Slavonsko naselje svjetskog standarda

Ekskluzivno donosimo povijest naselja Borovo koje je do danas ostalo primjer planske gradnje
Ekskluzivno donosimo povijest naselja Borovo koje je do danas ostalo primjer planske gradnje

Tvornica obuće Borovo izašla je iz predstečajne nagodbe i plasirala na tržište balerinke o kojima svi pričaju. Simbol Vukovara i cijele bivše države doživljava procvat, a reporterka Like!-a istražila je povijest naselja koje je tridesetih za radnike tvornice izgradio “kralj obuće” Tomaš Bata i koje je do danas ostalo primjer planske gradnje.

Nove balerinke My Ballerinas tvornice Borovo dopadaju se mnogima. Na tržište stižu i njihove čizmice rađene specijalno za INmusic festival i druge popularne festivale. U vukovarskoj tvornici Borovo ove godine lakše se diše. Izašli su iz predstečajne nagodbe, a nakon niz godina sudjelovali su opet na sjamu u Düsseldorfu uz vodeće europske i svjetske proizvođače obuće. Na zamahu novog vala tvornice Borovo donosimo istraživanje kako je uopće nastalo Borovo, najstariji hrvatski proizvođač kožne i gumene obuće. I naselje sarađeno za upravu i radnike uz industrijski pogon, koje na starim fotografijama iz 30-ih godina izgleda kao da je iz nekog engleskog filma… Rad Company town Bat’a u Borovu, koji je ovih dana predstavila povjesničarka umjetnosti Ines Ambruš, donosi zanimljiv prikaz tog radničkog naselja, a današnje vukovarske četvrti Borovo naselje.

Grad Bata u selu Borovu sagrađen je na meandru desne obale plovnog Dunava, četiri kilometra uzvodno od Vukovara. Naselje češkog industrijalca Tomaša Bate, najvećeg tadašnjeg proizvođača obuće u svijetu. Kad je stradao u zrakoplovnoj nesreći 1932. godine, posao preuzima njegov brat Jan Antonin Bata, poznat i kao “kralj cipela”. – U razdoblju između dva svjetska rata potreba širenja industrijske proizvodnje gume i obuće tvrtke Bata iz industrijskoga grada Zlina u Češkoj očitovala se u izvozu arhitektonskih i urbanističkih projekata iz Građevinskog ureda Bata, što je dovelo do gradnje satelitskih gradova Bata u Europi i svijetu – kaže Ines Ambruš.

Taj je građevinski ured bio laboratorij moderne arhitekture i urbanističkih koncepata. Satelitski gradovi zasnovani su u zaleđima povijesnih gradova. Vlasnik Bata je na ideju o osnivanju gradova satelita došao zbog carinskih propisa, kako bi ih izbjegao gradio je tvornice s naseljima u drugim državama. Ipak, grad tvrtke Bata uz Vukovar bio je jedan od njihovih najvećih satelita gradova, a zamišljen je za 20.000 radnika. Kada je Tomáš Bat’a 1923. postao načelnik Zlina, angažirao je vodećega češkog funkcionalista Jana Koteru na urbanizmu novog Zlina, a kojeg nasljeđuje František Lydie Gahura uz Antonína Víteka i Vladímira Karfíka.

Oni su idejni autori Borova – tvornice i naselja. – Borovo je bio grad Bata iz kojeg se upravljalo industrijskim pogonima i filijalama na području cijelog Balkana, Bliskog istoka i Afrike. Gradnja Bata-villea, kasnije nazvanog Borovo naselje, počela je 1932. godine na posve ravnoj ledini, i do 1938. godine uglavnom je bila dovršena – kaže Ines Ambruš. Prve godine radilo je tu 150 radnika, iduće 800, a 1939. godine 4640. U prvim planovima predviđenih 20.000 radnika – stanovnika imalo je Borovo kasnije u vrijeme socijalizma. Urbana kvaliteta i standard Bata-villea bio je neusporediv s bilo kojim drugim mjestom u Hrvatskoj. Društveni sadržaji naselja smješteni su uz centralnu os, glavnu prometnicu. Batino naselje imalo je brojne javne sadržaje – dječji vrtić, dvije osnovne škole i tehničku školu s internatom, kino, robnu kuću… I javnu rasvjetu postavljenju 1935. godine.

Naselje je imalo i teniske terene, igralište za hazenu, nogometni stadion, bazen, sportsku dvoranu i zračnu luku. Održavane su redovite zračne linije za Zagreb, Beograd, Beč i Graz. Probijen je i kanal od Zlina do Dunava za Borovo. – Industrijski dio sadržavao je obućaru, gumaru, administrativnu zgradu, spremište… Batino naselje imalo je četiri stambene ‘kolonije’ s obiteljskim kućama sa zelenilom. Batin socijalni postulat ‘rad je kolektivan, stanovanje je individualno’ dosljedno je proveden. Sagrađeno je 16 ‘jednodomki’, vila za direktore i inženjere, 28 ‘dvodomki’ za poslovođe, 88 ‘četverodomki’ za radnike samce te pet ‘osmerodomki’ s malim stanovima za obitelji bez djece. Tipologija kuća bila je pokazatelj socijalnog statusa zaposlenika – kaže Ines Ambruš.

Građene su od neožbukane fugirane opeke. A slična je bila i vila vlasnika Bate, tek nešto veća i izdvojena. Zbog izbijanja Drugoga svjetskog rata Borovo je samo djelomično realizirano prema idejnom konceptu, a urbanističko planiranje nastavljeno je 1950-ih kada je arhitekt Radovan Mišćević izradio idejni urbanistički plan Borova u internacionalnom stilu – objašnjava Ines Ambruš. Davne 1939. godine proizvodnja cipela iznosila je tri milijuna kožne obuće i 3,5 milijuna obuće od gume godišnje. Osamdesetih godina iznosila je 22 milijuna obuće godišnje, dok su novije brojke oko 400 parova godišnje. Početkom 1990-ih, uslijed Domovinskog rata, počela je stagnacija i devastacija Borova. U Borovu naselju eskalirala su najgora ratna zbivanja.

Tada je izgorio i arhiv s originalnim urbanističkim planovima. – Unazad nekoliko godina kulturno-povijesna cjelina u Borovu zaštićena je kao kulturno dobro RH pod nazivom ‘Bata-Ville’, kada je napokon počela i planska revitalizacija urbane sredine naselja. Borovo naselje uključeno je i virtualni atlas Company towns in the world – zaključuje Ines Ambruš, djelatnica Uprave za zaštitu kulturne baštine Konzervatorskog odjela Osijek.

Foto: Privatna zbirka i arhiva Borovo

Ako vam se svidio ovaj članak, molimo vas da ga podijelite!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
09. prosinac 2025 00:44