneretom. Metalna konstrukcija od jednostavnih savijenih cijevi u kontrastu je s konfornim ojastčenjima sjedala i naslona za leđa. Mehanizam za okretanje oko vertikalne osi, skriven u podnožju stolca, omogućuje izvanrednu udobnost, a proporcije i harmonija izgleda čine ovaj produkt jednim od najvažnijih u povijesti dizajna. Manje je poznata činjenica da prototip nije izveden u danas možda najeksploatiranijoj kombinaciji krom-crna koža, već puno delikatnijoj i samo među velikim znalcima arhitekture citiranoj verziji svijetloplavi metal -natur koža.

image
Vitra

LCW (LOUNGE CHAIR WOOD), PLYWOOD CHAIR

• Dizajn: Charles & Ray Eames, 1945.
• Proizvođač: Vitra (za Europu), Herman Miller (za Ameriku)
• Prodajna mjesta: Themelia, Tehno-Klara i Ribarić-Home Sweet Home
• Cijena: na upit

Ovaj stolac uistinu je jedinstven po priči o nastanku i primjeni, za to doba, potpuno novih neuobičajenih materijala i tehnologija. Nastao pod utjecajem poslijeratne atmosfere, koristeći rezultate eksperimentiranja s novim materijalima i tehnologijama iz drugih industrija, Eamesovi su radili na projektu dizajna jef- tinog namještaja koji će se proizvoditi serijski, a ne manufakturno kao do tada. Plywood chair je bio prvi rezultat. Stolac izrađen od nekoliko komada savijane višeslojne šperploče koji su spojeni fleksibilnim zglobovima iz drugog materijala. Tehnološki identičan protezama koje su Eamesovi dizajnirali za ratne invalide. Lagan, čvrst i neobično lijep. Spoj vrhunske tehnologije i novog materijala, Charlesovog inženjerskog dara i artističkog talenta slikarice Ray.

image
Vitra

PANTON CHAIR

• Dizajn: Verner Panton, 1959.-1960., proizvodi se od 1968.
• Proizvođač: Vitra
• Prodajna mjesta: Themelia, Tehno- Klara i Ribarić-Home Sweet Home
• Cijena: od 1.500 kn

Stolac iz ranih 60-ih nastao kao eksperimentalni pokušaj izrade stolca u jednom komadu od tada posve novog materijala, plastike, kojom je Verner Panton bio totalno fasciniran. Prvi modeli su izvedeni od fiberglasa, a kasnije od još dvije vrste plastike koje su s vremenom pucale ili štetno utjecale na okoliš pa je tek 80-ih izveden danas poznati Pantone Classic od tvrde poliuretanske pjene sjajne površine. Pravi smisao i realizacija htijenja da je stolac dostupan širim masama te u potpunosti reciklirajući dogodio se u drugoj polovici 90-ih, netom prije smrti Vernera Pantona, kada je polipropilen kao revolucionarni novi materijal omogućio jeftin produkt vrhunske kvalitete i izvan- vremenskog izgleda.

image
Kartell

LA MARIE

• Dizajn: Philippe Starck, 1998.
• Proizvođač: Kartell
• Prodajna mjesta: Kartell Hrvatska
• Cijena: na upit

Prva transparentna stolica od plastike u jednom komadu, tehnološki inovativna i oblikovno ‘čista’, neutralna i decentna za razliku od većine Starckovih uradaka. Primjena novog materijala omogućila je zaista jedinstven efekt transparentnosti i provocirajućeg dualiteta prividne fragilnosti i stvarne čvrstoće. S ovim je stolcem Starck otvorio seriju megauspješnih The Ghost stolaca koji samo variraju izgled prethodnog tehnološki inovativnog dizajn produkta koji je zauzeo mjesto na ovoj ljestvici između ostalog i zato što je u prvom planu inovativni materijal, a ne koketiranje s mainstream ukusom Starckove publike uglavnom gladne banalnijih dizajnerskih dosjetki.

image
Cassina

SERIES 7, MODEL 3107

• Dizajn: Arne Jacobsen, 1955.
• Proizvođač: Fritz Hansen
• Prodajna mjesta: Interior Creator
• Cijena: cca. 2.926 kn

Interesantno je da prethodnicu, ‘veliku’ Ant chair iz 1952. go- dine Fritz Hansen sumnjajući u njezin uspjeh u početku nije pristao proizvoditi. Izrađena u krajnje minimalističkom stilu, sastojala se od dva dijela - sjedala i podnožja sa samo jednom poveznicom. Lagana i složiva stolica ipak je tri godine kasnije dobila dostojnog nasljednika u obliku modela 3107, Series 7 istog autora i postala jedan od najprodavanijih dizajn produkata. Ona predstavlja kulminaciju razvoja tehnologije lameliranja slojeva drveta i jedna je od najomiljenijih stolica arhitekata tijekom cijelog perioda od 70 godina nakon nastanka.

image
Cassina

SUPERLEGGERA, MODEL NO. 699

• Dizajn: Gio Ponti, 1957.
• Proizvođač: Cassina
• Prodajna mjesta: Studio Haramina
• Cijena: cca. 12.123 kn

Ovaj stolac inspiriran je formom tradicionalne “tratorijaške” stolice iz mjesta Chiavari na jugu Italije, a istovremeno je toliko čvrst i lagan da ga i malo dijete može podići jednim prstom. Gio Ponti je 6 godina radio na dizajnu krajnje simplificirane verzije, stolice koja je u konačnici težila svega 1,7 kg, a potpuno je funkcionalna zahvaljujući ingenioznom sustavu spajanja samo naizgled krhkih i fragilnih elemenata. Trebalo je 6 godina od dizajna prototipa do serijske proizvodnje koju je konačno odobrio Franco Cassina nakon velike svađe s Giom Pontijem. Naime, priča o toj svađi glasi: dizajner, osnivač Domus magazina, arhitekt i pjesnik Gio Ponti, pionir poslijeratne renesanse industrijske proizvodnje u Italiji, isprovociran vrijeđanjem i primjedbama vlasnika tvornice, predložio je okladu - ako baci stolicu s četvrtog kata na ulicu i ostane čitava, onda će ju Cassina proizvoditi. Ponti ju je bacio, ostala je čitava, odbivši se od poda kao lopta, a nasljednici Franca Cassine još uvijek je proizvode i jedna je od njihovih bestsellera.

image
Vitra

ALUMINIUM GROUP, MODEL EA 105

• Dizajn: Charles & Ray Eames, 1958.
• Proizvođač: Vitra (za Europu), Her- man Miller (za Ameriku)
• Prodajna mjesta: Themelia, Tehno-Klara i Ribarić-HSH
• Cijena: na upit

Kao i ostale radove Eamesovih, ovaj stolac odlikuje tehnološka lucidnost, imaginacija, modernost materijala te koncept kolažiranja suprotnosti: čvrstog i mekog materijala, toplog i hladnog, različitih formi - organskih i strogih geometrijskih. Genijalnost ove stolice upravo leži u tenziji između tih dualiteta kojima su Eamesovi svjesno manipulirali kao i delikatnosti postignutog balansa. To je prvi produkt Eamesovih koji je u newyorškom izlogu slučajno ugledao Willi Fehlbaum, otac današnjeg vlasnika legendarne Vitre, nakon čega je prvi u Europi krenuo s proizvodnjom dizajn produkata američkih pionira modernog dizajna. Vitra je i danas proizvodi, a koliko je proizvod genijalno zamišljen govori i činjenica da na ovaj stolac daju 30- godišnju garanciju.

image
Vitra

WIRE CHAIR GROUP, DKR-2 (DINING BIKINI ROD)

• Dizajn: Charles & Ray Eames 1951.
• Proizvođač: Vitra
• Prodajna mjesta: Themelia, Tehno-Klara i Ribarić-Home Sweet Home
• Cijena: na upit

Stolac je nastao nakon Eamesovih eksperimentiranja s organskim formama od šperploče i fiberglassa, kada su započeli studirati metalne forme organskog oblika nastale preplitanjem žice ili lijevanjem aluminija. Uz delikatnu transparentnost i snažan dualitet organskog i geometrijskog, te kontrast tvrdog metala i mekog tekstila koji se po želji navlači na školjku u nekoliko različitih kombinacija i boja, ovaj evergreen prati i neugodna priča o velikoj svađi i ozbiljnoj sudskoj parnici o intelektualnom vlasništvu. Naime, Wire chair je definitivno nastao pod utjecajem dizajna Harryja Bertioe koji je kao kipar također istraživao forme od žice i radio u Eamesovom studiju od 1943. do 1946. Bertoia je samo godinu dana nakon nastanka Wire chaira dizajnirao 1952./3. glasovitu Diamond chair za Knoll, što je osim animoziteta između autora rezultiralo i velikom sudskom parnicom između Hermann Millera kao proizvođača Eamesovih dizajn produkata i Knolla, a u konačnici rezultiralo u korist Eamesovih.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. ožujak 2024 00:14