EAU DE NIL

Nijansa koja ponovno osvaja interijere: Svestrana, sofisticirana i neizmjerno šarmantna

 IMAGINIMA/GETTY IMAGES
Ova vodenasto zelena boja s daškom povijesti i nostalgije vraća se na velika vrata. Eau de Nil je nijansa koju vrijedi ponovno otkriti.
Ova vodenasto zelena boja s daškom povijesti i nostalgije vraća se na velika vrata. Eau de Nil je nijansa koju vrijedi ponovno otkriti.

Ako postoji boja koja može utjeloviti određeno povijesno razdoblje, onda je to bez sumnje Eau de Nil – nježna, maglovita zelena s korijenima u tridesetim godinama prošlog stoljeća. Inspirirana Egiptom, prožeta elegancijom Art Décoa i nevjerojatno prilagodljiva suvremenim interijerima, ova boja osvaja dizajnere i ljubitelje klasike svojim suptilnim, ali izražajnim karakterom.

Kad bi boja mogla obuhvatiti jedno doba, Eau de Nil bila bi čista esencija tridesetih – upoznajte nježnu nijansu nadahnutu Egiptom koju morate znati.

Malo prašnjava poput mente, ali ne sasvim svilenkasta kao celadon, riječ je o nijansi koja mijenja karakter, možda ne toliko različitoj od rijeke po kojoj je dobila ime.

„Kad vidim Eau de Nil,“ piše Jonathan Adler u uvodu svoje knjige Život u boji iz 2013., „prenesem se u predvorje hotela Claridge’s u Londonu, s njegovim prepoznatljivim porculanom u toj boji, melankoličnim glamurom i uzbudljivim portretom Winstona Churchilla uokvirenim rubom Eau de Nil…“

U 19. i 20. stoljeću Egipat je imao posebno, gotovo mitsko mjesto u mašti europskih bonvivana i aristokracije. Iz tog fascinantnog kulturnog trenutka izronio je trend zelenih tonova, a među njima i vodenasto blijeda nijansa poznata kao Eau de Nil, što na francuskom znači „voda Nila“.

Iako suptilne zasićenosti, Eau de Nil je boja bogata poviješću. „To je nijansa koja se odmah prepoznaje kao tipična za tridesete,“ kaže Ruth Mottershead, kreativna direktorica brenda boja Little Greene. „U doba Art Décoa fascinacija Egiptom nastavila se kroz motive i palete koje su prožimale umjetnost, arhitekturu i dizajn, a Eau de Nil postala je simbol tog razdoblja.“

Prašnjavija od menta zelene, ali manje svilena od celadona, teško ju je precizno definirati… možda nalikuje upravo rijeci po kojoj je nazvana.

To je nijansa koja postoji u liminalnosti: stoji na granici između zelene i gotovo žute, ali ne posve, više je siva nego plava. Poput zelene koja je ohlađena, prošarana kapljicom srebra i zamagljena finom izmaglicom.

Je li upravo to razlog njezine privlačnosti? Je li zato u suvremenom dizajnu doživljavamo kao neutralnu, ali ne i konvencionalno neutralnu boju – onu koja može stajati samostalno, ali i pratiti smjelije, živopisnije nijanse?

„Neke zelene boje ne zahtijevaju ni plave ni zelene pigmente, a ovo je jedna od njih,“ objašnjava Edward Bulmer, dizajner interijera i osnivač brenda Edward Bulmer Natural Paints, koji je razvio i vlastitu varijantu ove nijanse. „U osnovi je riječ o žutom okeru pod utjecajem crne, s daškom krom žute.“

Njezina romantična privlačnost, dodaje Edward, seže do vizije Egipta kao poprišta Nelsonove pobjede nad Napoleonom 1798. „Ovo je jedna od najboljih boja koje sam ikada miješao – zbog njezine svestranosti i bezvremenske elegancije.“

Može se uklopiti u neutralne palete koje stvaraju mekoću, ali jednako uvjerljivo funkcionira i s crvenim, plavim i ružičastim tonovima, naglašavajući svoje zasićenije podtonove.

Lena Dahnsjo, savjetnica za boje u Edward Bulmer Natural Paints, ističe da je riječ o nijansi „dovoljno neutralnoj“ da može biti izvrsna pozadina za bilo koju boju koju želite unijeti u prostor. „Često je biram kada klijent traži zelenu, ali želi da ona ne dominira prostorijom,“ dodaje.

Dizajner Max Rollitt gaji osobitu naklonost prema toj nijansi – toliko da ju je upotrijebio u kupaonici svog sina. „Ima nešto nedefinirano i evokativno u njoj,“ ističe.

Ipak, njezina neuhvatljivost može biti izazovna. „Ponekad je na rubu one bolničke zelene iz 1950-ih,“ priznaje Max. „Ali s pravim podtonovima i u odgovarajućem prostoru, izgleda prekrasno.“

Za Ruth Mottershead iz Little Greenea, „svijetla, čista nijansa Eau de Nil unosi suptilnu i postojanu eleganciju u blagovaonice i hodnike, a kuhinjama i kupaonicama daje svjež i nostalgičan ugođaj.“

Kad je riječ o kombiniranju, preporučuje nijanse Jewel Beetle ili Sir Lutyens Sage, a za hrabre – vruće tonove poput nijanse Orange Aurora iz iste kolekcije.

„S obzirom na svoje porijeklo iz tridesetih, prirodno se uklapa u arhitekturu i interijere inspirirane tim razdobljem,“ dodaje Ruth. „No, kao i druge svježe, čiste zelene, jednako je pogodna i za seoske kuće i za suvremenije prostore.“

Završna obrada također igra važnu ulogu. „Eau de Nil izuzetno dobro funkcionira u mat verziji, poput naše Absolute Matte, kojom se postiže gotovo baršunast efekt u spavaćim sobama i dnevnim boravcima. No, može unijeti i dašak glamura tridesetih kada se koristi u visokosjajnim varijantama koje podsjećaju na lakirane završne obrade toga doba.“

image
ERGIN YALCIN/GETTY IMAGES

Za boju poput Eau de Nila, koja se mijenja ovisno o svjetlu, osvjetljenje je ključno. „U prostorijama okrenutima prema sjeveru djelovat će hladnije i više tirkizno, dok će u južnim sobama njezini žuti tonovi više doći do izražaja,“ napominje Ruth.

Privlačnost Eau de Nila očito je postojana – a kako se trendovi uređenja vraćaju Art Déco estetici, nemojte se iznenaditi ako ovu profinjenu, vodenastu nijansu uskoro počnete viđati posvuda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. prosinac 2025 20:11